Gå til innhold
Arkivverket

[#13091] Navneendring ved ankomst USA?


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Helst det første. Det er sent, ikke mange andre oppe. Det gjaldt noe jeg trodde var et husmanns-plassnavn på Nes, men som viste seg å være et TATT navn, i strid med det innehaveren av navnet opplyste. Så jeg insisterte uten grunn. ph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Joda - jeg sover og pleier en hard forkjølelse innimellom arbeid og hobby! HANS: Mitt spørsmål kl 22.16 var dumt - etterpå skjønte jeg jo at du ikke hadde sett på imgrantdok. men på census 1920 som jeg også har adgang til. Jeg har også søkt på uatliige kombinasjoner av for- og etternavn, forsøkt å koble de opp mot rett alder +/- litt, født i Norge og innvandret 1882. Ditt forslag er absolutt av de interesante. Tror nok fortsatt at det er en fordel å forsøke å finne guttungens navn på immigrasjonspapirene.Vedr. Solberg: Det skal sjekkes! Skal med det første reise ned til Kapp, Dokumentasjonssenteret (som er 'Norges beste lokalhistoriske arkiv') for å se om mora, Helena Maria hadde slekt i USA da hun dro over. Har også mailet til en etterkommer av Edw. Julius Rustad i Michigan - min firmenning - som er ivrig slektsgransker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå går det så fort i svingene at jeg må være forsiktig! Kommer akkurat fra Dokumentasjonssenteret. Jeg har gjort en feil; at gutten var registrert i lokale arkiver som MATHIAS ved utvandringen i '82 er riktig - men de baserer seg på mcrofilmede utvandrerlister, altså de samme som DA bruker.Den 10 mai 1882 er han imidlertid registrert i Balke Kirke, Ø.Toten under utflyttede som JOHAN CHRISTIAN EDVARTSENAt han er registrert som Mathias i Kra. kan ikke være annet en en fantastisk slurv! (jeg har sett over de fra Toten han reiste i lag med - heller ikke der tilknytning til Mathias-navnet) Kanskje bør 'Mathias' glemmes?? Sannsynligheten for at han i USA er Joh+? eller Chri+? er nok nær sikker!!At han er feilnotert til å være 11, ikke 13 år har sin naturlige forklaring; skillet på bilettaksten var 12 år!HANS; du har med stor sannsynlighet vært med og skutt gullfuglen!! Du spurte etter SOLBERG: Ved Johan Christians dåp den 25 juli 1869 var en av fadderne '? Anders? paa Solberg!'Og: Guttens bestefar er i 1871 nevnt som Ole Andersen SOLBERGEIE!Det slutter ikke med det: For noen dager siden spurte jeg ut min nabo ut om husmannsbruket BRØTTET som guttens familie var på i 1865 +/- år. Dette blir kanskje langt og omstendig - men jeg tror det er riktig å¨ta det med: Han fortalte at for en del år siden hadde det vært en amerikaner på besøk som hadde aner fra Brøttet. Jeg ante jo muligheten av at det kunne vært den samme familien - men som bekjendt var det jo stor gjennomtrekk på husmannsplasser...Tilbake til Dokumentasjossenteret: Da jeg så etter om guttens mor; Helene Maria hadde slekt i USA fant jeg at den 19 juli 1872 reiste hennes far og fem av hennes yngre søsken med 'Oder' til Owatonna, MNVed en av barna's navn var det et notat om at det var arkivert et brev: Brevet var fra amerikaneren som hadde vært på min nabogard og søkt etter slekt fra Brøttet!!Mr. Dough Erichson er etterkommer etter en av Johan Christian Edvardsen's tanter! Det lister opp endel etterkommere - men det ser ut som om Mr. Erichson ikke kjenner til den eldste - altså Helene Marie; guttens mor. Naboen min får julekort hvert år fra amerikaneren, han skal se om han finner hans adresse.Så langt tyder det på at du; Hans, har funnet et svært interesant spor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hehe. Og problembarnet het... John Edwardson! Jaja. Du Hans er glitrende! Du finner vel resten selv da, unge Rustad? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Som du ser: det var kanskje ikke så dumt å sjekke mot evt flytteattester; vi fikk jo litt dårlig følelse av plutselig fornavnsendring, ikke helt uten grunn... Og Hans har jo gjort en flott jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Helene's farsslekt har jeg en del på allerede. Når det gjelder plutselig fornavnsendring har selv 'unge' Rustad sett at det ikke er enestående! En av mine formødre var døpt Betzy - men finnes i alle off. dok. etter konf. som Mary!! Forøvrig så levde det på 1800-tallet en kineser i USA ved navn Ole Olson (han het egentlig noe som for en engelsspråklig lød som 'same thing', og ettersom mannen foran i køen het Ole Olsen.......)Fra litt fleip til alvor:TAKK, TAKK og atter TAKK! Nå gjenstår kanskje det vanskeligste - til nærmere vi er vår tid til verre er det. Håpet kan jo være at Dough Erichson kan bidra med noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Tor, dett var dett og det baller på seg her! Helene Solberg 70 år bor sammen med John Edwardson og står oppført som 'mother'. Det er denne familien, skrev feil alder på kona Ella, var 35 i 1920 og født av norske foreldre. John Edwardson og Ella giftet seg 23/9-1905, viet i brudens hjem. Hennes foreldre er Oluf Peterson og Ingeborg Gulsrud. Marie Solberg død 23(9 bgr. 2/4-1921, 73 år. Den ene sønnen til John, Harold Mentor Edwardson død 8/2 bgr.12/2 1936 26 år, f. Steele County. Den andre søsnnen Raymond William Edwardson død 9/3 bgr.12/5-1959, 50 år. f. Lemond Township. Datteren Dora Alvilde Edwardson gift 25/3-1925 med Albert Palm. Han død 16/4 bgr. 19/4-1936. John Edwardson død 20/3 bgr. 22/3-1936, 66 år. f. Norge. Ole Solberg fra Østre Toten er menighetsmedlem i Pontoppidan menighet i 1893.Mer kan finnes. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg bøyer meg ærbødigst og takker. Jeg mener selv at jeg har tilgang til en del bra kilder - men før jeg rekker å komme i gang har du jo snart hele rekka ned til dags dato! Jeg er rett og slett imponert! Nå er det ingen tvil; det er finest på Totensida av Mjøsa - fordi vi ser over til 'noe stort'! Og enda en gang takk til alle dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og så bør du vel kanskje sjekke om de andre Solbergene i Steele også er av samme familie?: Arnt Solberg d 14.des.1925, Carina Solberg f 17 aug 1878 i Minnesota (mors pikenavn Amundsen) d 26 feb 1974, Carrie Solberg d 18 april 1935, Elsie Mary Solberg d 24 aug 1917. Det kan nok være endel etterkommere her, så du får nok jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

