Gå til innhold
Arkivverket

[#13074] Rasmus Thesen, f 1775 på Tessem i Beistad


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Rasmus Thesen eller rettere Rasmus Eliassen var født 24 jul 1775 på TessemEtter boken 'Reine og handelshuset Sverdrup' utgitt 1953 kom han som kontorist hos sorenskriver Arctander på Bitterstad og senere 9 år på fogdekontoret på Husby i Hadsel hos fogden Ejlert Hagerup Krogh. Men først i 1826 kjøpte han Reine.Er det noen som har opplysninger om han i den perioden fra han evt må ha forlatt Beistad og til han kom til ReineHan skal da ha reist via Fiskosen i Bindal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ja han fikk flere barn og disse finnes i DISTREFF. Jeg er på jakt etter hans liv fra han dro fra Tessem og til han slo seg netd på REINE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Klar over det. Jeg er på jakt etter historien mellom han forlot Tessem og til han kom til Reine.Mye av slekt og etterkommere har jeg frem til dags dato for mange av av grenene, se bla. mitt bidrag i DISTREFF, men som nevnt det er hans liv mellom Tessem og Reine jeg er på jakt etter. Det står opplysninger om Rasmus, både i nevnte bok om Væreierne på Reine, i Wilhelmines Brands bok om Benkestokker m.m., men akkurat nevnt periode synes lite omtalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

En liten tilleggsmerknad: Jeg betrakter i denne sammenheng, både Hamnøya, Ole Nilsøya, Sakrisøya, Topøya, Kvalvika, Festhælen etc som del av Reine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

I Bergensavisen idag 23/8-04 er der en artikkel om Familien Thesen i Bergen. Det er Thor Hopland som har laget en avhandling ' Fra Benkestok til Thesen i Bergen - en vandring gjennom 400 år '. Den beskriver Elias Thesen 1799-1867 sønn av Rasmus Thesen 1775-1836 født Eliasson Larsen til Tessemplass ved Steinkjær. Kanskje Thor Hopland har flere oppplysninger om Rasmus Thesen, som du etterlyser. Vennlig hilsen Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Er det noen som har avisen, artikkelen evt adressen til forfatteren av denne artikkelen.Jeg har mye omkring Thesen og opphavet, men det er akkurat dette med historien fra Tessem til Hadsel som er det mest springende tilfellet.Nå er det vel neppe riktig å definere han som Eliasson Larsen. Det er en kunstig definering av hans familienavn, da Rasmus var født som sønn av Elias Larsson og Kirsten Mikkelsdtr.Jeg vil betegne dobbel bruk av patronymikon i denne sammenheng som uriktig.Knyttingen av Thesen til Benkestokk, kan man lese om i boken til Wilhelmine Brandt om 'familien Benkestokk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Jeg har sendt mail til Arild Hamre, Journalist i BA via www.ba.no. Det er en ny serie i avisen hver mandag med tittel Vår arv og tarv, under meg og deg spalten. Vet ikke om Bergensavisen selges i Oslo. Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Fikk ikke noe tilslag i søket, men får vel ta en tur til biblioteket i løpet av uken og se om de ikke finnes et tilgjengelig nummer av BATakk skal du ha så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Etter å ha lest resten av BA, ser jeg der et stort intervju med Thor Hopland. Journalist Tove Gulbrandsen har tlf. 55235171. I Tlf.kat. er Thor Hopland oppført med nr.55132976.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.