Gå til innhold
Arkivverket

[#13031] Søker foreldre til Ane Olsdatter, f. 1833 Hosanger?


Gjest Henry N. Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henry N. Nilsen

Ane Olsdatter ble ca. 1860 gift med Mons Nilsen, f. 1830 på Grøttveit, Hamre, Hordaland. De kom til Julbø, Akerø i Møre og Romsdal. Jeg ønsker opplysninger om hvem Ane Olsdatters foreldre var og deres data. Mvh. Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

I folketellingen 1900 for Julbø i Akerø, MR står Ane Olsdtr. oppført som Føderaadskone f, 1833 i Hosanger. Hun bor da sammen med mannen Mons Nilsen f, 1831 Hammer. De bor forøvrig hos sønnen Ole Monsen, f. 1866 Akerø og hans kone Ingeborg Larsdtr. f. 1874 Fræna. Som kjent kan fødselsåret variere fra folketelling til folketelling. Mvh Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du funnet henne død og noen alder der? Fant ikke noen passende kandidater i Hosanger 1833 i farten, men i 1829 er der flere. Navnet er så veldig vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Heidi! Jeg har ikke funnet Ane Olsdatter død. Hun levde i 1900 på Julbø, Akerø, MR. Det er dessverre så alt for mange med samme navn. Spørsmålet er hvor hun giftet seg, enten I Hosanger eller Akerø. Det skjedde omkring 1860. Ved FT i 1865, 1900 finner jeg flg. Barn: Berte Monsen, 1861, Nils M.,1863, Ole M. 1866, Helene M. 1871 alle i Akerø, MR. Jeg har dessverre ikke tilgang kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Løsningen ligger nok i kirkebøkene for Akerø, men det synes svært rimelig å regne med at den det er spørsmål om er Anne Olsdatter Seim, født 11. november 1829 i Seim sokn, Hosanger, datter av Ole Sjursen og Maila Olsdatter. Hun fikk 28. mars 1861 utflyttingsattest fra soknepresten i Hosanger for å reise til 'Akerø i Romsdalen'. Hun er nok gift der kort etter.Bygdebok for Alenfit, Band IIA, Seim sokn 1814-1970, av Nils Hjelmtveit forteller om Ole Sjursen Seim (1792-1880), sønn til Sjur Olsen Espeland, som i 1817 giftet seg med enken Maila Olsdatter (fra Mykletun, født 1787, død 1867) på det som senere ble bruk 8 på Seim. Anna var den yngste av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.