Gå til innhold
Arkivverket

[#13050] Johanne Tomine Eriksdtr./Eriksen, Gjerstad/Vegårdshei/Kristiania


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg forsøker meg på et innlegg for å prøve og få svar på noen av de spørsmål jeg sitter med ang. min fars pleiemor. Hennes navn var Johanne Tomine Eriksdtr./Eriksen. Hun var født 31-8, døpt 22-9-1878. I kirkebokinnførsel i Sagene menighet, Oslo ved hennes død i 1928, står Gjerstad som fødested. I FT 1923 for Thorshauggt. 14 i Kristiania er hun oppført med fødested Vegårdshei.Var Vegårdshei en egen kirke under Gjerstad prestegjeld? Det virker sånn ut i fra kirkebokoversikten for Aust-Agder som ligger på nettet under riksarkivet. Jeg har tenkt at disse kirkebøkene sikkert befant seg på statsarkivet i Kristiansand, men ut fra det jeg idag fant på nettet ser det ikke slik ut. Befinner de seg da, både microkort og originaler, på riksarkivet i Oslo? Hvis noen sitter på dette materialet er jeg veldig takknemlig om dere har mulighet til å slå opp og finne navn på hennes foreldre og ev. faddere. Hun skal også være konfirmert samme sted 15-10-1893.I FT 1900 for Kristiania var hun bosatt i Seildugs Gade 6 som Thomine Eriksen, ugift,syerske, egen forretning og med fødested Gjerstad. Min far kom til henne som pleiebarn antagelig like etter at han var født, i 1918, og da bodde hun iallefall i Thorshauggt. 14. Han bodde hos henne til hun døde. Om hun ble gift eller hadde egne barn vet jeg ikke noe om. Jeg vet veldig lite om henne.Tilslutt lurer jeg på om det finnes en bygdebok for Gjerstad?Alle opplysninger mottas med takk!Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Elisabet. Hyggelig at noen skriver om Gjerstad. Min morfar kom derfra. Ja, det finnes 9 bygdebøker om Gjerstad, laget i perioden 1962-1991 av forskjellige forfattere. Kontaktpersonen der nede i alle år har vært en mann ved navn Torstein Skaali. Han vet utrolig mye om Gjerstad, og er en ekte sørlending. Men Gjerstad historielag har egne sider. Du finner dem på:http://www.gjerstad.org/historielaget/Jeg tror dette skulle stemme. Her kan man bestille hefter. De selger stadig vekk. Både Gjerstad og Vegårshei har egne kirke, men grensa for Heiagardane går opp mot Vegårsheigrensa, så jeg vet man døpte unger litt på kryss og tvers. Lykke til. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

HeiSom bosatt på Vegårshei kan jeg fortelle litt om prestegjeld etc. Helt siden middelalderen, med et kort avbrudd på begynnelsen av 1800-tallet, har Vegårshei og Gjerstad vært et prestegjeld. Gjerstad er hovedsognet, med prestegården, mens Vegårshei tidligere hadde status som anneks. Vegårshei har også i uminnelige tider hatt egen kirke, omtrent midt i bygda.Etter det du skriver er din fars pleiemor trolig fra Vegårshei, men for eventuelt å kunne si noe mer om hennes opprinnelse må jeg vite et eller annet gårdsnavn. Eriksen er for upresist, men med et gårdsnavn i tillegg vil hun trolig være lettere å plassere.Det finnes lettleste kopier av kirkebøkene fra Vegårshei på Aust-Agder Arkivet i Arendal. Med så eksakt dåpsdato som du oppgir vil du sikkert finne henne der, og selvsagt er hennes foreldre/faddere ført inn. Dessverre har jeg ikke tilgang til disse kirkebøkene.For Vegårshei finnes noen 'tvilsomme' bygdebøker utgitt i 1960-åra av Hallvard Tveiten. Det er trolig at jeg kan finne omtale av familien hennes der, med alle mulige forbehold.Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk til dere begge for respons på innlegget. Til Torbjørn: fint med link til Gjerstad historielag, det kan bli nyttig. Til Per Tore: Du skrev at du trengte gårdsnavn for å kunne si noe mer og det skjønner jeg godt.Jeg prøvde meg fram 'lekte litt' med FT for 1900. I Gjerstad fant jeg, ut i fra Erik som husfader og aktuell alder på barn, 5 gårder eller plasser, nemlig: Mostad (gaard), Venlid (Lunden) søndre (gaard), Haugen øvre, Åsbø (Lien) og tilslutt Mæsel. I Vegårdshei 2 aktuelle, nemlig: Oværnhuuslien og Foseid. Jeg nevner dette for deg og andre.Hvorfor jeg vet alle disse datoene på Johanne Tomine er fordi det blant min fars ting befant et lite kort med navnet hennes og de aktuelle datoer. Siden har jeg da sjekket dødsfallet hennes og fått opplysningene som førte meg dit jeg nå er.Jeg er fortsatt åpen for opplysninger av alle slag. Hvis noen har anledning til å slå opp i aktuell kirkebok/ sjekke microkort for dåp og ev. konfirmasjon er jeg selvfølgelig veldig takknemlig for det.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Tore Solheim

Johanne Tomine Eriksdtr.I dag har jeg sett etter i kirkeboka for Vegårshei. Riktig nok finnes ikke kirkebok for 1878 i papirkopi, men jeg finner henne innført som konfirmant høsten 1893. Hennes foreldre var: Erik Eriksen og Ingeborg Tomasdtr. De var bosatt på en husmannsplass som het Pollen, under gården Knuten,som delvis ligger i Søndeled, delvis i Vegårshei.(Helt sørøst i kommunen). Johanne var født på en annen plass i Vegårshei: Bjorstemkjær. Sammenhengen ser ut til å være at Erik Eriksens første ektefelle (som også het Johanne) var oppvokst på denne plassen. Erik Eriksen var også en periode bosatt på en annen plass: Hola.Ved å søke på folketellinga 1900 finner du lett 'hele' familien bosatt på Pollen (i Søndeled) Erik Eriksen er født i 1827 og hans kone (det er nok nr 2) i 1849. De har to mindreårige sønner boende hjemme hos seg.Vennlig hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk, Per Tore. Nå har jeg mer å jobbe ut i fra. Nå vet jeg jo hvor hun er født og navn på foreldrene. Foreldrene og to brødre fant jeg, som du sa, på plassen Pollen i Sønderled ved FT-1900. Jeg fant også faren Erik Eriksen med sin første kone Johanne og tre barn sammen med hennes foreldre på plassen Bjo(ø)rstemkjær ved FT-1865. Erik må jo da blitt boende i sin kones barndomshjem med ny kone da min Johanne Tomine ble født.Jeg prøvde å søke opp plassen Hola som du sa at Erik en periode var bosatt på. Er Hulen i FT-1865 for Gjerstad og i FT-1900 for Vegårshei den samme plassen, det kunne vært fint å få svar på. Det var det eneste alternativet jeg fant. Det kan jo være greit å ha i tankene i det videre arbeidet.Jeg er fremdeles åpen for opplysninger om Johanne Tomine eller familien hennes.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.