Gå til innhold
Arkivverket

[#13063] Hvor i Kristiania lå hotell Stocholm - evt annen info om hotellet og eier?


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Dagen før nedkomst kom hun til Kristiania og tok hun inn på hotell Stockholm. Neste dag gikk hun til Fødselstiftelsen og fikk en datter.Fødselstiftelsen lå dengang (1901) der regjeringsbygget ligger nå (bygningen er flyttet ned til Akershus festning).Men hvor lå hotell Stockholm? Og kjenner noen til stedet og eier(ne)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ikke har jeg hørt om hotellet og ikke finner jeg det i folketellinga heller, men kanskje det nevnes i Kristiania adressebok?Kan det muligens være Grand hotell du er på jakt etter?'......Valget av navnet Grand, var naturlig fordi bygningen var så stor, og fordi Kristiania var i ferd med å bli en storby. Byen feiret jubileum samme år som Grand Hotel åpnet, og dens nye sentrum og hovedgate var Karl Johan. I tillegg er det mulig at brødrene Fritzner lot seg inspirere av Grand Hotel i Stockholm som skulle stå ferdig omtrent på samme tid....'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg fant ingen hotellnavn i folketellingen 1900, heller ikke hotell Stockholm.Såvidt jeg vet var Fødselsstiftelsen en 'sosial' institusjon - omtalte jente fødte i hvert fall på Fattigvesenets regning.Så jeg er nok ganske sikkert ikke ute etter Grand, som vel også den gang var et temmelig 'fint' (dyrt) sted.Hotell Stockholm har nok vært av en ganske annen (pris)klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.