Gå til innhold
Arkivverket

[#13047] Hvor er 'Stornæs Prgj. Agershus Amt'


Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Min tipp-tipp-oldemor som jeg finner ved FT1865 i Østre Aker (nåværende Oslo): [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60218b.wc2&variabel=0&postnr=710&fulle=true&spraak=n>Lenke skal være født i Stornæs.Det er mest nærliggende å tro at dette må være rundt Oslo og ikke Stornæs i Troms. Jeg finner en liten gutt på:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1865 finnes det 5 mennesker i Hedemark som er født på Stornæs. Videre srkiver Henrik Wergeland i diktet 'Vormens og Glommens Samstevne' slik:'Skjøn-Vorma, det yndige Mjøs-barn svamsaa lystig til Stornæs fram.....', Sjekk rund Nes traktene på Hedemarken. Kanskje finner du et stedsnavn som passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Hvis det dreier seg om 'Vormens og Glommens Samstevne', slik jeg også hadde en følelse av, så er det ikke Nes på Hedemarken, men Nes på Romerike, noe som passer godt med 'Agershus Amt'. Glomma trives godt i Hedmark fylke, men skyr unna Hedemarken.JHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Føler faktisk jeg blir litt klokere når jeg får lese tolkningen. Det virker her på meg som om Stornæs har vært en betegnelse på dette området (hele dagens kommune eller et større/mindre område av Nes) før 1800.Ved FT1865 finner jeg faktisk 2 eldre kvinner i Høland som begge er født i Storenæss. Jeg finner igjen gode kandidater for begge disse 2 ved FT1801 - begge bosatt i Nes (Næss). Dette understøtter jo teorien.Nå er det jo ennå et stykke igjen til å finne tipp-tipp-oldemor, men her tror jeg at jeg er på sporet av riktig sted.Det som hadde vært fint nå var om noen lokalkjente på Nes kunne bekrefte betegnelsen Stornæs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er enig med deg i dine synspunkter.Henrik Wergeland som deltaker på brukerforum ..... :-) ......kule greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Sitat fra Bygdebok Nes i Akershus, bind 6, side 1: (Redigert av Johan Holter og Erling Østerud)'Navnet Nes er som mange andre bygdenavn opprinnelig et gardsnavn. Garden lå på neset mellom Glomma og Vorma, og her ved elvemøtet fikk bygda naturlig sin tidligste faste samlingsplass. Bygda fikk navn etter den sentrale garden på neset, men store deler av denne garden er seinere forsvunnet ved leirskred.I mellomalderen ble navnet skrevet Nes eller Ness. På 1600- og 1700-tallet dominerte den danske formen Næss, på 1800-tallet Næs, mens formen Nes har vært brukt siden 1890-årene.Vi har imidlertid mange bygder i vårt land med navnet Nes. I en tid ble Nes på Romerike ofte kalt Store Nes, vel helst for å skille denne bygda fra de andre bygdene med det samme navnet, men kanskje også for å karakterisere bygda som stor og god. Navnet Store Nes er aldri brukt i offentlig sammenheng, men i et større topografisk verk fra 1820 sies det om bygda: 'Næs Præstegjeld (alminnelig Store-Næs kaldet).' Navnet Store Nes synes altså å ha vært brukt i vanlig tale, og det var en del brukt også i litteraturen, f. eks. av Henrik Wergeland.'Henrik Wergelands dikt om elvemøtet er flott; og for alle som ikke har besøkt Gamle Nes, der Vorma renner ut i Glomma og de mektige kirkeruinene, vil jeg anbefale en tur!Fra en av elvas nærmeste naboer mellom Funnefossen og Gamle Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk for det, Vera.Dette var jo heller ikke veldig lang fra min antagelse. Dersom dette nå er riktig Stornæs, begynner ting å se lovende ut - spesielt med tanke på at det også finnes en bygdebok her.Jeg blir likevel litt forvirret vedrørende denne bygdebok. Du sier den er (redigert) av Johan Holter og Erling Østerud. Ved søk på Deichmanske bibliotek i Oslo, får jeg opp Nes Bygdebok av Kirkeby og Hexeberg. Finnes det 2 utgaver, eller er det også et annet Nes i Akershus? Dersom det finnes 2 utgaver, er det en som er 'mer autorisert' enn den andre? Fint om du kunne kommentere dette.Har også lyst til å prøve meg på et skudd i blinde: Det har ikke flyttet en Johanne Olsdatter f. ca. 1816 fra gården/plassen Fuglerud til Kristiania eller Aker (har svært lite å gå på her, men ymse søk på FamilySearch etc. tilsier at dette kan være en god ide).