Gå til innhold
Arkivverket

[#13056] Jærbuer til Amerika


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hei,Min tipp-tipp oldefar het Tønnes Sivertsen Lode (f. 1823 på Gudmestad i Hå kommune). Han ble gift med Anna Ellingsdtr Opstad (f. 1822 på Opstad i Hå kommune). De flyttet ca 1870 til Lode i Hå kommune og familien har siden brukt Lode som etternavn. Sammen fikk de 10 barn. Flere av disse barna og barnebarna dro til Amerika. Jeg har funnet noen men mangler fortsatt flere.Datteren Anna Tolline (f. 25.01.1851) ble gift med Peder Pederson Lode (f. 01.02.1842). I bygdebok for Nærbø står det at de reiste til Amerika i 1886/7. Dei hadde 6 barn fødde på Lode og 2 i Amerika. a) Anna Selina, død 1875 på Lode. b) Elias Pederson f. 1876, gift i Amerika med Herriet Plante. c) Anna Selina, f. 14.10.1878, gift 1899 med Orville gilmore. Bodde i Alberta, Canada. d) Tønnes Lode (Tom), f. 08.04.1881, gift med enka etter broren Peder, Winnifred Rees Peterson. e) Peder Lode, f. 29.06.1883, d. 1919 av spanskesjuka, gift med Winnifred Rees. f) Alma Theoline Lode, f. 20.03.1886, d. 1965, gift med Arthur Harley Hestvedt, f. 1882 i Minnesota, d. 1964 i Portland Oregon. g) Elisabeth, f. i Amerika 26.03.1889, gift med Allex Babtist. h) Ida, f. i Amerika i 1894, gift med William Mc Cormick. Det ovenfor er en direkte avskrift fra Nærbø bygdebok s. 229. Dette er og alt jeg vet om denne familien. Hvor vil det være størst mulighet for meg å finne noe om disse ???Sønnen Sivert (f. 03.04.1853) ble gift med Helena Serine Torkelsdtr Vigeså (f. 12.04.1842). De dro til Amerika en gang før 1900. Jeg finner Sivert nevnt i 1907 da moren døde. Da står det bare at han er bosatt i Amerika men ikke hvor. Vet noen noe om disse ???Sønnen Tønnes (f. 31.03.1862) hadde 2 sønner som flyttet til Amerika, Ralph og Trygve. Disse har jeg funnet bosatt i 1930 census i Montana.Dersom noen har opplysninger om familien ovenfor så hadde det vært fint om noen tok kontakt med meg enten på e-mail eller legger inn et svar her. Hva vil være de beste kilder for meg å lete i ???Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her var det mye å ta fatt på, så for ikke å bli helt forvirret har jeg nummerert de som er aktuelle. Husk å henvise til nummer.-----------------------1.Datteren Anna Tolline (f. 25.01.1851) ble gift med Peder Pederson Lode (f. 01.02.1842). I bygdebok for Nærbø står det at de reiste til Amerika i 1886/7.Dei hadde 6 barn fødde på Lode og 2 i Amerika.2.Elias Pederson f. 1876, gift i Amerika med Herriet Plante.3.Anna Selina, f. 14.10.1878, gift 1899 med Orville gilmore. Bodde i Alberta, Canada.4.Tønnes Lode (Tom), f. 08.04.1881, gift med enka etter broren Peder, Winnifred Rees Peterson.5.Peder Lode, f. 29.06.1883, d. 1919 av spanskesjuka, gift med Winnifred Rees.6.Alma Theoline Lode, f. 20.03.1886, d. 1965, gift med Arthur Harley Hestvedt, f. 1882 i Minnesota, d. 1964 i Portland Oregon.7.Elisabeth, f. i Amerika 26.03.1889, gift med Allex Babtist.8.Ida, f. i Amerika i 1894, gift med William Mc Cormick. Det ovenfor er en direkte avskrift fra Nærbø bygdebok s. 229. Dette er og alt jeg vet om denne familien. Hvor vil det være størst mulighet for meg å finne noe om disse ???9.Sønnen Sivert (f. 03.04.1853) ble gift med Helena Serine Torkelsdtr Vigeså (f. 12.04.1842). De dro til Amerika en gang før 1900. Jeg finner Sivert nevnt i 1907 da moren døde. Da står det bare at han er bosatt i Amerika men ikke hvor. Vet noen noe om disse ???10.Sønnen Tønnes (f. 31.03.1862) hadde 2 sønner som flyttet til Amerika, Ralph og Trygve. Disse har jeg funnet bosatt i 1930 census i Montana.