Gå til innhold
Arkivverket

[#13067] Vær så snill!


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

For å forenkle søket og sjansen for at noen svarer ønsker jeg at dere tenker på:1. Linjeskift - slik at det ikke blir en eneste lang etterlysning uten pusterom. Legg gjerne inn en linje ........---------........ for å skille på innholdet.2. Nummerering av de forskjellige personene man søker etter3.Kildehenvisning - hvor har du opplysningene dine fra?4. Fullstendige opplysninger med linker til eventuelle kilder dere har funnet.Ikke bare en linje bestående av fem seks ord.5. At dere ikke svelger alt som kommer frem, men er kristiske og selvsagt sjekker orginalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Absolutt :o)For min del er jo 'amerikasøk' egentlig greit, da jo det er de spørsmålene jeg oftest besvarer :o) Avsnitt, Store Forbokstaver i navn og steder, linjeskift i nytt og nett, slik at vi ikke er nødt til å lete etter hva dere leter etter :o)OG! En annen 'kjepphest' jeg har, fortell hva som allerede er funnet! Link til folketellinger i Norge, (slik at en slipper å gjette seg til hvilke navn som kanskje ble brukt senere), og link til emigrasjonene her på DA hvis denne er funnet.Vel. Det var vel månedens hjertesukk :o)Ha en flott søndag! Jeg leter fremdeles etter Lode'r...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nina:Dette kan vanskelig kalles en _ren_ 'vær varsom'-plakat, selv om de siste tre punkter går på forhold rundt kvalitetessikring av slektsforskning/genealogi.Punktene du tar opp er viktige, først og fremst fordi de har med kommunikasjonsformen her på debattsidene til Digitalarkivet å gjøre. Men skal disse punktene få noen varig påvirking overfor både nye og gamle brukere av debattsidene, vil det nok være best om de bearbeides over noe tid, og så blir en integrert del av f.eks. Hjelpsidene, som noe á la: 'Dette må du ha med', eller 'Dette må du tenke på'. Andre nettsteder har jo såkalte FAQ's, altså Frequently Asked Questions. Det er noe slikt jeg tenker på, noe som vil lette kommunikasjonen for oss alle.Ja, hvis det er legitimt å stille krav, da altså. Det er jo ikke i alle sammenhenger det går bra. : ) mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Are! Enig med deg ang. nye/gamle brukere. Dette kommer jo opp med helt jevne mellomrom, med akkurat de samme henstillingene. Men, så er det jo stadig nye brukere.Hvis de som vil ha hjelp bare tenker gjennom1. Hva har jeg?2. Hvordan skal jeg fortelle det oversiktlig og lettlest?3. Hva leter jeg etter?4. En liten takk til slutt er aldri å forakte heller:o) Her på forumet er folk veldig flinke, og jeg synes det er viktig. Ikke minst for å fortelle at man har sett det som er funnet.Jeg tror at slektsforskere/granskere/letere er de snilleste som finnes, så mye hjelpsomhet man ser over alt!!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Noen faste regler for forumet, hadde kanskje ikke vært så dumt. Hva med noe i retningen Anbytarsforums 'Ordningsregler – Läs innan du skriver!' (som finnes her: Lenke ) med link fra inngangssiden til debattforumene?Nå skal man selvsagt ikke tre noe nedover hodet på folk, men noen litt mer utdypede retningslinjer, kunne nok gjort forumet mer oversiktelig, brukervennelig og hindret unødvendige misforståelser.Ellers er jeg enig med Laila at slektsforskere må være noen av de snillste som finnes.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kanskje Jan Oldervoll & Co. har noen tanker om dette? Det vil jo til syvende og sist være interessant få til dette som en naturlig del av debattsidene.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mye ville hjelpe dersom vi fikk en viss standarisering. La oss få flere bokser når vi skriver et innlegg, ikke bare for 'forfatter, heimstad, e-post og innlegg'.Det er flott at brukerforum skal være enkel i sin form, men ikke så enkel at vi ikke kan forbedre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nye boksar kjem det ikkje med det første. Og det hjelper ikkje med ei side med instruksar; folk les dei ikkje. Men det kunne vera ein idé med litt meir instruksar på same sida som ein skriv innlegg. Men sjølv det har nokså avgrensa effekt; folk les det rett og slett ikkje instruksjonar.Men samstundes ville det sikkert vera bra å ha ei side å visa til når det kjem inn innlegg som bryt med god folkeskikk; enten det no er berre små bokstavar, berre store bokstavar eller avsnitt så lange som eit vondt år. Me skal sjå kva me kan gjera.Elles vil eg sei at foruma fungerer perfekt til vårt bruk: Å få tilbakemeldingar frå folk om problem med system/databasar og å melda attende. Det er dette det er laga for og dette me held det operativt for. At mange synest det i tillegg er nyttig til kommunikasjon mellom dei mange brukarane våre er fint, men det er grenser for kor mykje me vil gjera med det for å oppfylla det eg vil kalla sekundærbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er det tillatt for meg å komme med min 'frimodige ytring' i saken?La meg da fortelle hvordan mitt første møte var med dette forumet. Jeg lette først etter en forklaring på hvordan man gjorde dette, men uten å finne noe. Okey, da leste jeg diverse innlegg og tenkte at jeg får forsøke å 'etterape' noen andre.Naturligvis var jeg svært spent på om jeg fikk noen reaksjon. Min glede var derfor stor da jeg umiddelbart fikk respons. (La meg også i en parentes si at jeg hadde forsøkt meg på Anbytarforumet, men der ventet jeg i mange dager uten å få svar.)Nå er ikke jeg lenger sikker på at en lengre redegjørelse på hvordan man gjør det ville bli til noen hjelp, men 3-4 enkle regler er OK. For som Jan sier om slike regler: 'folk les dei ikkje'. Men at en på en eller annen måte kunne legge inn de 4 punktene som Laila sier:'1. Hva har jeg?2. Hvordan skal jeg fortelle det oversiktlig og lettlest?3. Hva leter jeg etter?4. En liten takk til slutt er aldri å forakte heller:o) Her på forumet er folk veldig flinke, og jeg synes det er viktig. Ikke minst for å fortelle at man har sett det som er funnet'.Dette er jeg helt enig i! Kanskje da laste det ned, kopier det og