Gå til innhold
Arkivverket

[#13060] Nora Feyling f. 1866 og Gustav Geyer - bosted Porsgrunn


Gjest Tone T. Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone T. Barstad

Nora Otilia Feyling f. 06.11.1866 i Egersund ble gift med Gustav Geyer som var porselensmaler i Porsgrunn. Gustav Geyer var muligens fra Østerrike eller Tyskland.Ifølge familiekilder fikk de barna Carl Geyer, Gustav A. Geyer og Georg Geyer.Familien flyttet fra Norge, Porsgrunn? til New Jersey, USA.Jeg finner muligens Gustav Geyer ankomst Ellis 1905 - 49 år gml.Ellers finner jeg ingen opplysning om familien som kan passe, hverken i Norge eller USA.Kan noen hjelpe meg??Takknemlig for all hjelp jeg kan få!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1900 i Kristiania Lenke198128 1 Georg Geyer m b hf g Vævemester Hjula Væveri 1862 Bilitze Østrig Evangeli.198129 Geyer k b hm g Hustru 1868 Sagan Tyskland Evangelisk Fru Geyer198130 Georg Gustav Geyer m b s ug Søn 1888 Guben Tyskland Evangelisk198131 Karl Gustav Geyer m b s ug Søn 1892 Guben Tyskland Evangelisk198132 Ernst Valter Geyer m b s ug Søn 1897 Heinichen Saksen EvangeliskMen det er kanskje en feil i Nora's fødselssted her? Hva med barna's navn? To heter Gustav til mellomnavn. Jeg lurer på om familien var hjemme da opplysningene ble samlet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej Berit! Jeg finner bare 4 og ikke 6 som du skriver.-----------------------------------Gustaf emigrerte første gangen i 1893, ugift.99876 Oslo 10838 1893 Okt. 14 Gustaf Geier m u Porselænsmaler 28 Tyskland New York 4284 Tyskland 65.- Melchior-----------------------------------I 1902 emigrerte disse 3136608 Oslo 10760 1902 Nov. 20 Nora Otilie Geier f G 36 Egersund New York 303 Norge Prp,- Oscar Ii136609 Oslo 10761 1902 Nov. 20 Gustav Geier m u 3 Egersund New York 304 Norge Prp,- Oscar Ii136610 Oslo 10762 1902 Nov. 20 Georg Washington Geier m u 2 Egersund New York 305 Norge Prp,- Oscar Ii---------------------------------Vær obs på at denne dama også emigrerte samtidig i 1902136711 Oslo 10863 1902 Nov. 20 Brita Feyling f u 37 Egersund New York 406 Norge Prp,- Oscar Ii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei det var uoppmerksomhet fra min side, det sto 6 Geier. De 2 som mangler er i virkeligheten 1:28/91923, reised. 5/10, Julia Geier, g. (styrm.) f. 16/1 1887, bosted Sofiegt. 68l, til NY, til sin mann, Hellig Olav, agent Natvig.27/5 1927, reised. 11/6, Julie Geier, g. (skipsf.) 16/1 87, Elisenb.vn. 22 IV, NY, besøk, United States, agent Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge SSDI dør den enGustave GEIERBirth Date: 17 Feb 1899Death Date: Jan 1967Social Security Number: 153-09-9930State or Territory Where Number Was Issued: New JerseyStemmer fødselsdatoen?-------------------------Emigranter fra Kristiansand i 1901:36876 Kristiansand 1527 1901 Aug. 30 Gustav Geier M G Porselænsmaler 1865 Bresland I Porsgrund New York THINGVALLA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan vel nesten se ut som om Georg og Gustav var brødre, også p.g.a. barnas navn.Gustav var ugift da han reiste over. Han har vel giftet seg og fått barna i Amerika. Så har kona og barna vært på besøk i Egersund rundt 1901-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Gustaf er en grei kar......han drar i 1901 som en gift mann og ankommer Ellis Island den 13.september 1901 som ugift!Jeg har ikke nattbrillene på..., men kanskje noen andre kan tyde hva som står på line 2. Hvor skulle Gustav?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Nina og Berit, dere er flinke!En oppsummering:Gustav Geier emigrerer fra Oslo 14.10.1893 til New York.30.08.1901 emigrerer Gustav Geier fra Kristiansand til New York.20.11.1902 reiser hans kone, Nora Otilie Geier fra Oslo. Hun er født Nora O. Feyling (Feiling)1866 i Egersund. Sammen med Nora reiser deres to barn:Gustav Geier f. 17.02.1899 - Jan. 1967 New Jersey.Georg Washington Geier f. 1900.De skal også ha hatt et tredje barn, Carl Geier.Hvor er barna født? Kanskje familien var tilbake i 1901/1902 på besøk??Barna må vel ha etterkommere i USA??(Ellers ser jeg det er nevnt Brita Feyling som reiste sammen med Nora. Brita er Noras søster som giftet seg i New Jersey med Julius Muller. De fikk to barn som begge døde som små).Er takknemlig for all hjelp jeg kan få!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Gustav A. Geier var 3 år dag han reiste med sin mor i 1902 - dermed må han være født ca. 1899. Jeg har ingen nøyaktige fødselsdatoer for barna.At det er min Gustav som døde i Januar 67 er jeg ikke sikker på!!At familien bodde i New Jersey har jeg fra min svigerfars notater. mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ad inlegg 23:20: du må ikke villede andre til å tro at han døde i 67 dersom du ikke vet det med sikkerhet ....... eller tro at det vi kommer med er fakta før du sjekker det opp. Da kan sluttresultatet bli en helt annen familie ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvilke kilder angir han for funnene i New Jersey? Er du 100% sikkert på at søket skal konsentreres dit? Jeg finner nemlig en 'George Washington Geer' der så jeg lurer på om det er mulig at han kan ha forvekslet personene?Har du funnet ut hva det sto i manifestet av 1901? Mulig at noe av svaret på hvor vi skal fortsette å søke ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen!I DA 'Emigranter fra Oslo 1867 - 1930, står det at sønnen til Gustav og Nora Geier (Geyer) het Georg Washington Geier 3 år. Så dette må være 'George Washington Geer'.Takknemlig for all hjelp jeg kan få!!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

