Gå til innhold
Arkivverket

[#13104] Kristina Rasmusdatter Tømmerberget, Ytterøy


Gjest Olaf  Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf  Hansen

Kristina var f. 1833.I ft 1865 bor hun på Tømmerberget, Ytterøy NTI ft 1900 bor hun på Breivik, Frosta NTDet er alt jeg vet om henne. Er det noen som kan hjelpe med noe mer ?Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei Tor Ja, det var ønsket....Familien ble boende på Breivik, Frosta og etterkommerne bruker i dag Mollan som etternavn. Vet ikke hvor de har det fra, om de har vært innom et sted mellom Værran og Frosta.... Det er ikke så enkelt å sitte her i nord og granske i sør, så jeg prøver denne kanalen først før jeg går til biblioteket og bestiller kirkebøker på mikrofilm, det bruker å ta noen ukerMvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Fra kirkeboka for Verran:”Født 20. november 1833, døpt 29. desember: Nille Kristine, foreldre husmand Rasmus Rasmussen Moldsveet og hustru Anne Nildsdatter. Faddere: Peder Moldaunet, Esten Voldsetøren, Johannes Voldsetsveen, Kristine Moldaunet, Petronelle Svean, Karen Hovd.”Rasmus Moldsveet kan være identisk med Rasmus Rasmussen i 1801-folketellingen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Hei Aud På Familysearch fant jeg Rasmus og Anne Marta gift 9.11.1830. Har du tilgang til kirkebok for Verran for å sjekke det ? Kanskje står det navnet på foreldrene (fedrene) der ?Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marie Mollan

Først vedr. Kristina/Kirstina Rasmusdatter Tømmerberget:Ifølge opplysninger jeg har, var det to av hennes sønner som flyttet fra Tømmerberget til Frosta. Kristina fortsatte å bo i Verran, og når hun er nevnt på Frosta i 1900, må det være fordi hun er på besøk eller oppholder seg hos slekt der.Så til etternavnet Mollan:Det fins mange eksempler på at folk som reiste ut, brukte Mollan til etternavn, også om de kom fra en av plassene under Mollan. Tømmerberget, Moldsveet, Lillemoldan, Moldøra, Indermold, Moldaunet, Moldli o.fl. var husmannsplasser under Mollan øvre, Mollan nedre eller Raudmollan (Rømuld). (Gamle skrivemåter for Mollan har bl.a. vært Molden og Mulden.)Jeg finner ingen nære bånd mellom Kristinas slekt og den slekta som bor i Mollan nå. Den slekta ble eiere av gården i 1838, men hadde bodd der noen tid før også. De som bodde der før det igjen, vet jeg dessverre lite om.Notert fra Verrans kirkebok: Ægteviet 9. nov. 1830: Enkemand Rasmus Rasmussen Moldsveet 39 år Pige Anne Marta Nilsd. Voldsetsve 30 år. Forlovere: Jon Hovd, Kristen Nilsen Fagervik.Jeg har også opplysninger om generasjonene før denne (fra kirkebok og skifteprotokoll). Hvis du ønsker flere detaljer, kan du kontakte meg på aumoll@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.