heng det på lett synlig plass foran deg slik at du kan se på det før du skriver spørsmålet.Jeg har allerede gjort det!Fortsatt regner jeg meg som en helt ut amatør 'udi faget' etter 2 års bruk(Tror det var i febr. 2001). Enhver nybegynner snubler seg fram og må gis tid til å 'prøve og feile', derfor er det viktig at enhver møtes med hjelpsomhet om det er aldri så 'ufullkomment' gjort. Det viktigste er at et svar blir gitt på en positiv måte. Det har jeg virkelig erfart å møte her og er så takknemlig for all den hjelp jeg har fått!. Jeg har møtt en slik positiv respons at jeg i dag kvier meg for å stille spørsmål. Det er nemlig ikke alle som har en like stor tro på seg selv, noe jeg har sloss med mer eller mindre hele livet som et 'mobbeoffer' helt fra mitt møte med skolen og mobbende lærere.Til slutt. Det verste som er at når man stiller et ærlig spørsmål så neglisjeres det fullstendig. Jeg sier ikke at det er en selvfølge at man kan få svar, men kan man ikke da heller si på en høflig måte hvorfor man ikke kan gi et svar, slik at vedkommende kan lære noe av det? Det ville jeg sette pris på! (Jfr. 12960) Dette er ingen kritikk, men som sagt min 'frimodige ytring'.En hjertelig takk for at dette ble tatt opp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Vil uttrykke sterk støtte til Birger som sier at folk må få 'prøve og feile'!1. Ikke alle har like stor dataerfaring!2. Ikke alle har like stor gransker-erfaring!3. Ikke alle er like språkkyndige, noen har også språkvansker som dysleksi o.l.4. Ikke alle oppfatter begrepet !oversikt' på samme måte.5. Ikke alle klarer like godt å plukke ut hva som er 'vesentlig' for å få hjelp!Når det er sagt, er jeg kjempetakknemlig for den hjelp jeg har fått her! Det er en utrolig hjelpsomhet her, folk anstrenger seg til de grader for å hjelpe andre. Jeg er så imponert!Men jeg reagerer av og til på 'småsure' kommentarer når jeg leser andres tema - og tenker at de har en dårlig dag:). Tenker også på hvordan den som laget temaet føler seg. Det skrevne ord oppleves kanskje sterkere enn det som blir sagt - du kan ikke lese hvilket tonefall folk har skrevet noe. Det går an å skremme bort folk! Da er det kanskje bedre å ikke svare? Dette er nå bare min mening. Jeg synes uansett ikke at jeg eller noen andre har rett til å stille krav til hvordan folk skriver, så lenge de ikke skader andre. Mvh. Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Birger: Spørsmålet vart lagt inn onsdag 5. februar. Det er kanskje litt tidleg å rekna med at du ikkje får svar. Me har gjort det slik at det er statsarkiver Yngve Nedrebø som tek av slike spørsmål. Du kan ikkje rekna med at han står klar til å springa i djupet i arkivet med det same, sjølv om han ofte gjer det. Og så er det at ein del informasjon er lett tilgjengeleg for han, anna ikkje. Då er det naturleg at noko må venta på rolege tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Gry ! Helt enig med demses! :-) Med litt trening i å bruke dette forum..... går alt så meget bedre!mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Jan.Nei, jeg regner så visst ikke med at hverken Nedrebø eller andre 'står klar til å springa i djupet i arkivet med det same'. Og jeg beklager det meget sterkt hvis noen har oppfattet det slik! Ikke er jeg sur og ikke har jeg reist kritikk imot noen, men kun kommet med en 'frimodig ytring'. Det jeg sa var tvertimot dette: 'Jeg sier ikke at det er en selvfølge at man kan få svar, men kan man ikke da heller si på en høflig måte hvorfor man ikke kan gi et svar, slik at vedkommende kan lære noe av det? Det ville jeg sette pris på! (Jfr. 12960) Dette er ingen kritikk, men som sagt min 'frimodige ytring'.Nå har også jeg lært noe mer at det er bedre å legge inn for mye informasjon enn for lite!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dersom ein ikkje kan få svar er sjølvsagt slik at ein skal få melding om det. Men det må ikkje bli slik at om ein let eit spørsmål venta nokre dagar, så skal den som spør ha melding om at så skjer. Me har anna å gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Jeg har holdt på med dette i ca 2 uker, og jeg er veldig imponert over hvor hjelpsomme alle er.Hadde aldrig klart og komme så langt som jeg har kommet hvis det ikke hadde vært for hjelperene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er interessant at Jan Oldervoll mener at forumene fungerer perfekt mht primærbruken, altså tilbakemeldinger mht det tekniske. Dette er positivt og tilfredstillende.Men samtidig peker han på at de slektsrelaterte spørsmålene er sekundærbruk, og ønsker ikke å legge føringer på hvordan disse skal kunne organiseres bedre. Dette er ikke fullt så positivt og kan ikke sies å være fullt ut tilfredstillende.Jeg har tro på at det å veilede har mye for seg. At folk har vanskelig for å lese 'instruksjoner' kan da ikke være noe godt argument for å la være å forsøke dette. Om man ikke forsøker å veilede, vil folk i alle fall ikke la seg veilede.På den den annen side er det ærlig standpunkt å ikke ville gripe inn med normative tiltak overfor utviklingen av slektshistorisk debatt i Norge, om man kun vil konsentrere seg om den tekniske biten.nvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Sleksthistorikarane er vår viktigaste brukargruppe. Dei ønskjer me å hjelpa så godt me kan. Men me ønskjer å hjelpa dei innanfor det som er vårt arbeidsområde; å gjera kjelder tilgjengelege på nettet. At dei også har funne at debattsystemet vårt er brukande til interndebatten i slektshistorikarmiljøet er fint; det er me glade for. Men det er ikkje eit område me synest me skal satsa mykje på. Rett og slett fordi det går ut over andre ting. Men me er likevel interessert i forbetringar. Og me skal forbetra, innanfor grenser. Men all erfaring tilsei at det er vanskeleg å få folk til å forandra praksis.Berre for å setja ting i samnheng: For å skriva dette innlegget brukte eg 10 minuttar av tid eg elles ville brukt til å utvikla noko som på lang sikt vil ha mykje større betydning for slektsgranskarar enn orden i eit debattforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

