Gå til innhold
Arkivverket

[#13033] Johannes Johannesen Hammer 1822 og Gjertrud Nilsdt.Manger prestegj.1820


Gjest Kristin Lyngved
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Lyngved

Jeg skulle gjerne visst om Johannes og Gjertrud var gift og om de hadde en sønn som het Nils Kristian Johannes Skandsen.fd.13/4 1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Kan ikke finne at Nils var døpt i Manger, men at Johannes og Gjertrud var gift og at de hadde en sønn som hette Nils og at de budde på Skandsen i Herdlesundet er vel denne lenken fra folketellingen i 1865 et bevis på. LenkeMvh. Tore T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Jeg hadde faktisk funnet den, men hvis han er 13 år i 1865 da er han jo født i 1852 eller roter jeg no? Stemmer ikke alltid opplysningene en finner rundt om kring , kan det være litt slingrings monn? Hvordan skal jeg gå frem for å finne foreldrene til Johannes og gjertrud?.Som du sikkert skjønner er jeg helt fersk i dette her men det er jo så spennende. Kristin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Du kan være temmelig sikker på at det er de rette. Når det gjelder alder ved folketellingene så stemmer ikke de alltid med virkeligheten. Dessuten var 1865-tellingen stort sett gjort i 1866. Den begynte 31.12.1865 og fortsette i 1866.Når det gjelder kirkebøkene så er de mer pålitelige. Men det forekommer feil der også. Det hendte at presten skrev feil, og de som har skrevet av kan også ha gjort feil. Dette sier jeg ikke for å ta motet fra deg, men det kan være lurt å være litt kritisk til det man finner.Du spør hvordan du skal gå fram for å komme videre bakover.Jeg gikk inn på vigde i Manger 1759-1880. Der fant jeg dette LenkeDette er sannsynligvis de du er på jakt etter, men som du ser så er det noe %%. Det tyder på at det har vært noen overstrykninger / rettelser i kirkeboken. Skal se litt mer på det i morgen. Nå er det tid å få seg litt søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge Familysearch sine registreringer fikk paret også Nilsine Christine døpt 6.4.1851 i Manger. Lars Olai f. 9.6.1855, døpt 3.7.1855, Herdla. Andreas Gjertines f. 13.12.1857, døpt 26.12.1857, Herdla. Ole f. 2.10.1860, døpt 25.11.1860, Herdla.Paret gift 10.3.1849, Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Har sett litt mer på folka dine.Da Johannes Johannesen døde i 1897 står det at han var født på Salhus. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HERDLA&variabel=0&postnr=1582&fulle=true&spraak=n>Lenke . Salhus låg på den tid i Hammer (Hamre) prestegjeld. Lister over fødte i Hamre frå den tiden er ikke lagt ut på DA, men jeg vet at det er flere følger med på DA som har god oversikt.Hvis ikke noen lar høre fra seg så bør du legge ut en etterlysning her på DA og du får sikkert hjelp.Her finn du linkene til Gjertrud Nilsdatter.Døpt: Lenkedød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

det er jo da ikke så rart att vi nybeg. sliter litt hvis det er sånne feilmarg. De kan jo da ikke være f.i 1820 og 1822 som jeg funnet ut hvis de var 24 og 25 år når de giftet seg i 1849. det er slekten til min farmor Ingeborg Nilsdt. f.0201 1897 som var gift med Helge Eugenius A. lyngved jeg leter etter , moren hennes het Gjertrud larsdatter og hun var gift med Nils kristian Johannesen.Hlege finner jeg ingen ting ut av, jeg begynte med ham men ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

