Gå til innhold
Arkivverket

[#13085] Hvor godt skjult er egentlig min e-postadresse?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har akkurat fått en e-post på 129K fra DA med tittelen 'A special new website'. Husker jeg ikke feil så har jeg vel en eller annen gang lagt igjen min e-postadresse i et innlegg.Men denne mailen tror jeg vel selv er mer relatert til e-postadressen som vi alle må legge ved hver gang vi lager et nytt tema. Så mitt spørsmål er om vi kan droppe e-postadressen. Etter at jeg begynte 'å vanke' ...her på DA har nemlig e-postkontoen blitt full av skrap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Droppar du epostadressa droppar me deg, for å sei det kort. Eg trur lite på at auken i spam hos deg har samanheng med at du har børja frekventera oss. Epostlistene våre er utilgjengelege for dei spm leiter etter lister å senda til. Det er berre eitt program som kan lesa dei, det som ehiter webdebatt. Og programmet viser dei ikkje ein gong, så det nyttar ikkje for den som er på jakt etter epostadresser å lesa ei side frå¨oss. Så difor trur eg kanpt dei har funne epostadressa di os oss i det heile. Det vanlege er at du har blitt lagt i outlook-lista til nokon, og at den er blitt brukt til å senda ut ut etter.At du har fått som ser ut som om han stammar frå oss er nok meir tilfeldig. Me veit at den kan bli brukt. Ein del av dei som sender ut spam går inn på tilfelddige sider på nettet, finn ei epostadresse der og brukar den til å senda ut spam. Vår epostadresse digitalarkivet@uib.no ligg sjølvsagt ope på sidnee våre og kan såleis brukast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du har sansynligvis fått er en virus fil. Hos de fleste levenrandører av anti-virus-program vil du også finne en oversikt over aktuelle 'overskrifter' som brukes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nina, dette har ikke noe med DA å gjøre.Jeg får ca 200+ spammer i døgnet og har fått flott træl på delete-totten.Men, det at du har geocities-homecite! Jeg testet det ut en gang, med å registrere en hjemmeside på en yahoo-adresse som kun ble reg. der og pang! Jeg har ikke engang giddet å sjekke den etter at jeg på ca 2 uker fikk mer enn 450 spam i døgnet!!!!og, nå vet jeg ikke hvilken adresse du får spammen din til, men, også det at du lar adressen din ligge i klartext på hjemmesiden er garantert spam.SÅ, du må nok ikke skylde på dette forum... Klemser fra Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

.....snuffs .......det er min skyld.....det er min skyld......det er min skyldJa jo jeg har faktisk adressen min på flere sider. Det trøttsomme er ikke å slette, men heller det at kontoen blir full dersom dette ikke gjøres hver dag. Viktig post må vike for søppel dersom du reiser bort.Å legge inn filter er også bortkastet for så fort det er gjort dukker det opp noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er jo mulig å gjøre noe selv, f.eks. ikke har tilgjengelig (synlige) epostadresser på sine hjemmesider. De som søker etter adreser i siden vil vel alltid klare dette, men noe kan vi gjøre selv. En mulighet er også her å bruke f.eks. http://hiveware.com/enkoder.php for å lage tildekkede epostadresser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror ikke det er noe dårlig forslag. Lurte jo på om du HAR skjult adresse, men for å finne ut det gikk jeg til søk, og fikk 20 forekomster ... på forskjellige søkemotorer. Du bør i allefall slette uåpnet mailer med vedlegg som du er usikker på, og oppdatere virusbeskyttelsen hyppig. (Noen steder gjøres det hvert 15 minutt, døgnet rundt, men det er jo litt drøyt privat!) Ellers tror jeg det knapt er mulig helt å skjule mailadressen for noen som virkelig går inn for å finne den (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har hotmail så jeg er ikke redd for virus i den forstand. En annen sak er at noen i det hele tatt gidder å egne så mye tid til å spore opp disse e-posadressene med formål å spre søppel og virus.Men det kan bli interessant å så hva som skjer når jeg tar vekk adressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

Dette er kanskje en virus som en som har din mailadresse har fått på sin maskin. Den sender da virusen videre til alle som ligger i adresseboken sin. Når den ankommer mottakeren er den så smart at den kamuflerer seg ved å utgi seg for en for deg kjent avsender. Informasjon om dette finner han i ditt mailsystem.Så tenk gjennom hvem du utveksler mailer med, og be dem sjekke maskinen sin. Oppfordre dem dessuten til ikke å oppbevare e-mailadressen din i adresseboken sin, men heller f.eks. i et XL-regneark, som man klikker i når man skal sende mail.Blant mailsystemene er MS Outlook spesielt utsatt for denne typen virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Nina: Utan epostadresse i innlegg får du dei rett og slett ikkje inn. Med falsk epostadresse blir dei fjerna. Det er einaste måten me kan vita identiteten til dei som lagar innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

Det trengs ikke mer enn fem-seks linjer med javascript for å få adresse-høsterne av sporet. Se hvordan jeg har gjort det på slektsidene mine f.eks. http://www.murray.as/genealogy/Om du vil ha samme løsning selv, kopierer du linjene fra og med script language='JavaScript' til og med /script, bytt ut min epost addresse med din egen, og kopier alt inn akkurat der addressen din sto fra før.De som har egne domener ta med seg følgende tips: Det ser ut som om addresse-høsterne ignorerer epost addresser hvor ordet 'spam' inngår. Jeg har i et drøyt år lagt igjen adressen spamsink@murray.as på alle steder jeg mistenker kan resultere i spam (f.eks. mine postinger på usenet). Resultat? Denne addressen har jeg fått to spam meldinger på i løpet av hele dette året, mens de mest'hemmelige' addresser kommer opp i en håndfull pr måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Per Håkon Christiansen hadde vel en kommentar til meg. Jeg fant den ene hos meg selv. De andre ligger hos andre og der er det ikke så lett i ettertid å gå inn og gjøre noe.Kravet blir like så sterkt til andre om å gjøre sitt til mindre spredning. Verst er vel alle de som sender lange CC-adresser til alle i samme ondedrett for å fortelle om noe de tror er virus men er hoax :=))Men det er et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Otto: jeg brukte er 'multisøk' parrallellt på mange søkemotorer. Du er utrolig hva du kan finne hvis du først går in for. Vi som driver med slektsgranskning vet jo litt om det. Vi kan nok ike skylde på DA, men får beskytte oss å godt vi kan. 'Hoaxes' er ille, men et annet tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

For noen dager siden ryddet jeg opp i bokmerkene mine, dvs. slettet en del. Nå har mengden skrappost avtatt radikalt, og jeg 'oppfordrere andre til å gjøre det samme' ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.