(Enig med deg Jan - nå kan du slutte å lese her og begynne med noe annet!) Jeg tror de fleste som følger aktivt med i dette forumet nok får med seg formaningene om å legge ut ALT de vet, og forstår at man trenger flest mulig tråder å trekke i for å kunne hjelpe. Så får vi heller VI være ute med pekefingeren og Digitalarkivet konsentrere seg om å legge ut kilder. Oldervoll og de andre følger allikevel såpass mye med at de kan ta en selvstendig avgjørelse om endring om de finner det formålstjenlig. De fleste er vel som meg: ser etter daglig om det er kommet noe innenfor 'mitt område', åpner og titter, og åpner enda en gang hvis det begynner å bli mange innlegg, for å se hva som er på gang. Med den praksisen får nok de fleste med seg den oppdragelsen i nett-ettikette og DA-kotyme som de trenger. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest mette hertz

Måske var det en ide at sende et dagligt indlæg med en ganske kort anvisning på, hvordan man klarest stiller sine efterlysninger op.Der kunne være en overskrift, som appelerer til os nybegyndere i dette forum, (som har fundet dette flere hundrede indlæg tilbage) feks: 'Slik for du den bedste hjelp her - huskeliste' eller hvad man nu kunne finde på. Så kunne der være en anvisning, og selvfølgelig en lille forklaring på, hvorfor det er grejt at systematisere sine oplysninger af hensyn til de velvillige slektsdetektiver. Indlægget kunne måske sendes af en af dem, så det ikke belaster Oldervoll og co.Det kunne også have en vis opdragende effekt på nogen af os at skulle præcicersere kilderne eller mangelen på samme.Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Enten noen liker det eller ei ble jeg fristet til å dra dette temaet frem igjen.Årsaken er tomme temaer med overskrift som f.eks. 'Hallo'. Temaer med 'ørten' utgaver. Eller lange utredninger noen gjør hvorpå noen sier at 'det visste jeg'. Noen ganger føler jeg meg som deltaker i Jeopardy uten premie vel og merke.Andre ganger mistenker jeg faktisk at enkelte i embeds medfør er ute etter lettkjøpte opplysninger ..... gang på gang på gang .......... Hvorfor det? DA er ikke noe forum for slikt.Ja nå blir jeg nok populær :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Uttrykket 'i embeds medfør' kan misforstås. Men du mener vel at enkelte produserer masse spørsmål for å slippe å gjøre noe selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Skjønner ikke helt poenget ved å drive denne diskusjonen i det uendelige. La være å svare på slike innlegg, da vel. Det er vel ingen tvang? Dessuten vil de som legger inn slike spørsmål på den måten selv skjønne at de må legge litt mer i det for å få svar.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.