Gå til innhold
Arkivverket

[#13090] Kristian Martinius Mikkelsen


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Håper på hjelp til å finne ut når og hvor min bestefar Kristian August Mikkelsen (Mikaelsen) f. 10.2.1867 i Waaler giftet seg med min bestemor Danna Kirstine Hansen f. 3.6.1880 i Glemmen. Kristian Martinius Mikkelsen var 3.12.1900 bosatt i Grimstadgaden 8 i Kristiania. Han var da enkemann og forsørger for 4 barn (alle født i Kristiania). Første barnet i det nye ekteskapet ble født 8.2.1902 i Kristiania. Jeg tror derfor at det andre ekteskapet ble inngått i 1901. Danna Kirstine Hansen bodde også i Kristiania på denne tiden, slik at jeg tror ekteskapet ble inngått i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De er ikke viet i Sagene eller Jacob i Kristiania, Glemmen eller Spydeberg i Østfold som er de alternativene som foreligger utfra den informasjonen du har. Jeg kan ha oversett dem i kirkebøkene, men vielser er vanligvis ganske enkle 'å se'. Det beste hadde vært om du besøkte Oslo Byarkiv, de er svært hjelpsomme der, og du finner gjennom Kristiania adressebøkene hvor de bodde hvert år. Dessuten er det årlige folketellinger, de første årene etter 1900 er på film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besøkt Oslo byarkiv og gjennomgått adressebøker og folketellinger for aktuelle år. Kristian Martinius Mikkelsen var 31.12.1901 bosatt med sin nye familie i Maridalsveien 35, og 31.12.1902 var familien bosatt i Kingosgt. 3. Danna Kirstine Hanssen bodde i 1900 i Øvre Gade 6 (før hun giftet seg). Da fødselen til min mor Aase Bjørg Michelsen f. 4.9.1921 ble meldt 2.12.1921, framgår det at foreldrene ble viet i 1900. Da min mor ble døpt i Sandefjord kirke 4.12.1921 er det i kirkeboken opplyst at foreldrene ble viet i 1901. Det står imidlertid ikke hvor ekteskapet ble inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har undersøkt med metodistmenighetene i Oslo, men heller ikke her har det vært mulig å finne svar. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjell Mo

Er stadig på leting etter hvor mine besteforeldre giftet seg i 1900 eller 1901. Håper fortsatt på hjelp. Har noen oversikt over borgelige vielser i Kristiania på denne tiden? Mvh Kjell Mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Mo

Bestefar Kristian Martinius hadde hadde fire barn på hhv. 5 år, 3 år, 2 år og 3 mndr. fra første ekteskap da han ble enkemann i juni 1900. Trolig at han giftet seg i Kristiania hvor bestemor Danna Kirstine allerede bodde. Har noen tilgang på aktuelle kirkebøker ut fra adresser nevnt i tidligere innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 6 år senere...
Gjest Kjell Mo

Kjørekarl Kristian Martinius Mikaelsen f. 1867 i Vaaler, og Danna Kristine (Kirstine) Hansen f. 1880 i Glemmen, Karlstadsgt. 13, Kristiania, ble viet 20.9.1903 i Gamle Aker kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.