Gå til innhold
Arkivverket

[#13070] Forfedre fra Tysnes og Stord


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Mine oldeforeldre Johanes Ingevaldsson født ca. 1823, Tysnes og kona Synev Reinersdtr. født ca. 1829, Stord, reiste til Sylte i Surendal der min farfar ble født. De flyttet senere til Bømlo. Jeg finner ikke mer opplysninger om foreldrene til mine oldeforeldre, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Paret ble gift 03.6.1855, Tysnes. Foreldrene vil nok være oppgitt i kirkeboka ved vigselen. Den får du tilgang til på Statsarkivet i Bergen - Årstadveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Digitalarkivet: 1801-telling for 1223 Tysnes. Tysnes Onnerims Schiellevig Størch Olsen 51 og Magarethe Ingvaldsdtr 46 (Begge i 1ste ægteskab) Barn: Ingvald Størchsen 13år Ole Størchsen 10år Reinert Størchsen 7år.Eg finn berre ein person med førenamn Ingvald på Tysnes i folketeljinga for 1801. Kan dette då vera far til din oldefar Johanes Ingvaldson. Eg finn familien din i ft. 1865 under Surnadal og ser der at Johannes og Synnev hadde ein son som heitte Størk. Sidan dette namnet går igjen i familien trur eg at denne Ingvald Størchen 13 år i 1801 og frå Tysnes er ein god kandidat til å vera din tippoldefar og far til Johannes Ingvaldson.Mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Synneves foreldre ser ut til å være Reinert Reinertsen og Madel Larsdtr. Synneve f. 30.11.1830, døpt 2.12.1830, Stord. Paret gift 18.1.1819, Stord. Du finner nok begge i FT 1801.Iflg. Familysearch er Reinert f. 1793 (se Agdestein 1801), død 11.7.1872. Madel f. 1798 (se Hetlesæter 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei T.GrindheimHar Stord bygdebok II på hjemlån fra biblioteket. Der står familien til Synneve i flere generasjoner bakover. Dersom du ønsker det kan du oppgi e-post addressen din så mailer jeg noe av det jeg finner. Har også Tysnes, Gards og Ættesoge, skal se om jeg finner noe om din oldefar.Vet du (eller noen andre hvilken gård han kom fra?) MVH.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Steinkjer

Finner Ingvald Størkson Skjelevikjo g.m. Kari Johannesdtr. Skorpetveit i Tysnes Gard- og Ættesoga bind 4 s.656; under Skorpetvit/plass Tre. En av deres barn Johannes (1824-99) gift 1855 m. Synneva Reinertsdtr. Agdestein, Stord.Videre finner du under Skjellevik/plass Gongstøo s.686, Størk Olson Bakkane, Hodnaneset (1755- ) gift 1783 m. Margarete Ingvaldsdtr. Børtveit, Stord (ca.1755-1830). De hadde sønnen Ingvald som bosette seg på Tre, Skorpetveit.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Tusen takk for hjelpen. Dette er riktige opplysninger. Jeg fant Johannes under Døde i Moster sokn og da var han født i 1824 på Skorpetvedt og døde 10.10.1899.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.