At oppgitt alder ved giftemål er feil, finnes det mange eksempel på i kirkebøkene. Hvorfor vet jeg ikke. Enkelte ganger kan det hende at det var bevisst. Men mest sannsynlig var det at presten ikke var så nøye med akkurat dette og kanskje tok en 'råsjanse'.Når det gjelder vigde på Herdla så går ikke listene her på DA lenger enn til 1918. Men hvis du henvender deg direkte til Stadsarkivet i Bergen med et spesifikt spørsmål, så kan det hende at du får svar. Min erfaring er at de er svært hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er dåpen (i Manger) til Niels Christian frå Døypte i Manger på DA. Han er ikkje fødd i 1854, men i 1853. Difor er han òg oppført som 13 år i 1865:6009 70 1304 Niels Christian M 2404 Grdm. Johannes Johannesen Gertrud Nielsdtr Herløsund (Heimedøypt:) af Konen Anne Christiansdtr Herløsund 1853 Ægte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når det gjeld Helge Eugenius A. Lyngved, er der ein god kandidat i Ålesund 1900:Helge Eugen (Andreassen) Mjelva, f. 1895.Veit du kor dei hadde Lyngved-namnet frå? Den einaste garden eg har funne med det namnet, ligg i Lom i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Har letet en stund etter Johannes fra Salhus. Den eneste jeg finner som kan passe er Johannes f.13.12.1823 og døpt i Hamre 25.12.1823 Johannes var født (utenfor ekteskap) av foreldre Johannes Andersen Norvik Fana/Christine Olsdatter Salhus. Gjertrud Nilsdatter sine foreldre var Nils Olsen Tellevik f.1797 på Tellevik og død på Lille Fauskanger 21.07.1843/Gjertrud Larsdatter Fauskanger 1799-1863.Nils sine foreldre: Ole Larsen f.1732 på Dale i Meland, død 1807 på Tellevik viet 22.06.1788 (3 gifte) med Gjertrud Magnesdatter Haukås (Lindås) f. 1762 og død på Salhus i 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vedr. mitt innlegg 13: Eg ser no at du har heile tre forskjellige debattar gåande på same saka. For oss som gjerne vil hjelpe deg, hadde det vore betre om du berre hadde ein per sak.I ein debattane såg eg no at Helge Eugen Lyngved er omtala som HE Amundsen Lyngved, f. i Narvik 1890.Ft. for Narvik 1900 finn du under Nordland, Ankenes. Men der er han ikkje, så dei må vere flutt før det. Men kor dei var i 1900, har eg ikkje klart nå finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Sorry jeg visste ikke hvordan dette fungerte til å begynne med.Hadde vært det letteste med en ja.Jeg tror de bodde i vaagan eller brettesnes,og at konen hans het Hansine Martine Amundsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Hvor finner jeg døypte i Hamre før 1846. Kan jeg gå ut i fra at de som står i innlegg 14. er fra min slekt eller kan det bare være 'kanskje' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Du finn nok ikkje dette på internett. Det er mykje materiale som ikkje er lagt ut ennå. Dette fordi det ikkje er skrevet av eller ikkje er klargjort ennå. (Det vil ta mange år før alt er på plass.)Men det er det som er så fint med Brukarforumet. Rundt omkring sit det folk som har tilgang på kyrkjebøker eller har eigne databasar og er glad for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Her var eg nok litt rask. Du spør om det er di slekt som Jan Ludvig Kvamme har funne. Truleg, men eg ville ikkje setje to strek under svaret ennå hvis eg var deg.Då Johannes gifta seg har presten tydlegvis vore usikker på namnet til faren. Skal du få stadfesta dette må du prøve å finne prov i andre kjelder. T.d. konfirmasjon eller skifte. Som du forstår så er det ikkje alltid like lett å drive med slektsgransking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Nei det var ikke så veldig lett, men no vet ikke jeg alle stedene jeg kan leite heller. Jeg prøver å finne ut hvor johannes er døpt så jeg har vel arbeid en stund. ps.Det er fint det finnes slike som dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Du finner også en hel del registrerte data fra Hamre påhttp://www.familysearch.comGå inn på 'Search for ancestors'. Ikke ta alt som er samlet i databasen der for god fisk, en hel del er hentet fra privat slektsgransking, men å bruke databasene som bakgrunn for selvstendig sjekk av originale kirkebøker er helt greit.De har blant annet registrert døpte i Hamre 1762-1826. Fant ikke at Johannes Andersen og Christine Olsdtr. hadde andre barn en Johannes døpt i Hamre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Til Kristin. Den Johannes som er født i Salhus i 1823 er den eneste Johannes som kan passe. De andre Johannes som ble født i Salhus i de årene har jeg memlig full oversikt over. Har avskrifter av kirkebok for Hamre over døpte og viede for de årene som er aktuell. Dermed kan du være 99 % sikker på at dette er 'din'Johannes. Som Tore Turøy skriver så er det en del personer som har skrevet av kirkebøker og har dette på data. Og min hobby har altså vært å skrive av kirkebøkene for Hamre og Åsane. Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.