Gå til innhold
Arkivverket

[#13040] Baklandet/Byalmen/Angels Kloster i Trondheim


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Mine tippoldeforeldre Poul Michelsen/Michaelsen (Førøyene ca 1786- Trondheim 1822) og Nicoline Frederikke Kathrine Bondix (Trondheim 1790-1824) døde begge unge (hun kanskje i Enebakk eller Oslo)Sønnen Michael Julius Michaelsen skriver 16.1.1857 til Anna Elisabeth Joensen om sine foreldre: 'Først logerede han paa Baklandet ved Trondhjem. Derefter kjøbte han en Gaard der efter hvad de skriver var ved Baklandet eller som den kaldes Byalmen?? Gaarden var i Nordsiden af Bybroen tæt mod Angels Kloster.Er det noen som vet mer om hvor dette kan være? Jeg er ikke lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nicoline Bondix finner du i 1801 her: LenkeBakklandet var i Strinden (Strinda) i 1801. Det er alltid vanskelig å forklare noen hvor steder ligger uten å ha et kart. I en NAF - bok finner du sentrum av Theim, så slå opp der. Baklandet er bydelen like øst for Nidelva. Der finner du gatene Øvre og nedre Bakklandet med gammel trehusbebyggelse. Mot elva ligger de gamle bryggene.Gamle bybro (bygd 1685) var den først og lenge eneste bro fra Theim til Bakklandet, også kalt 'lykkens portal'.Thomas Angells hus eller Klosteret ble bygd ca 1772 - for midler testamentert til byen av Th. Angell som var byen store donator. I huset bodde eldre damer av høyere stand, fortrinnsvis av Angells egene familie. Det er fremdeles eldreboliger i huset som er en vakker murbygning nederst i Bispegata (ikke langt fra Domkirken).Hva Byalmen?? skulle være, vet jeg ikke. Står ikke nevnt i Theims byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har egentlig ikke svart deg på hvor den omtalte gården skulle ligge. Den lå åpenbart på østsiden av elva - like overfor Angells Kloster som ligger på vestsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Jeg ber om forlatelse hvis man synes dette er pirk, men Gamle Bybro i Trondheim - også kalt 'Lykkens portal' - er nok ikke på langt nær så gammel som det her er sagt. Den er konstruert av stadsingeniør C.A. Dahl og oppført i 1861. Det var den forrige brua som ble bygd etter bybrannen i 1680-årene.'Byalmen' er kanskje en forkortelse for Byalmenning? En almenning er i Trondheim en åpning i bryggerekken mot elva.For meg ser det ut som at Michelsen flyttet fra Bakklandet til bysiden, og bodde i Kjøpmannsgata nord for Bybrua. Vennlig hilsen Asmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk for informasjonen! Jeg må nok finne meg et kart. Finnes det noe skriftlig materiale og gjerne bilder fra dette området på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Asmund Lien har fullstendig rett når det gjelder Gamle Bybro.Jeg vil korrigere meg selv på et annet punkt: Forstaden Baklandet et tatt med under Tronhjem i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.