Gå til innhold
Arkivverket

[#13096] Malena Isachsdatter Engdal (Aure)


Gjest Kari Engdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Engdal

Malena var født den 3.3. eller 4.4.1802. DA og Familysearch spriker litt her. I folketellingen for 1865 finner jeg en Malena I.E. som er kaarkone i Lesund.I 1875 finner jeg en med samme navn og fødselsår som er enke, svigermoder og kaarkone hos Andrine (Andrea) Bratset Andersdatter på Hendset i Valsøyfjord. Dermed tok jeg det for gitt at hun hadde flyttet til sin svigerdatter..., men prater vi her egentlig om samme dame?Syns det er vanskelig å finne noe som helst om henne, i og med at hun er født i 1802 og neste folketelling er ikke før i 1865..., det blir for stort hopp.Hvem ble hun egentlig gift med? Hvor bodde hun og fikk hun mange barn eventuelt? Alle opplysninger mottas med stooor takknemlighet! mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei Kari Utfra det jeg kan finne i bygdeboka for Aure,ser det ut til at Malena I Engdal var gift med en Lars Pedersen Lesund.Det ser ut til at dette var Lars P. Lesunds 2. eller 3.ekteskap.Nesten direkte avskrift,har utelatt det som jeg tror ikke er relevant:'...Enkja Ingeborg blei året etter gift med gardbrukar Lars Pederson frå Kalland.Ingeborg Hansdatter døydde same året som ho blei gift.Lars Pederson vart andre gong gift med Kari Ivarsdotter Dromnes.Ho og Lars fekk 5 born.Lars P. Lesund vart andre gong(det må være 3.??)oppatgift med Malena Isaksdotter vel frå Engdal,og dei to dreiv garden til 1854,då Lars skøyta frå seg bruket til sonen Peder for 200 spesidaler og kår til seg og kone Malena.Malena døydde i Lesund i 1881.Dei som tok arv etter henne var borna åt son hennar,Isak Torgeirson Henset(Anders,Tomas og Markus),og så dottera Gjertrud(gift med Peder Olson Gresset)'Håper det kan være til hjelp Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei igjen! Tusen takk! Dette bekrefter bare at jeg var på riktig spor likevel. Det tyder jo på at Malena var gift to ganger også, for etter hva jeg finner ut, så må en Torger Andersen Staurset være far til Isak og Gjertrud. Malena og Torger bodde da på Hendset. Hvis jeg forstår det riktig så må Lars P. Lesund være hennes andre ektemann? Fikk de eventuelt barn sammen? Står det noe om dette i bygdeboka?Men jeg skjønner fortsatt ikke helt at hun var i Lesund i 1865 og så på Hendset hos svigerdatter Andrea i 1875...og som du sa at hun døde i Lesund i 1881...hun måtte være en ganske mobil dame.... Ellers tuuusen takk for hjelpen! Mvh Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Jeg fant ikke nevnt noen barn etter Malena og Lars P. Dette fant jeg under garden Hendset,fotsatt stort sett avskrift:..'Presten Buschmann streva utgjennom åra alt han vann,med å få leigt bort dette bruket av Hendset.I 1844 vart det avgjort at gardparten skulle seljas.Nils Greisson Gjestad og Isak Torgerson Engdal kjøpa denne garden 1845.I 1849 selde Nils sin part av garden til Isak Togerson.Isak og kone Andrine Andersdotter hadde denne garden på Henset i bruk til 1868,då son deira Anders Isakson,tok over.Faren var då død,så det blei mora som fekk kår.'Er du sikker på at det er Staurset og ikke Skaugset?,Iallefall er Skaugset en gard i Aure.Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