-----------------------Jeg begynner helt forfra og har gjort et utplukk av de forekomstene som finnes av etternavnet LODE på Ellis Island. Kanskje du skal starte helt forfra og se igjennom de forskjellige manifesteneTallene er først året de emigrerte og så deres alder.-----------------------Lode,Antonia Emstelka 1904 35Lode,Arne Nerbo, Norway 1924 20Lode,Berta 1896Lode,Bertad S. 1896 36Lode,Berthinius Norway 1901 19Lode,Carl Z. Stavanger 1905 20Lode,Celine 1896 2Lode,Elida Stavanger 1903 19Lode,Frank 1906 26Lode,Fritz New York 1908 37Lode,Gorman Norway 1900 22Lode,Graetje ... S. D. 1913 62Lode,Grietre 1913 62Lode,Gunter 1896 8Lode,Haren H. Chancelor, S. D. 1913 64Lode,Harm chancellor L Dac, Mich. 1913 64Lode,Hendrik 1897 33Lode,Karl S. Stavanger 1905 20Lode,Kornelis Oldekerk, Holland 1923 39Lode,Kristine Taderen, Norway 1907 15Lode,Mane L. Denmark 1903 15Lode,Maria Faiano, Salerno, Italy 1912 26Lode,Marten Bertinius Stavanger 1905 23Lode,Martin B. I. Stavanger 1905 23Lode,Martin S. Stavanger 1905 17Lode,Martin Z. Stavanger 1905 17Lode,Mary E. London, England 1909 60Lode,Michael 1893 30Lode,Nils Frederick 1917 41Lode,Oscar 1918 30Lode,Rakel 1896 7Lode,Rolf Tonnesen Kristiana, Norway 1915 20Lode,Svend 1892 27Lode,Tallef Tormesen Obvald Norway 1907 19---------------------------Jeg har tatt vekk forekomster av navnet Lode fra Nederland og Tyskland, men hvem vet om det kan være etterkommere.Som du ser av listen er det enkelte skrivefeil som avviker fra orginalnavnet.Er du heldig virker denne linken hvor du kan klikke deg rett inn på det enkelte manifestet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ad. punkt 8. SSDI , kan dette også være i samme slekt?Ida LODEBirth Date: 17 Nov 1885Death Date: Oct 1969Social Security Number: 093-07-4915State or Territory Where Number Was Issued: New YorkDeath Residence LocalitiesZIP Code: 11518Localities: Bay Park, Nassau, New YorkE Rockaway, Nassau, New YorkEast Rockaway, Nassau, New York-------------------Ad.punkt 8. SSDIEn slektning til?Ida LODEBirth Date: 17 Aug 1888Death Date: Aug 1973Social Security Number: 517-60-3853State or Territory Where Number Was Issued: MontanaDeath Residence LocalitiesZIP Code: 59036Localities: Harlowton, Wheatland, Montana-------------------Ad. punkt 10. SSDITrygve LODEBirth Date: 31 May 1891Death Date: Oct 1973Social Security Number: 470-42-6474State or Territory Where Number Was Issued: MinnesotaDeath Residence LocalitiesZIP Code: 80210Localities: Denver, Denver, Colorado----------------Ad. punkt 10. SSDIRalph LODEBirth Date: 15 Oct 1895Death Date: Nov 1972Social Security Number: 516-03-3064State or Territory Where Number Was Issued: MontanaDeath Residence LocalitiesZIP Code: 59401Localities: Great Falls, Cascade, Montana --------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette syntes jeg ble håpløst, selvom Nina har gjort så godt hun kan med å lage det litt mer oversiktlig. Jeg finner ikke hode eller hale på noe, det er for en gangs skyld altfor mye info :o))-----------En ting jeg lurer på, Nina, er linjene i denne debatten lenger enn skjermen din? Altså at du må bruke skyvern nede for å lese bortover? Eller er det bare hos meg?Jeg skal nå restarte, så skal vi se om vi ikke finner noen Lode'r rundt forbi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jepp linjen er lang, men det var den ikke i selve innlegget. Dvs jeg la ikke inn linjeskift i linken av'frykt' for å legge den død.Enig i at dette er alt for mange.Er du egentlig på jakt etter alle Bjørn, eller kan du koke ned etterlysningen din litt? Brukte ikke alle barna etternavnet Lode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Finner ingen. Ikke som passer. Tror ikke familien skrev Lode i USA, untatt Trygve og Ralph, som vi alle finner.... hrmf.Men i alle dager....Trygve Lode 6529 Lakeside Cir Littleton, CO 80125-9615 (303)470-1011det er jo bare å ringe. Dette må da være et avkom? Nå skal sies at disse data kan være utdatert, men det er lov å prøve....