Gå til innhold
Arkivverket

[#13062] Hjemvendte fra Amerika


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Har funnet forfedre som reiste til Amerika i skipslister, men vet at de reiste hjem etter noen år. Hvordan kan jeg finne dato og årstall for hjemreise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret avhenger litt av NÅR de utvandret og returnerte. Og det avhenger av kjønn og alder. Krigskommissariatet (militær utskriving) ville være interessert i å registrere retur for unge menn som kunne være aktuelle som soldater. De hjemvendte er ofte ført bakerst i sesjonslistene. De ville ha et år på seg til å returnere til utlandet, før de ville bli rulleført i Norge.I folketellingen 1910 står det egne spørsmål for hjemvendte emigranter, men man får nok ikke oppgitt nøyaktig dato for returen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takk for opplysningene. Han jeg leter etter er Karl Johansen Gjærde fra Sunelven. Han reiste til Amerika 3. mars 1910, men ble gift og fikk en gutt i Norge i 1919. Dette er min manns farfar. Vi har arvet amerikakofferten som han brukte og det hadde vært gøy å visst hvor lenge han var i amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Karl Johansen Gjærde var født i 1890, og hadde med seg rodeseddel da han utvandret i 1910. Han har sannsynligvis vært regnet som interessant for militæret da han vendte hjem, og derfor burde det være mulig å finne ham i sesjonslistene for Sunnylven. De bør være å finne i Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.