Gå til innhold
Arkivverket

[#13053] Johan Henrichsen død 1921 Lillehammer, født 1851 Moss?


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Følgende dødsannonse sto i Lillehammer Tilskuer mandag 28.11.1921:'Vår kjære bror og onkelJohan (John) Henrichsendøde paa Lillehammer sykehus i dag 26. november 1921, 70 år gammel.Josephine Sørensen, Clara Andersen, Martinius Henrichsen (fhv. dampskipsfører)På den øvrige families vegne: Nora og Ragnvald Erichsen.Begravelsen foregaar fra Lillehammer kapel onsdag 30. ds. kl. 1 1/2.'Denne mannen kjøpte i 1905 tomt av sygard Loftsgård i Sel, og satte opp et tømrahus som gikk under navnet Villa Westend. Han var en av dem som var med på å sette preg på Otta som 'stasjonsby', og er av den grunn interessant ifm kommunetettstedets historie. Alle faktaopplysninger omkring ham og hans foreldre (og familie forøvrig) er av stor interesse, likeledes hans livsløp dersom noen skulle kjenne til det.Jeg har hørt at Johan Henrichsen før han kom til Sel, bodde en tid i England (derfor navnet John i parentes i dødsannonsen) og at han der drev et slags herberge eller liknende. Muligens overnattingssted for emigrantene?På grunnlag av navnene på de tre førstnevnte personene oppgitt i dødsannonsen, som man må anta var søstre og bror av Johan, samt Johans alder som tilsier at han var født ca. 1851, er jeg nesten overbevist om at jeg har funnet ham i 1865-tellinga:LenkeAltså født og oppvokst i Moss, og bodde i 1865 i Bakkegaden (Moss) sammen med faren Markus Henrichsen 54 år gl. og 'toldrorskarl', moren Alberthine Henrichsen 53, broren Henrich Henrichsen 28 som var styrmann, søsteren Clara Henrichsen 22 som ernærte seg med søm, og broren Marthinius Henrichsen 20 som var sjømann. Selv var denne Johan Henrichsen 15 år og krambodsdreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

John Henrichsen, død 26.11.1921, begravet i Lillehammer 30.11.1921, død av kreft i spiserøret. Bopæl var Otta. Født i Moss 1851. (Lillehammer KLOK 2 1913-1929 11/12 p.331 no.24)Det er flere Johan døpt i Moss i 1851, dersom jeg holder meg til 'din', er det; Johan Albert, født 18.04.1851, døpt 08.11.1851 i Moss, sønn av sjømann Markus Henriksen og Albertine Brynildsdatter. Han ble hjemedøpt av moren (Moss Mini I 7 1845-1851 3/8 p.82 no.148).Men det som sagt andre, en (Carl) Johan født 14.02., en Johan (Ludvig) født 12.10., en (Carl) Johan født 09.07, en Johan (Alfred) født 27.04, en Johan født 26.01., en annen Johan døpt 16.04 og da har jeg bare lest drøyt halve 1851. Så det er ganske mange Johan å 'sjekke ut'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hjertelig takk for at du har brukt tid på å finne disse opplysningene, Geir !Jeg har fått bekreftet at den førstnevnte Johan, altså Johan Albert f. 18.04.1851, er riktig person, så du må for all del ikke bruke mer tid på å 'sjekke ut' de andre kandidatene.Så flott at du lette frem dødsfallet til Johan i klokkerboka for Lillehammer. Jeg trodde Johan hadde flyttet til Lillehammer før han ble syk, men i klokkerboka kommer det altså frem at han faktisk hadde bopel Otta. (Pussig at han ble begravet på Lillehammer bare fordi han døde på sykehuset der, hvis det er eneste grunnen.) Og dødsårsaken ante jeg heller ingen ting om, så den opplysningen var også høyst interessant.Tusen takk igjen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Geir;Jeg drister meg til å be om en tjeneste til; Jeg har funnet Johan A. Henrichsen 30 (år) i British Census 1881, boende i Liverpool.Det jeg svært gjerne skulle ha funnet ut, er tidspunktet for da han dro til England. Han finnes ikke (etter det jeg kan se) i den norske ft-1875, så han må ha dratt en gang mellom 1865 og 1875.Å lete igjennom utflyttingslistene i kb for Moss over så mange år, tar veldig mye tid, det vet jeg ! Så dersom du ikke har tid eller anledning, så er det helt greit.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.