--------------Det bor flere i COlorado med navnet LODE, og som også helt klart har norske fornavn: Lode, Anders Westminster, CO 80020 (303)404-0706Lode, Erik 3006 Conestoga Ct, Fort Collins, CO 80526-2649 (970)282-8309 Lode, Isak 8062 S Kittredge Way, Englewood, CO 80112-4632 (303)400-4190 Lode, Karl 457 E Stardust Dr, Pueblo, CO 81007-1613 (719)547-7904 Lode, Tenny 7252 Old Post Rd, Boulder, CO 80301-3916 (303)581-9020Alle de nevnte er i familie,# Name City State Age 1 ANDERS TENNYSON LODE DENVER CO 352 ANDERS TENNYSON LODE DENVER CO 353 ANDERS TENNYSON LODE BOULDER CO 354 BRENDA JEAN LODE LOVELAND CO 285 ERIC MATTHEW LODE BOULDER CO 346 ERIK TENNYSON LODE FORT COLLINS CO 377 HANNELORE LODE PUEBLO CO 588 ISAK T LODE DENVER CO 319 ISAK TENNYS LODE ENGLEWOOD CO 5310 ISAK TENNYSON LODE AURORA CO 3111 ISAK TENNYSON LODE LITTLETON CO 3112 JANE B LODE ENGLEWOOD CO 6413 KARL LODE PUEBLO CO 7714 MERLYN D LODE AURORA CO 4015 STANLEY D LODE COLORADO SPRINGS CO 6416 TENNY DAHLIN LODE BOULDER CO 7117 TRYGVE TENNYSON LODE ENGLEWOOD CO 4018 TRYGVE TENNYSON LODE LITTLETON CO 40 tallet bakerst er alder.Utgangspunkt www.switchboard.com.# Et dette kjente navn? BLir litt usikker når jeg ser dette 'Dahlin' på Tenny, men... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nix. Jeg finner ikke noe vettu om Lode. Tror nesten de brukte et annet navn.Ikke finner jeg noen som passer på de andre heller! Grumph!Det er liksom som om ingen vil bli funnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå hadde det som Laila sier vært kjekt med litt tilbakemeldinger. Det begynner å bli så mange personer av Lode-ætten som emigrerte. (Vær obs på at det fantes Lode'r som kom fra andre land også.)----------Under emigrerte fra Stavanger finnes det flere Lode'r, også de som har Lode innefor feltet 'fornavn'.Lode'ne begynner nå å bli for mange for meg. Ørten stykker dukker opp da jeg legger inn Lode i etternavn fra Stavanger. Finner du en så kanskje du finner alle.... Ddet finnes sikkert en Lode i enhver stat. Tror nesten at 'alle' forlot Stavanger. I høyre marg lurer jeg på om det er deres destinasjon som er nevnt. Om så er er det mange interessante navn å finne der. Du må nok ta en titt selv.Om Trygve Lode står det f.eks. at han var med i 1.verdenskrig, og at han bodde i Culbertson, Momtana.Kan du ikke ta en 'kort' oppsummering og legge frem hva og hvilke personere du videre vil søke etter? Dvs.Lod(d)e stemningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Trygve Lode er en kjekk kar, og det ser ut som om han kan ha en smule vikingblod i seg. Får jeg endelig presentere en levende Lode!!------------http://www.trygve.com/e-mail: trygve@trygve.com-----------Det skulle være en enkel sak å invitere Trygve inn i diskusjonen her, men jeg synes først at Bill bør svare.... Tar du utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Slik er det når man er borte fra DA et par dager, selvsagt tar jeg utfordringen. Jeg har faktisk kommunisert med den levende Trygve Lode men han hadde ikke så mye å bidra med. Den som jeg nok bør ta tak i er faren hans som heter Tenny Lode (som er sønn av den Trygve Lode som en lett finner i Cencus databasene). Den Trygve en finner er bror til Ralph.Jeg kommer tilbake med mer info om konkret hvem jeg er ute etter når jeg kommer hjem fra jobb.Ellers, tusen takk for all hjelp så langt, dere har vært kjempeflinke.