vedr. Solberg; får nok inntil videre begrense det litt. Skal prioritere 'min' Johan Christian og hans etterslekt - pluss å 'koble' disse til deres store ukjente slekt i USA. (selv rimelig nær slekt kan fort miste kontakten; Johan Christians far Edw. J. Rustad fikk stor etterslekt gjennom 6 av barna. Bl.a. pga at det i to slektsledd etter hverandre var tidlig død på familiefedre mistet store deler av familien kontakten med hverandre. Noe har da også jeg klart - nå er de 'gjenfunnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Litt mer, Roger Albert Palm, f.28/8 dpt.4/11-1930: Albert og Dora Palm. Duane Raymond Edwardsen f.17/8 DPT.11/12-1938: Raymond og Lorraine Edwardson. Donald Harold Edwardson f. 6/4-dpt.26/5-1929: Harold og Hellen Edwardson. Gerald Emmet Edwardson f. 27/4 dpt. 17/7-1931: Harold og Hellen Edwardson. Betty Gene Loraine Edwardson f.25/2-1930: Raymond og Loraine Edwardson. Dora Alvida Edwardson f. 5/11 dpt.23/11-1905, konf.27/6-1920, karakter:Meget god. Raymond William Edwardson f.8/11 dpt.14/12-1908, konf. 20/5-1923, God. Harold Mentor Edwardson f.4/9 dpt.16/9-1910, konf. 31/5-1925, God. Tja, var det noe mer tro? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja, litt mer. Duane Edwardson flyttet i 1958 til Waseca County, New Richmond (5 1/2 mile Nord-Øst), meningheten heter Le Sueur River. Skal se om jeg kan finne en kirkebok derfra. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hans; Ja det stemmer nok. Duane Raymond Edwardson er selv i USA en 'uvanlig' kombinasjon, og jeg har for noen dager siden funnet en i Ellendale i samme orådet. Han er ikke hjemme for tiden.(Vedr Canada-saken: Min forbindelse visste ikke konkret noe, men bedyrer at protokollen er i kommunearkivet. Skal forfølge saken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Mrs. Lorraine Edwardson var nattverdsgjest i 1969, 1970 og 1971 så da var hun i live i Lemond. Da går ikke kirkeboka lenger. Skal se etter bok fra Le Sueur River i Waseca Conty over helga. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Tor, den Duane Raymond du har i Ellendale er den som ble født i Lemond . I tillegg er Betty Jean Edwardson f. 1930 gift med Lageson fremdeles registrert i Ellendale, 73 år.Dora Alida Edwardson gift Palm. Han døde, hun gift før 1945 med Arthur Lund. Hennes sønn Roger Palm ble komfirmert 29/7-1945. Få en rapport da, når du har opprettet kontakt, det er gøy når det lykkes. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hans - du er Sarepta's krukke!! Jada - det er fire Lageson i Ellendale. Mr. Duane Raymond er fortsatt fraværende - det blir også Rustad i helgen - skal over på 'den gælne sida' en tur! Forøvrig har jeg ved hjelp av telefonkatalogen og håpet om 'gjenbruk av navn' fått kontakt med en annen 'mistet' Rustad-gren i USA de siste dagene. Moro!! GOD HELG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ikke nok med det Tor, Dora Alvilda Edwardson som var enke etter Albert Palm giftet seg igjen med Arthud Lund.2 barn:Natalie Ann Lunf f.17/11-1939 dpt. 7/1-1940 og Judy Kay Lund f.6/1 dpt.13/4-1945.Faddere her var blant andre Betty Edwardson og Donald Edwardson. Skal du på 'gæærne sia' så kommer du vel innom en tur da? Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hans - kan du fortelle meg hva Johan Christian Edwardsen's etterkommere skal ha til middag i dag????? Dette er snart ikke noe moro lngre... Dessuten - tror jeg skal glemme 'riktig og gæli si'e ta Mjøsa' - uansett hvor du bor har du i hvert fall vært den rette mannen i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hans og alle dere andre - til orientering:Nå er det opprettet kontakt! Snakket først med min firmenning Betty Gene i Ellendale, deretter med en annen firmenning - Judy Kay i Iowa som er slektsgransker! Og - det mest fantastiske: En av Johan Christian Edvartsen/John Edwardson's barn;DORA f. 1905 lever i beste velgående og er åndsfrisk 'som få'! Snakk om klaff. Forøvrig har de rede på 'kvinnesiden' fra Toten; men var helt ukjente med John's farside fra Rustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.