Gå til innhold
Arkivverket

[#13111] Bardo Arnesen (58) i Svelvik i 1801 (FT Hurum). Hvor kom han fra?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med hvor 'arbeidsmann' Bardo Arnesen kom fra? I 1801 er han 58 år og bor i Svelvik sammen med kone Anne Hansdatter (hun het egentlig Anne Haagensdatter) + sønn Arne og hans lille familie.Ettersom Bardo er et navn jeg ellers kjenner fra Trøndelag, har jeg en mistanke om at han kom derfra, men har ikke peiling på hvor jeg skulle ta fatt. Er det noen der ute som kan hjelpe meg til rett sted?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket orginaltellinga, og vigselsbøkene? I vigselsboka vil du finne ut hvor han kom fra samt hans fars navn. Du vil nok også finne ham som innflytter i sognet dersom du mener at han kommer utenfra. Har du forresten lagt merke til at Bardo har 2 sønner på denne adressen? Den yngre broren Haagen Bardosen er lotsdreng og ugift. Kanskje Bardo en eller annen gang kom sjøveien.------------Navnet er uvanlig så jeg lurer på om han er identisk med den BARDO Arnesen som nevnes i Familysearch. Han gifter seg den 2.mars 1805 i Strømmm, Vestfold, med Kari Fingarsdatter.I 1797 gifter Arne BARDOsen seg samme sted med Christine POULSDR. Marriage: 01 Dec 1797. Det kan se ut til at navnet har en tradisjon på den kanten. Kanskje verdt å sjekke opp kirkebøkene for Strømm da Bardo kan være født der.Strømm i Vestfold er kanskje identisk med Strømmen i 'din' Strømmen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for svar! Det meste av det du nevner har jeg sjekket ut allerede! Bardo ER identisk med den Bardo Arnesen som gifter seg i Strømm/Strømmen (det er Svelvik) i 1805. Kari Fingarsdatter er enke etter Tosten Larsen. Du finner forresten begge i live i Svelvik i 1801. (De kom fra Eggedal).Arne Bardosen er, som FT 1801 viser, sønnen til Bardo Arnesen, men hverken Arne eller broren Haagen er født i Strømm, så jeg regner det som sikkert at denne familien kom sjøveien til Svelvik. En datter, Anne Maria, ble født i Strømm i 1791, men jeg har ikke funnet noe om denne familien før det.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er enig i at vielsene i Strømm for den aktuelle tidsperioden muligens kan fortelle hvor far Bardo og sønn Arne ble født - jeg hadde imidlertid et håp om at noen hadde 'ramlet over' de to ved en eller annen anledning og husket dem.Regner med at mikrofilmene for Strømm finnes på biblioteket i Drammen, så da har jeg jo et alternativt gjøremål for kommende lørdag.Når det gjelder sjmannsruller er jeg totalt novise. Har riktignok 2-3 navn jeg også kunne tenkt meg å få sjekket ut, men har skjøvet det foran meg. Det er allikevel så mye annet å ta tak i først.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Kjell, du må se i kirkebøker for:Hurum: Hurum og inntil 1861 Strømm(en) og Svelvik i nåværende Vestfold fylke-hentet fra denne siden:LenkeHar ikke nr. på filmen(ene). Ser at det ikke er noen Klokkerbøker så tidlig. MVH Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.