Gå til innhold
Arkivverket

[#13108] Bendius Benhardius Olsen, født 17.7.1892 i Bergen til USA?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Birger! Dette blir nok den berømte nåla.Det finnes ingen på Ancestry.com som heter Bendius. Han byttet nok navn til Ben eller noe.Men, han dro jo fordi han skulle ombord i et skip, så det er jo ikke sikkert han slo seg ned i USA?linken til Ellis Island går forresten til feil bilde, men det er ikke din skyld.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila.Hjertelig takk for svar! Ja, jeg er nok redd for at det er den berømmelige 'nåla'. Jeg har søkt på Ben og Benjamin, men uten noe resultat.Jeg finner han heller ikke død i Norge.Hvilken side var det du fikk opp på linken til Ellis Island? Jeg kom til side.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Passenger-recorden var grei fra linken din, men når jeg så går videre til 'view original manifest' kommer en til feil bilde. Altså ikke din skyld :o)Han kan jo ha brukt Bernt og Bernhard og lignende og. Men, siden han var sjømann....Jeg har ikke noe greie på sjøfolk og slike kilder, kanskje noen vet noe lurt? Og, hva sto det i skifter etter foreldrene?? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Nettopp kommet hjem. Ja, nå forstår jeg problemet og det var godt å høre at ikke det var min skyld :o)Skifte? Ja, kanskje der finnes et skifte, men det vet jeg ikke noe om.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Birger, da bør du finne dette skiftet. Der kan det stå mye lurt om manden.!!!!Det beste er jo alltid å starte i det landet alt startet :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Enig med Laila, kjekt å begynne forfra.Dessuten er det mulig å finne 'missing manifests'. Jeg har gjort det med helle flere ganger selv om det kan ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God Morgen!Ja, når har jeg spurt etter skifte.Hva mener du med ' Dessuten er det mulig å finne 'missing manifests'. Hvordan?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du legger 'bare' inn ankomstdatoen på denne siden og blar og blar...og blar......Jeg har som regel funnet det jeg leter etter, men denne gangen kan jeg ikke finne din dato på rullen. Lurer på om rullen mangler jeg, eller om hans ankomstdato kan være feil?'Magnify' står for størrelse på dokumentet som kommer fremLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg bladde en eller 2 ruller bakover og fikk da opp skrivet på rullen som gikk fra den 2 juli (om jeg ikke husker feil), men det ser rett og slett ut som om det er en rull som mangler med den 30./31.juni og begynnelsen av julimåned.Du kan jo håpe på at den dukker opp dersom du blar og blar, men det ser ikke så lyst ut dersom de ikke ved en feiltakelse er puttet innunder en helt annen rull.Om Ellis Island svarer på ditt spørsmål via en mail tviler jeg på. Selv har jeg dårlig erfaring med det.Har du prøvd å finne 30.juli for å sjekke ut at den ikke har havnet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

........ nei der stopper nok deres kompetanse.'I'm searching for the missing manifest of Teutronic arriving Ellis Island the 30th.june 1910. It's gone and I can't find it when I'm searching the missing manifests either.I'm looking for the destination for Bendius Olsen/Beniud Bernhardius Olsen/Olson, 18 years travelling from Kristiania (Southampton) ' Og bla bla bla ................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det kan du glemme, Birger. Du må evt. får bestilt inn filmen til et mormonersenter nær deg! Vi har ett i Oslo, jeg vet ikke om det er noen i Kristiansand. Ring evt. dit og forhør deg.Det er faktisk mormonerne som har laget indexen til Ellis Island og.Tenk alle de som søker på Ellis, om de skulle ha brukt ressurser på å svare? Jeg får minst 5 sånne feil 'image not available' eller feil manifest - om dagen! Så det hadde nok blitt for mye for dem.se her du: Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige Besøksadresse Slettheiv. 80 4626 Kristiansand Postadresse 4626 Kristiansand Telefon 38 02 64 55Ring dit, og spør hva du må gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Ja, jeg er enig med Laila at det ville kreve kollosalt. Men her i byen ligger mormonerkirken rett oppforbi meg, men der får jeg beskjed om å henvende meg til Slektsforskn.senteret i Oslo. Så jeg får prøve det. Men akkurat nå holder jeg på med å skrive ut over 30 brev.Hjertelig takk for at dere står på for å hjelpe!!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En liten tilleggsopplysning. Den svært hyggelige og hjelpsomme damen på Slektsforskn.senteret i Oslo sa til meg at alle de opplysninger som fantes lå på Internett. De hadde ikke tilgang til mer enn vi. Men hun sa vi kunne gå inn på 'LDF. com' og der ville alt finnes. Hva LDF står for vet ikke jeg, men kanskje du Laila har peiling?Jeg benyttet samtidig sjangsen til å be henne undersøke om hun kunne finne en dame som jeg har etterlyst tidligere, Oleanna Kristine Pedersen - f. 1881 - Hun reiste til USA den 22.05.1912 fra Bergen til bekjente der. Hun reiste med Allan linjen og arbeidet seg over som oppvartningsjomfru. Hun oppgir sitt ønske om arbeid som sykepleierske. Reisemålet var Salt Lake City, Utah.Etter 2 timer kom hun tilbake og kunne opplyse at hun fant henne som Olena Kristine Pedersen, født 'about' 1861. Mange ganger, sa hun ble det gjetning, derfor 'about'. Men hun var 100 % sikker på at det var samme damen. Noen andre opplysninger fantes ikke. Jeg kunne derfor skrive til 'Family Histori Dept', på norsk og be de undersøke nærmere opplysninger i 'Saint George, Washington, Utah' for det var der hun hadde bodd.Det er jo nesten utrolig at de kan bomme med 20 år! Det har jeg vanskelig for å tro.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Nina.Ja, det var slik jeg også trodde, men da jeg ba henne bokstavere det sa hun virkelig LDF.com og det skrev jeg ned.Kjenner du/dere til om dette er rett adresse: Famiy Histori Dept. 50 EEAFT Nordth Street Tempel FTREET Saint Lake City Utah 84150 USA.Jeg spør fordi at jeg kanskje hadde dårlig hørsel eller at hennes uttalelse ikke er helt norsk???Finnes der noe census for 1900, 1920 eller 1930 for dette området som er mulig å søke på?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jada, de ble telt alle som en ....., men du har kanskje et eget tema for denne personen? Kan du flytte spørsmålet ditt dit eller opprette et slikt tema for ordens skyld?'Saint' Lake City var kanskje et passende ord, men må nok skuffe deg med at det heter Salt Lake City.----------Family History Library Building:• 35 North West Temple Street, Salt Lake City, Utah, 84150-3400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg ønsker å løfte frem dette søket igjen i håp om at kanskje noen andre kan finne ut av hvor det ble av Bendius. Jeg har snakket med den nærmeste slekt, men det eneste de visste var at det var snakk om at en onkel var kommet til USA. De hadde imidlertid aldri hørt noe fra han.Hvor om alle ting er så har jeg i dag funnet noe som kanskje 'ekspertene' på USA kan se på? Her er linken: LenkeOm jeg leser rett så er denne Ben fra Bergen, men fødselsdato stemmer ikke helt. Kan det muligens være han?Jeg håper på positivt svar!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.