Gå til innhold
Arkivverket

[#13059] Martha Marie Andersdatter Sture fra Hamarøy


Gjest Svein Magnar Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Magnar Hansen

Martha Marie Andersdatter Sture, født ca 1755, giftet seg med Hans Thomassen, - den senere lensmann i Steigen, den 19. november 1780 i Hamarøy kirke. Jeg ser for øvrig i folketellingen fra 1881 at en Svend Andersen Sture, - og hans familie, bor fortsatt på Skarvig gard på Hamarøy. Dette er muligens Martha Maries bror.Er det noen med tilgang til kirkebøkene på Hamarøy som vet hvem som var Martha Marie Andersdatters foreldre og søsken ? Hvor kommer Sture - navnet fra ?På forhånd takk for all hjelp.Svein Magnar Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Svein Magnar, ifølge 'Skifter i Salten og Ofoten', var Martha Marie datter av Anders Svendsen (skifte etter han 10.10.1782) og Maritha Maria Pedersdt. - 10.10.1794, (skifte 20.05.1795), Skarvigen i Hamarøy. Hun hadde 3 søsken i 1782: Svend Andersen 26 år, Maren Andersdt. g. m. Peder Jacobsen(Winter), Forsaa i Tjeldsund ( hennes andre ekteskap tror jeg), Ane Maria Andersdt. g.m. Daniel Enochsen. Den Svend som du finner i 1801 var nok hennes bror. Foreldrene til Anders Svendsen var: Svend Andersen og Maren Powelsdt. Skarvigen. Det var skifte etter Maren i 1728, da er barna Powel 19 år, Anders 17 år, Karen 22 år og Ingebor 14 år. I skifte etter Svend i 1734, er ikke Powel nevnt, antagelig død, Anders er da myndig, Karen er 29 år og Ingebor er 22 år. Verge for jentene er Peder Jacobsen Winther. Ellers er det skifte etter ei Karen Sture i Hegstad i 1778. Hun hadde ingen barn, og alle hennes søsken har Jacobsen som farsnavn og er bosatt i Lofoten. Håper dette vil være til hjelp videre. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magnar Hansen

Hjertelig takk for all din hjelp Martha Schj. Kind. Nå hjalp du meg et langt steg fremover.Kan jeg spørre deg om du har noen tanker om hvor Sture - navnet kommer fra ? Jeg undrer på dette ettersom det brukes på flere personer i slekten, som også åpenbart er født på ulike steder.Svein Magnar Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Svein Magnar, den eneste gangen jeg har sett navnet Sture før, er i Svein Tore Dahl's bok: 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536 - 1660'. Der er nevnt en sorenskriver i Orkdal/Gauldal i tiden 1644 - 1648, som het Thomas P Sture, hans kone het Maren Andersdt. Denne Maren giftet seg med Sven Lauritsen Schive etter at Thomas var død. Jeg vet ikke om det var barn i noen av ekteskapene, men det går det kanskje å finne ut av, gjennom disse embetsmenn. Kanskje ett skudd i blinde, men en kan aldri vite før en har prøvd alt. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Austbø

Du spør etter opphavet til gardsnavnet Sture. Har søkt litt på nettet, og iflg. O.Rygh ('Norske Gaardnavne') er Sture i Øygarden (Hordaland) den einaste staden i landet der denne skrivemåten er benytta. Han skriv: Sture. Udt. stú:2ra. -- i Stwre NRJ. II 502. Støræ, Stwre NRJ. III 433. 435. Sture 1563. Stura 1567. Stourre 1610. Sture 1620. 1667. 1723.O. R. kjender intet norsk Navn, som i Lyd ligner dette, undtagen Sturen, et Tjern i Ø. Toten. Af uvis Oprindelse. Kan med Hensyn til Endelse sam- menlignes med GN. 20, som har ubest. Flertalsform.Sturen ligg i Lindås, Hordaland, og er etter mine undersøkingar også det einaste som passar.Uansett kvar navnet kjem frå, hadde det vore interessant å vita opphavet.PS! Fant navnet Stuve enkelte stader i Oppland fylke (0536 Lands), som sikkert har ein svært lik skrivemåte med handskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Magnar Hansen

Hjertelig takk til deg også Jørn Austbø fra Øygarden, for ditt innspill om gårdsnavnet Sture.Jeg er likevel i tvil om det i dette tilfellet er et gårdsnavn disse navnene i Hamaraøy viser til, og som har noe med velkjente Sture i Øygarden å gjøre. På de personene jeg har funnet på Hamarøy og i Steigen, har de blitt født og vokst opp på forskjellige gårder i området. Jeg kan foreløpig ikke se noen forbindelser mellom disse personene og Hordaland.Det er derfor naturlig å se på muligheten for at det kan henvise til et slektsnavn. Som du da sikkert kjenner til var Sture navnet på en omfattende slekt i Danmark - Sverige fra 1400 tallet.Se bl. a. : [url="http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst/a/a003/a104.htm>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Austbø

Eg må innrømme at eg ikkje hadde lest all denne historien om slektene Sture. Interessant. Det som er interessant her er kvifor dei valde å behalda namnet Sture, i tillegg til det vanlege etternamnet (f.eks. Svend Andersen Sture). Dersom det var pga. at dei var i slekt med adelege i Sverige eller Danmark, synest eg det er innlysande. Men då vil det vel vera naturleg at namnet blir behalde i slekt etter slekt? Etter å ha søkt i folketellingane 1865, 1875, 1900 finn eg ingen rest av navnet Sture, sjølv om Andreas Svendsen bur på Skarvik gård i 1865 (er 78 år, og må være son av Svend Andersen).Dersom sporet frå dei Danske/Svenske kongeslektene ikkje fører fram, er det mogleg at Sture kjem fra vestlandet og Øygarden. Uten å væra lokalkjent i Nord-Norge så vil eg tru at Hammarøy kan ha vore tilhaldsstad for ein del fiskarar som var i området i sesongen. Lofotfisket er ein gammel tradisjon, og fiskarane opphaldt seg i denne delen av landet over lengre periodar. Mi eiga slekt fra Øygarden har i en viss grad fått spredning langs kysten på denne måten, då nokre fiskarar fant seg kjærestar og gifta seg medan dei var på slike turer. Eg kjenner ikkje til nokon slike tilfeller av spredning frå Vestlandet og til Nordlandskysten sjølv, men eg vil tru at det har skjedd. Dersom dette er tilfellet kan namnet Sture vorte halde i nokre generasjonar (av den som flytta og kanskje i to-tre generasjonar til) for deretter å ha vorte kutta ut. Håpar at du finn svaret på dette mysteriet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.