Gå til innhold
Arkivverket

[#13041] Storelvdal/Åmot


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

På FamilySearch finner jeg Carl Olaf Larsen, f. 18.03.1873 og Hans Bernhard Halvorsen, døpt 05.06.1876. Deres foreldre er Laurits Halvorsen og Marthea Bredesdatter. Hvorfor finner jeg ikke resten av barna, Levin, Ole, Einar, Karen og Emma. Alle skal være født i Storelvdal. Skulle gjerne ha fødselsdato på disse. Gjør jeg noe galt når jeg søker.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

05.06.1876 ble ingen Hans Bernhard døpt i Stor-Elvdal - dette er sjekket både i MINI og KLOK - så det er nok kilden din det er noe feil med. Hvis du skriver hvor du har informasjon om søskene fra - alt du vet, så skal jeg se om jeg ikke kan finne dem allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Geir Hans er min bestefar og jeg har bestandig fått høre at han var født i Storelvdal. Hans fødselsdato skal være 4.5.1876. Laurits og Marthea skal være gift 4. januar 1873 i Åmot i Hedemark. Laurits var ved jernbanen. Han var født på Nes på Romerike. Marthea var født i Grue i Solør. I folketellingen for Gran på Hadeland 1900 finnes familien på Grindæker gård og der står Einar, Karen og Emma oppført som født i Storelvdalen. Jeg har ikke visst før nå at min bestefar het Hans Bernhard. Han har kun brukt navnet Hans. Men i skifteattesten etter Laurits står han oppført som Hans Bernhard.Håper du kan hjelpe meg videre.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hans Bernhard er døpt i Åmot, ikke Stor-Elvdal. Født 04.05.1876, døpt 05.06 i Åmot kirke. Sønn av Laurits Halvorsen Rena (f.1847) og Marthea Bredesdatter (f.1853) gift 1873. Faddere: Gunder O. Aaset, Hans J. Brofaldet, Lars L. Sorknes, Andreas L. Brofaldet og Marie Knudsen. Gårdsnavnene er Åmot-gårder. (Åmot Mini 9 1875-1883 1/6 p.17 no.37). Jeg skal kikke etter de andre litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Geir. Tusen takk for opplysningene. Så var det altså Åmot og ikke Stor-Elvdal. Jeg setter stor pris på at du vil hjelpe meg med datoene på de andre barna også.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Geir, eg ser du har informasjon frå Storelvdal. Du skulle vel ikkje tilfeldigvis ha noko å tilføre under tema 10522?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

-Carl Olaf, født 13.03.1873, døpt 05.05.1873 i Åmot, bosted Korperudeie (Åmot Mini 8 1862-1875 4/8 s.86 nr.29), Konfirmert 10.05.1888 i Strand kapell, Stor-Elvdal, bosted Strand nordre, Stor-Elvdal -'godt' i kristendomskunnskap (Stor-Elvdal Klok 2 1860-1894 2/7 p.69 no.7).-Karen Olava, født 16.03.1888, døpt i Stor-Elvdal 31.03.1889 (!), foreldre Dagarbeider Laurits Halvorsen og Martea Bredesdatter på Strand. (Stor-Elvdal Mini 2 1882-1907 2/6 p.98 no.11)Banen mellom Åmot og Koppang, Stor-Elvdal ble åpnet for trafikk i 1875. Det er vel trolig at familien fulgte jernbanen. Av de 'savnede' barn skal Einar og Emma være født i Stor-Elvdal i hhv. 1886 og 1891 om vi skal tro FT1900. Jeg har for ordens skyld sjekket Sollia og der finner vi dem ikke. Emma er heller ikke døpt i Åmot (Nordre Osen er også sjekket).Dette var en nøtt, det er mulig Strand kapell ikke er filmet en periode, men Einar burde jeg funnet. Jeg får se om jeg finner noe mer. Vet du noe om hvilke yrker barna valgte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk igjen. Alle guttene hadde arbeid ved jernbanen, utenom min bestefar som ble småbruker i Grue. Ole var stasjonsmester ved Sandermosen stasjon, Levin bodde på Notodden og Carl Olav på Toten. I folketellingen for 1865 var Laurits telegrafist ved Eidskog stasjon, siden ble det Rena, så Grefsen stasjon og Breiskallen ved Gjøvik. Jeg har egentlig lite opplysninger om denne delen av familien, idet min bestefar ble bortsatt 7 år gammel til tante og onkel i Grue da disse ikke hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.