Gå til innhold
Arkivverket

[#13073] Hvem var Georg Nilsen ?


Gjest Ingunn Elstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Elstad

Min oldemor Ingeborg Magrete Larsen, f.24/10-1892, Oslo, fikk en datter utenfor ekteskap, Gerd Irene f.6/1-1914. Faren var en Georg Nilsen, mulig fra Molde el. Kongsberg, kan også være født 1888 i Oslo. Vet noen noe om ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han er født i Kongsberg. Gerd Irene født 06.01.1914, døpt 11.01.1894 (Rikshospitalet Mini F 0015 1913-1915 4/13 p.109 no.13), foreldre ungkar Ingeniør Georg Nilsen f. Kongsberg og Ingeborg Margrethe Grevig. Bopel: Han står oppført med Canada, hun St.Olafs Gade 17 (Kristiania). Under er det føyet til i ettertid på henne Vibes gade 18 I, på han uleselig + Notodden eller muligens Næsodden. Grevig-navnet er forhåpentligvis noe du kjenner bakgrunnen for. Georg Nilsen er vel muligens den G.N. du finner i FT1900 i Kongsberg som sønn til enken Jorran Ols.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg måtte hente fram ett av mine tidligste innlegg. Må først få rette en stor takk til Geir Kamsvaag Berntsen for at han hjalp meg med spørsmålet mitt, og svaret på hvorfor Gerd Irene fikk etternavnet Grevig er at min oldemor hadde en drøm om å bli forfatter, og da var detfinere å hete Grevig enn Larsen :-) Jeg har prøvd å finne Georg Nilsens utreise til Canada. Nå har jeg funnet en som kan ligne. Men vil gjerne ha andres oppfatning. Det med etternavnet Tysland, vet jeg ikke noe om og det spolerer kanskje håpet jeg har om at det er riktig person. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg synes den Georg ligner fælt på den som her er tassens opphav! Men - ser ikke helt hvor Nielsen navnet kommer inn...Og, ser vi på EllisIsland , så finner vi hvem som er hans nærmeste pårørende: ved å gå inn på original-manifestet: [url="http://www.ellisisland.org/search/passRecord.asp?MID=15557199160076500384&FNM=GEORG&LNM=TYSLAND&PLNM=TYSLAND&first_kind=1&RF=36&ALTS=97%7Ctisland&ALTS=94%7Ctasland&pID=605364020071>Lenkehun het Marie K. Tysland.På RHD finner jeg så i 1900-ft: Lenke Hva med å sjekke ut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Hvis du ser på innlegget fra Geir Kamsvaag Berntsen, så er 'min' Georg født på Kongsberg. På din ene link står det fødested Kristiania, hvor nøyaktig var fødestedet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel - så lenge ikke foreldrene var gift - så kan det jo være så som så med beviselig info på født-fronten - han viste viste nok ikke fødselsattest for å få lov til å hoppe i høyet :)Du må nok bare jobbe deg gjennom alle de Georgene du finner med passende fødested- og sjekke f.datoen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Huff da. Jeg er nok kanskje litt lettlurt. Kan hende jeg er helt på villspor. Har det med å ta enkelte ting for god fisk. Får nok begynne helt forfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har hørt noe om at han hadde forbindelse med Molde. Vet du noe mer om ham? Har du noe personlig kjennskap til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ok, takk i allefall. Du ser at dette er min store nøtt. Så hvis jeg finner noe ang. ham, så blir jeg litt på 'styr'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva med å ringe kirkevergen i Molde og høre om det er noe mer informasjon å finne vedr. Georg der?Lailadersom du ikke har fått noe svar før jeg igjen er i kirkebøkene så skal jeg se etter ham i Kongsberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vil bare opplyse om at Adjunkt Dørums gate 24 er adressen til Molde Sjukeheim eller hva det nå het i 1973. Hvis du står bom fast, kan det kanskje være mulig å få noen opplysninger fra Molde Kommune om Georg Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.