Gå til innhold
Arkivverket

[#13078] Else Alexsandersdatter fra Rødøy i Nordland


Gjest Torill Bech
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Bech

Etterlyser opplysninger om Else Kerstina Alexsandersdatter fra Rødøy.f1807,gift med Ole Benjamin Larsen. Far Alexsander Olsen f. 1771, mor??? Abelone crestine Nielsdatter f. 1780 d.1826. Er det noen som vet mer om denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Jeg vet mer om den slekta. Hun var fra gården Reppen Nedre (56) i Rødøy. Bakover, foreldre og besteforeldre og videre vet jeg om. Jeg vet ikke hva som skjedde med henne etter at hun nevnes i skifte 1839. Hun var da ikke gift. Du skriver at hun var gift med Ole Benjamin Larsen? Hvem var han? Hva ønsker du opplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Ole B. Larsen f 1803 var sønn av Lars Hansen f.1779 ( trolig fra Sleipnes) og Ane Catharina Olsdatter som bodde på Skaret På Åmøya i Meløy. Iflg folketellingen for 1865, var Else Alexandersdatter gift med Ole og fikk datteren Olava i 1847.Hun igjen giftet seg med Benjamin Pettersen f.1847 fra Våga.De bodde også på Skaret. Det jeg lurer på er om Else er datter av Alexsander Olsen f.1771 fra Reppen og Abelone Chrestine Nielsdatter. Hvem var Alexanders foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Aleksander Olsen på Reppen Nedre hadde en datter som hette Else. Hun nevnes som 29 år gammel i skifte etter faren 1838. Hun nevnes i 3 skifter frem til 1839. Mer vet jeg ikke om henne, men jeg skal sjekke mere omkring dette. Send din internettadresse pr.brev til meg. Adresse: 8186 Tjongsfjorden. Hvis det er rett person du er ute etter, kan jeg sende deg anetavle til Else elektronisk. Jeg kan sjekke de andre personer også. Mvh Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Da Else giftet seg 19/7 1840 i Meløy med Ole Benjamin Larsen blir det oppgitt at Else er datter av Alexander Olsen, Reppen. Ole og Else får fem barn, hvorav to er dødfødt. Else døde 17/11 1873 og Ole døde 11/4 1882, begge som kårfolk på Skaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Takk for svar, til Johan M Mathisen: brev kommer! til Terje Pedersen: Kan jeg spørre hvor du har funnet dette? Jeg har bare funnet to barn, ole og olava. Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

I min avskrift av kirkebøkene for Meløy: Den eldste var Alethe Pernille, f. 1840, 2) Ole Edvard Berg, f. 1842, 3)dødfødt barn 1844, 4) Lava Christine Schøning 1846 og 5) dødfødt gutt, f. 1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.