God morgen! Her er litt jeg fant om Isak Johansen Høgset (Malenas far)under garden Engdal i bygdeboka,men dette vet du kanskje fra før.Prøver å gjenfortelle,obs at alle opplysninger i bygdeboka ikke alltid er 100% riktige.Isak giftet seg i 1801,med Marit Pedersdatter Tevik.(Tevik var klokkergården i Aure)De fikk datteren Malena i 1802,det står at en tror ikke det ble flere barn i ekteskapet.Isak hadde tidligere vært gift med Kari Assarsdatter Henna,de giftet seg i 1800,hun døde samme år etter å ha født sønnen Lars.Før dette igjen hadde han vært gift med Malena Larsdatter hun døde i 1799,etter å ha født datteren Kristi.Denne Malena var datter på gården ,foreldrene het Lars Larsson og Beret Andersdotter.Her var det Beret som var datter på gården, hennes foreldre het Anders og Synnøve.Anders og Synnøve drev gården fram til 1777,da de skøyta fra seg gården til svigersønnen Lars Larsson.Det står ikke noe om hvor Lars kom fra.Gården Høgset hvor Isak må komme fra ligger også i Valsøyfjorden.Det er ikke så stor avstand fra Valsøyfjord til Lesund,med tanke på at din Malena fartet land og strand:)Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Under gården Høgset,angående Isak(din Malenes far?)Hans foreldre ser ut til å være Johannes Isakson Høgset og Kirsti Larsdatter fra Geistad.Bror til Isak,Lars tok over hjemgården Høgset i 1787. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei igjen. Ja jeg ser nå at jeg har gjort riktig. Du nevner samme folket som jeg har notert meg her, likedan gårdene og årstall. Da har nok Malena (1802) flyttet mye rundt i sin levetid likevel. Slik at det er sagt, Malenas far er min 3x tippoldefar på farsiden.Når det gjelder mannen hennes, Torger Andersen Staurset, så fikk jeg navnet hans fra FamilySearch. Det er mulig det bare er en skrivefeil. Jeg har ingen andre kilder når det gjelder ham. Må vel snuse litt rundt.Igjen tusen takk for hjelpen, Solvår. Det var godt å se at jeg hadde gjort riktig. Nå slipper jeg slette alt jeg har skrevet inn på anetreet mitt. Puh! En stor lettelse! Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hvis du ikke har dåpen hennes, følger den her: Aure kirkebok 1772-1819, pag 382 (1802) Femte Søndag i Fasten 'Døbt Isaach Johannisen Engdals Pb. N. Malena. Mod. Marit Pedersd. Konen Malena Knudsd. Tevig bar det, Guraae Johansd. Otnes og Maria Larsd. Engdal ginge hos. Fadd. Nils Klokker og Ole Johans. Engdal.'Neste innførsel er Palme Søndag, og innførselen foran var 'd. 3. April'. Ved siden av 'Femte Søndag i Fasten' står det med nyere håndskrift '4. Søndag i Fasten'. Hvilken dato denne søndagen var, har jeg ikke sjekket, men det finner du sikkert ut.Konfirmasjonen til Malena står på pag 563 i samme kirkebok. 'Malena Isaaksd. Engdal' Alder 16. Konfirmasjonen var '23die Sønd. eft. Trin. d 25te Oct 1818' Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei Kari! Jeg har sett i ft1801,under gården Skaugset,der bor en Anders Pedersen,kårmann 65år,og kona Brynil Eriksdatter 65år,mulig disse blir for gamle til å være Torgers foreldre. Skaugset skrev man Skouset i 1801,dette blir tipping,det kan jo være at Staurset er riktig navn og at han kom utenbygdsfra. Skaugset er en gård ikke langt unna Høgset. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei hei, Solvår! Takker så mye for at du sjekker så mye for meg. Jeg fant en Torger Andersen fra Staurset i Hemne (Vinje) som var 7 år under FT 1801. Jeg bare antar at dette kan være rette mann, for jeg fant at hans fødselsår var omlag 1797 (FamilySearch), det sto også at han ble født i Aure her... Men jeg kunne ikke finne noe mer om ham. Malena var enke allerede i 1865, så han må være død før det. Takk igjen! Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei! Javeeel! Det hørtes interessant ut! Hva heter dine slektninger fra nabogården? Jeg har en Andrine (Andrea) Andersdatter Bratset inngiftet i familien, født i 1822.... Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei igjen Kari!Jeg har mine notater om disse anene liggende på Aure faktisk:)så jeg får ikke sjekket dem.Min tippoldefar var Hans Pedersen Bratset bosatt på Bratseth i Ft1865,det var hans bror som da hadde tatt over garden.Deres foreldre het Peder Kristenson og Ane Andersdatter,det var Anes far Anders Andersen Skei som i sin tid kjøpte Bratseth, han var gift med Ildri Hansdatter.Itillegg til Ane hadde de døtrene Eli Maria,Ildri og Andrea.Maria, Ildri og Andrea var ugifte i 1841 da faren døde.(Dette er ifølge bygdeboka) Jeg lurer på om det kan være denne Andrea du har blant dine aner,det kan vel passe med årstall?..Dessuten finner jeg ingen andre Andrea i bygdeboka under Bratset som kan passe.. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Næmmen! Ser man det ja! 'Min' Andrea sine foreldre het nettopp Anders Andersen (f. 1796)og Ildri (f. ca 1800)... Dette var morsomt! Har du oversikt over Isak og Andreas etterkommere også? Det kunne vært morsomt å sammenligne, for jeg har en liten mistanke om at jeg kanskje kan være helt på jordet her... Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Giftermålet til Torger og Malena står i kirkebok for Aure 1819-1836 pag 390. No 20, 19de Novbr 1828 I Kirken; Ungkarl Torger Andersen Stourseth, af Winge Sogn, huusmand p. Birknæss, 34 Aar; Pige Malena Isacsdatter Engdahl, 26 Aar. Forlovere: 1. Isac Johanessen Engdahl 2. Christopher Halvorsen StokkeObs, her nevnes Birknes/Bjerknes, og den garden er nevnt i debattnr. 13128 også en sak fra Engdal.Lette etter barna, Isak og Gjertrud 1828-1836 men fant dem ikke. Tilfeldigvis lette jeg også bakover, etter noen av mine egne aner, og i ”Døbte Mandkjøn” i 1823 fant jeg Isak:pag 42 ”No 20, 17de Maji 1823, Isaach, 19de Maji 1823 i Winge Kirke, Ungekarl Torger Andersen Staurseth i Hevne Præstegield, Pige Malena Isaachsd. Hængdahl” (det står så). Faddere: 1. Thrond Andersen Staurseth, 2. Niels Jonsen Engdahl, 3. Lars Isaachsen Engdahl, 4. Kristi Isaachsd. ibid, 5. Mali ibid. Anmærkninger: Uægte. Hans 2det og Hendes 1ste Leyermaal.Du må sikkert lete etter Gjertrud i kirkeboken for Vinje evt.Hevne. Jeg synes å huske at jeg har hørt (altså er jeg usikker)at Hemne kommune holder på å skrive av gamle kirkebøker, og det kan hende at du kan få sjekket noe av disse ved å ta en telefon dit!?Aure kirkebok 1772-1819 pag 372 d 24 Junii (1801): Copuleret 1. Enkemand Isach Johannis. Engdal med Pigen Marit Pedersd. Tevig. Øverst på samme side: Festo Trinit: Ægteskabs Lysning 1. Enkem. Isach Johanis. Engdal med P. Marit Ped. Tevig.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei, Tore! Tusen takk for opplysningene! I innlegget ditt fant jeg navn jeg ikke hadde fra før også, som jeg må sjekke litt videre på. Takk igjen, dette var flotte greier! Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest anita bakken

Hei Fant dette innlegget fra 2003 og så at det er min tipp x 2 Malena Isachsdatter Engdal som er nevnt. Det er mange spennende koblinger mellom de ulike slektene i dette området. Det hadde vært morsomt å ha etterkommerene fra Malena Engdal. Min tilknytting til denne slekten er i første rekke i Valsøyfjorden. Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes f 1869 fikk min morfar John Markussen Hestnes i 1891 med Markus Isaksson Hendset f 1864. Hans far er Isak Torgeirsson Hendset og mor Andrea Andersdatter Brattset. Foreldre til Isak torgeirson er Torger Andersen Staurset og Malena Isaksdatter Engdal.Isak Torgeirson Hendset og Andrea Andersdatter fikk Barna Anders Isaksen 1845,Tomas Isaksen 1861, Markus Isaksen 1864(min oldefar)Han ble trolig ikke gift med min oldemor fordi han døde tidlig. Det har vært morsomt å få etterkommere av hans brødre Anders og Tomas Hendset. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.