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Endelig hjemme fra jobb klar til å ta fatt på utfordringene som ligger i å finne den Lode familien jeg er på jakt etter. Siden det tydeligvis var mange Lode-folk å velge mellom så vil jeg her på nettet prøve å avgrense søket mitt. Fra før vet jeg en del om de som dere allerede har funnet frem til, dvs etterkommerer etter nr.10 (som Nina satte opp i sin tabell). Her vil jeg ta kontakt med Tenny Lode som er barnebarn av nr. 10 og prøve å få mest mulig opplysninger ut av han.-----------------------Det som jeg nå vil primært prøve å konsentrere meg om er å finne etterkommere etter nr.1 (Anna Tolline og Peder Pederson Lode). Som Laila nevnte i et tidligere innlegg så tror jeg og at de kan ha skiftet navn. Siden nr. 2, Elias er nevnt med Pederson som etternavn i Nærbø bygdebok så er det en mulighet at etternavnet kan ha vært dette (eller en annen variant f.eks Pedersen, Peterson, Petersen).Ellers så vil jeg tro at nr.6 burde være en av de letteste å finne da det i Nærbø bygdebok er nevnt at Alma Theoline Lode ble gift med Arthur Harley Hestvedt og døde i Portland Oregon.Mine nye spørsmål blir dermed :Er det noen sted mulig å søke på dødsfall for Portland, Oregon 1964 og 1965 da hhv Arthur og Alma døde ???Da har vi vel fått dette noe ned slik at det kanskje kan være lettere for dere der ute å gi gode råd som kan lede frem. Dersom jeg selv finner noen nye tråder så skal jeg legge disse ut.Igjen, tusen takk for all hjelp.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

AD.punkt 6 Alma Th.Lode/Arthur Harley HestvedtLenke--------Oregon Death Index, 1903-98, jeg legger inn LODE og får kun opp en person ved navnName: Lode, GomianCounty: MarionDeath Date: 19 Jul 1939Certificate: 600----------Så finner jeg med en 'staveleif' Name: Hostvedt, Alma TCounty: MultnomahDeath Date: 16 May 1965Certificate: 7241Age: 79==========Name: Hostvedt, Arthur HCounty: MultnomahDeath Date: 24 0 1964Certificate: 14552Spouse: AlmaAge: 81I flge SSDI er han født 10. Nov 1882. Nå er du et stykke på vei siden du har County og skrivemåte.Du kan sikkert bestille papirene.----------Det finnes flere forekomster av Hostvedt på Ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Disse dukket opp som døde i Minnesota:-------LODE, FREDINANDCertID# 1914-MN-019810Date of Birth:Place of Birth:Mother Maiden Name: not indexedCounty of Death: 09/05/1914, HENNEPIN-------LODE, GEHARD ADACertID# 1916-MN-012502County of Death: 05/26/1916 ROSEAU-------LODE, THOMAS TENNYSONCertID# 1927-MN-019964County of Death: 08/09/1927, HENNEPIN-------Papirene kan bestilles her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Jeg må si du er flink Nina. Nå har jeg et godt utgangspunkt til å finne mer ut om etterkommere etter Alma og Arthur Hostvedt ettersom du fant det county der de døde.Et spørsmål angående death certificate's fra Oregon : Jeg leste at death certificates yngre enn 50 år var det kun den aller nærmeste familie som ville få kopi av, har du noen erfaring med dette ???-------------------Når det gjelder de tre som du har funnet fra Minnesota så er absolutt Thomas Tennyson Lode den som har størst interesse for meg da dette sannsynligvis er far til den Trygve Lode som en finner i 1920/30 Census. Han het nemlig Tønnes Tønnesen Lode så jeg må nok få fatt i dette sertifikat. Min siste kilde om Tønnes Tønnesen Lode fra Norge er fra 1919 da han flytter fra Sandnes i Rogaland til Skånevik i SunnHordaland. Hvor han ble av etter dette har jeg aldri funnet ut av før nå, men det er mulig at den du har funnet her er han. Jeg tror nok det er så siden barnebarnet heter Tenny Lode (som er faren til www.trygve.com)I morgen tidlig reiser jeg offshore noen dager men vil prøve å svare i dette forum best mulig derfra.Mvh,Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.