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dere snakker om samme bygdebøker, men de er nok mest kjent som Nes bygdebøker av hhv. Hexeberg og Kirkeby. Jeg antar det er Johanne Olsdatter fra Nes det søkes etter som gifter seg med slakteren Johan F Throndsen, f. i Christiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei GeirDet er det såvist! Kan du være så inderlig snill å gi meg noe mer info? Hvor du har funnet opplysningene, samt hva ellers som måtte stå om fødselsdatoer, foreldre, gård osv.Dette var virkelig interessant informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Oppklaring rundt dette med bygdebøker og forfattere:Det finnes kun èn serie med bydebøker, og det er Nes Bygdeboknemnd som står bak alle. Kirkeby og Hexeberg er to av forfatterne, men det er mange som har bidratt til stoffet i bøkene.Bind 1-5 er gardshistorie, og ble utgitt før 1969. Bind 6 og 7 er generell bygdehistorie, den første av dem omhandler tiden før ca. 1800, den andre fram til 2. verdenskrig. Disse to ble utgitt ca. 1980.Det jeg siterte i forrige innlegg, var altså fra den GENERELLE bygdehistorien, bind 6, under innledningen til kapittel om 'Naturgrunnlaget', som er redigert av Holter og Østerud.I 1996 kom 'Nes på Romerike - Krig og fred', om 2. verdenskrig og de første åra etterpå, og i 1998 ble 'Nes på Romerike - Vekst og forandring' gitt ut.Fuglerud & plassene under, finnes omtalt i gardshistorie bind 3, side 73-83. Kan ikke umiddelbart finne noen Johanne Olsdatter som passer her. Kan hun kanskje ha jobbet her som ungjente? Har du flere opplysninger om henne?Vennlig hilsen Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Neijeg har ikke stort andre opplysninger om Johanne Olsdatter, enn det som framkommer av linken fra FT1865: ): LenkeAltså at hun er født i Stornæs ca. 1816 og gift med slagter Johan F. Throndsen, Kristiania. Det ser jo imidlertid ut som om Geir er på et spor her - håper bare han kommer på banen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ekteskap 3. mars 1849, Slagter Johan Frederik Christiansen (27), fødested Aker, far Christian Thronsen og Pigen Johanne Margrethe Olsdatter, fødested Store Næs, bosted Grønland (fra Klokkerboka) (32), far Ole Olsen. (Aker Mini 19 1842-1852 18/23 p. no.20) Forlovere: Thorvald Christiansen og M. Christiansen. (Klokkerboka skriver navnene identisk med MINI) -------------------------------------------------- Et vilkårlig valgt barn : Jørgine, født 02.01.1855, døpt 09.04.1855, foreldre: slagter Johan Fredrik Thronsen og hustru Johanne Margrethe Olsdatter, adresse Galgebjerggaden. Faddere: Thorvald Thronsen, Karen Thronsen, Tollef Olsen og Georgine Olsen. (Oslo Hospital Mini 4 1850-1857 4/14 p.117) -------------------------------------------------- (Dette er jo ikke det siste 'navnskiftet', du finner jo familien som Fransen i FT 1875 i Korsgade 26, Christiania -------------------------------------------------- Alder på Johanne Margrethe Olsdatter ved vielse og folketellingene 1865 og 1875 tyder på at hun er født i 1816 eller mest trolig 1817, men ser på tidsrommet 1815-1819 for sikkerhets skyld. Og vi vet at faren het Ole Olsen. (HF 347 Nes Mini 5 1815-1836 p.39 no.7) født 30.01.1818, døpt 15.02.1818, Johanne Margrethe, datter av Ole Olsen Fuglerud Eie og Ane Margrethe Andersdatter. Faddere: Ane Bjerke, Anders og Anne Fuglerud, Anders Olsen Holter og Lars Hansen Holter. ------------------------------------------- Dette tok sin tid, men nå skulle dette være løst. Ingen andre Johanne Margrethe funnet i rimelig nærhet av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Tusen takk, Geir.Både jeg selv og min fars tre-mening (som jeg traff i debatten her på Digitalarkivet) er meget takknemlige for dette.Fødestedet 'Stornæs' har forvirret oss i mer enn 1 år. Men ett innlegg på Digitalarkivet og litt over et døgns debatt, og vips: så er gåten løst (ser det ut til da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.