Gå til innhold
Arkivverket

[#13101] Ole Nielsen Foss , 1801 i Bergen - hvor er han fra, kanskje Gaular?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter opprinnelsen til Ole Nielsen, 'Reebslager mester svænd', som var 26 år gammel i 1801 og bodde i Bergen Sandvigen 1ste Rode 68, senere som huseier i Sandviken 1-88. Han giftet seg i Bergen 1799 med Anna (Kierstine) Pedersdtr. Barn: Peder Michael f. 1800, Berthe Christine f. 1801, Nelsche Gurine f. 1805, Oline Kirstine f. 1808, d.1809 og Ole Nicolay f.1811. Heldigvis er han oppført som Ole Nielsen Foss i 1808, 1809 og 1811.Jeg tror han dødet i Bergen 4.8.1838 som Færgemand Ole Niels. - Sandvigen 2-88 ('2' er kanskje feil).Dessverre er han ikke oppført i Undersøkelseskommisjon 1803-5, heller ikke sin søn Peder Michael. (Det finnes en bordarbeidsmand Ole Nielsen Fosse fra 'Wigøer' med søn Hans C. Olsen der, som IKKE er 'min' mann.)Nå har jeg problemen med å finne ut fra hvilken gard Foss han stammer fra. Vestlandet er jo velsignet med mye nedbør, slik at det finnes mange garder på navn Foss ( Fosse, Fossen...);-)Jeg har allerede ekskludert en Ole Nielsen Foss fra Ytre Sogn, Tinglag Lavik. Nå lurer jeg på om min forfar er muligvis fra Foss i 1430 Indre Holmedal / Gaular. I 1801 bodde der en bonde Samuel Nielsen 37 år gammel. Kanskje hans bror?Noen som har adgang til bygdeboka eller kirkeboka fra denne område? Takknemlig for evtl hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Barbara -Dessverre nevner ikke bygdeboken noen Ole Nielsen på gården Foss. Jeg finner heller ikke noen Ole Nielsen født i Gaular rundt 1775 som kan passe.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Nå kommer jeg til å telle opp alle garder Foss, Fosse og Fossen jeg fant i FT 1801 for Søndre Bergenhus Amt og Nordre Bergenhus Amt:HORDALAND:Fosse i 1211 Etne, Sokn GjerdeFosse /Bersdalen + Fossen / Exingdal i 1235 Voss, Sokn EvangerFosse i 1238 Wigøer, Sokn Wigør (Antagelig stammer den 'feile' Ole Nielsen Fosse herfra)Fosse i 1254 Hammer, Sokn MalandFosse i 1263 Lindås, Sokn SannesLille Fosse og Store Fosse i 1266 StrandebarmSOGN OG FJORDANE:Foss i 1411 Evindvig / Gulen, Sokn BøeFoss i 1430 Indre Holmedal (er ekskludert, takk til Arne Solås!) Fosse + 2x Fossen i 1417 Vik Sokn Hove, Kirkebøe og Qvamsøe [Jeg har ekskludert en O.N.F. fra Tinglag Lavik (takk til Yngve Nedrebø) - det er vel Kirkebø?]Fosse i 1419 Leikanger, Sokn Leikanger (En Lars Nielsen bodde der i 1801, kanskje hans bror?)Fosse i 1420 Sogndal, Sokn SogndalFossen i 1427 Jostedal, Sokn JostedalFossen i 1432 Førde, Sokn FørdeFosse i 1437 Kinn, Sokn BremangerHvis forskjellige brukerer har lyst til å gjøre noe oppslag, skal jeg være takknemlig for alle svar (negativt eller positivt). B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Leganger

Hei Barbara, Jeg leter også etter 3 tippoldefaren min Ole Nielsen Foss, men uten hell.Trodde også at han muligens kom fra Indre Holmedal. Ellers takker jeg for opplysninger som jeg selv manglet :) mvh Lena Leganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Barbara. Har sjekket litt i kirkebøkene om eventuelle faddernavn kan gi deg noen nye spor i saken. Ikke helt enkelt å lese pga misfarge og mangel på farge, men noen navn har jeg klar: Per Michael f.1800: Madame Johanne Weisener(?), Ifer Dahle, Sr ...., vanskelig å tyde resten. Nielsche Gurine f. 1805: M. Bergesdatter, Marie(?) Johannisdatter, K... Jacobsen, Hans eller Mons Arnesen, Lars, Larsen(?).Veldig utydelig. Oline Kirstine f. 1808: Berte Larsdatter, Marte Olsdatter, Isach Olsen, Crispenius Larsen, Andreas Olsen. Ole Nicolaij f. 1811: Malene Nilsdatter, Gurine Persdatter, Isach Jacobsen, Jacob Nilsen, Sivert Jacobsen. Håper at du kan bruke noe av dette videre. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Imens greide jeg å identifisere noe av denne faddere. Det var interessant å klikke seg gjennom Ole Nielsens sosiale kontakter. Men jeg har ikke funnet noen henvisning til et sted utenfor byen - så langt.Håper at opplysninger fra SAB om skifte eller borgerskap kan hjelpe å løse gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.