Gå til innhold
Arkivverket

[#13043] Register over 'amptmend' rundt 1722?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg undrer meg på hva som skulle til for å få bruke tittelen 'Amptmand'? Finnes det noe register over amtmenn?Mannen jeg er spesielt nysgjerrig på døpte en datter i Nykirken, Bergen i 1722:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Amtmannen styrte et amt, tilsvarende et fylke i dag. I Bergen hadde man stiftamtmann til 1918. I 1722 var Andreas Undall stiftamtmann i Bergen. Hele bispedømmet (fra Sunnhordland til og med Sunnmøre) var styrt av stiftamtmannen.Noen amtmann Ole var det nok ikke i Bergen. Det har vel heller vært et utnavn på en person om han ble kalt 'Ole Amptmand'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan kanskje dreie seg om et annet slags amt enn det territorielle amtet ? Det finnes noen andre muligheter. I Trondhjem i 2. del av 1600-tallet, muligens også senere, er et en person som er 'bismermader', som rimeligvis er en borger eller statstjenestemann med ansvar for å kontrollere vekten, eller bismeren - forløperen for dagens Justérvesen. Det burde også ha vært en tilsvarende person i Bergen. Men jeg har ikke funnet denne yrkesbetegnelsen (bismermann) i de Bergenskildene som jeg har gjennomgått fra 1700-1730. Personen finnes derfor kanskje under at annet yrkesnavn. Nok en mulighet er personale ved håndverkslaugene. Laugene het som kjent Amt på tysk, tildels også på dansk. (Gullsmeder på samme tid i Christiania kunne f eks være medlemmer av gullsmedamtet i København.) En ansatt ved et eller flere av laugene (dvs amtene)_kunne_ kalles amtmann. Tiden får vise om det ole Ammtmand dukker i i Bergen i andre kilder og samemnhenger, slik at vi nærmere kan beskrive hans yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for nyttige innspill, begge to! Er det ikke noe underlig hvis et utnavn er brukt i en så offentlig sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.