'Min' Georg Washington nedstammer nok fra Vallonerslekten 'de Geer' er jeg redd for. Han ble født 30 MAR 1876 New Brunswick, Middlesex, New Jersey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søkte i Fam.search etter Gustav Geier, og fant under US SSD Gustave Geier f. 17/2 1899 død jan 1967 New Jersey. Localities: 6 forskjellige adresser, men alle i Hudson New Jersey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

SSDI igjenGeorge GEIERBirth Date: 15 Aug 1902Death Date: Apr 1970Social Security Number: 158-14-5722State or Territory Where Number Was Issued: New JerseyDeath Residence Localities ZIP Code: 07302 Localities: Jersey City, Hudson, New JerseyDu kan jo bestille papirene så vil du finne ut om denne Ggeorg og den tildligere Gustav stemmer med dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
LenkeHer kan du ta en titt nederst på siden. De bor i New Jersey, Hudson, Hoboken i 1920; Gustav, Nora og barna Gustav, George, Ervin (?) og Elisabeth.Nå skal jeg faktisk skryte litt av at jeg har vært i Hoboken som er en trivelig 'liten' forstad til New York. Hoboken er også stedet hvor Frank Sinatra ble født.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ser ut til at de kom i 1892 (sorry men jeg ser litt dårlig), eller var det da de fikk statsborgerskap? Alle barna er født i New Jersey. Om de har barn som har flytta vet jeg ikke. Barna er 20,19,15 og 14 år gamle.Gustav senior er maler, og Gustav jr......står det 'buttonmaker' ? (knappemaker).I høyre marg står det oppført noe jeg tror er sidehenvisning så kanskje barna etterhvert flytte.La oss nå gå videre til 1930 tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Nina, dette var bare fantastiskt :-) Så her er familien med 4 barn pr. 1920. Og alle barna er født i New Jersey.Barna Ervin og Elisabeth har ikke min svigerfar med i det hele tatt, så dette var artig:-)Til orientering gransket min svigerfar Feyling familien gjennom ca. 50 år og jeg har en masse opplysninger om familien etter ham. Jeg vil nå videreføre Feyling familien, og prøver da og få noen flere opplysninger om enkelte 'grener'.Er folketellingen for 1930 også tilgjengelig??mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bare koselig det da!! Det er lang avstand mellom 50 års skikkelig slektsforskning og denne på nettet. Nesten litt fælt å tenke på. Men husk at det bare er censusen jeg linker til som er orginal da.Jepp 1930 er på nett, og jeg kastet et trøtt blikk på den i natt. Kan ikke minnes at jeg ved første øyekast så Nora eller Gustav(e), men jeg minnes en ung dame ved navn Nora Geier på 22 år om jeg ikke husker helt feil. Denne damen reiser også frem og tilbake til England ved 3 anledninger, men du får sjekke med Ellis Island. Ellers fantes det både Georg og Gustav'er der. Skal ta en titt litt senere.Når virket familien i Porsgrunn? Beklager min uvitenhet, men har dette noe med Porsgrunn porselen å gjøre? I såfall bør det vel finnes en eller annen bok som kan fortelle litt om de som jobbet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Gustav Geier var Porselensmaler ved Porsgrunds Porselensf.Skal undersøke om det finnes en bok/register på Porsgrunds Porselensfabrikk over tidligere ansatte. Det var en god ide.Til orientering var Noras søster også gift med en Gruber fra Østerrike som også var overmaler/gullmaler på Porsgrunds Porselensfabrikk.Jeg har undersøkt et dødsregister og har der funnet trolig min Gustave f.1899 - død Jan. 1967 som også Berit har funnet. I tillegg fant jeg trolig min Georg f. 22.02.1900 - død Jan. 1969.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.