Gå til innhold
Arkivverket

[#13113] Taterslekt fra Aust-Agder!


Gjest Maybritt Engebrigtsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

Hei Maybritt!Du finner blant annet et lite kapittel om 'Flintian-Slægten' samt tilhørende tabeller i Eilert Sundts 'Anden Aars-Beretning om Fantefolket' fra 1862. (Ikke slik å forstå at Sundt nødvendigvis har rett i alt han sier eller alle antakelser han gjør, men du får i hvert fall et grunnlag å jobbe ut ifra).Såvidt jeg husker er boken lagt ut på nettet, så går du f.eks. på søkemotoren www.google.com og søker på Flintian og reisende, får du garantert noen treff.Ellers kan jeg godt gjøre et oppslag for deg, men da må du være snill å komme med noen navn og i alle fall et anslått tidspunkt!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Hei MariusJeg har litt. Marte Eriksdatter gift med 1 Lars Fredriksen- som er sønn av 2 Fredrik Johannes Flintian og Gurine Larsdatter.2 F.J F. var sønn av Johannes Flintan og Anneken Fredriksdatter.Marte Eriksdatter og Lars Ferdriksen hadde dattern Gurine F. Larsen F 1848 gift med Ole larsen f.1834. Han var sønn av Lars Olsen og Maren Jokaridr. Er L.o også av taterslekt ?Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God kveld!Du finner i alle fall noe på denne lenken: www.lor.no/lor/1862.htmDet står i teksten på siden at det er Eilert Sundts telling fra 1865, men dette er feil, hvilket også kommer frem av selve adressen. Du vil blant annet se at Gurine Larsdatter her har navnet Gunhild, og du finner noe om hennes opphav.Opplysinger om Ole Larsen gis ikke, og jeg vet heller ikke noe selv. (Dette skjedde vel etter 1862 også).Skal se om det dukker opp noe mer! Du kan jo forsøke deg med en etterlysing på websidene til de to landsforeningene for reisende i Norge, eller på svenskenes 'anbyttarforum' så lenge!Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Eilert Sundts innsamlede kildemateriele om fanteslekter ligger i Riksarkivet, Sosialdepartementet (Misjon blandt hjemløse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei Maybritt Har nå slått opp i 1865 Tellingen til Eilert Sundt og der står følgende under Nedenes og Robygdlagets Amt: Tvedestrand Nr. 199. Lars Fredriksen Flintian og marthe Eriksdatter 2 Åarsb. § 198. barn døpt Går jeg så til 2 Årsb. av 1862 står følgende: Tavle 11, 1.3: Lars fredriksen Flitian, ukonfirmert, streifer om med Marthe Eriksdatter, nr. 221 og har med hende 4 smaa Børn, nemlig: a) Gurine, b) Petrea, c) Lisbeth og d) Johan Fredrik. På nr. 221 står det: XXIV: Rasmus og Petronelle: først var det Erik og petronella ( Erik sønn av en Værksmester ved navn Christian eller Engel paa Kongsberg - Petronelle var datter av en forarmet enkemann Lars fra Høyland, som gikk omkring på betlestien med sin Datter og Sønn petter ( Denne Petter reiste med en Kristine fra Høland, som var saa vanhelset, at han lang Tid maatte bære hende paa Ryggen, endda skulde de havt 11 Børn sammen. men baade de og Børnene ere døde nu) Erik og petronelle hadde sammen Børnene: 1) Ingeborg Marie ( Carl Gulbrnad Roes`s), 2) Marthe ( Lars Flintians) Det står også endel til om denne familien, men hvis du vil kan jeg maile deg direkte, for jeg har nok noe mere på disse familiene. Men det vil bli for mye å legge inn på denne siden. Men det er som det står i et tidligere innlegg, dette er fra Eilert Sundt, og mye av det er jo hans ord på tingene i denne tiden. Mvh Inger fra Brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Hei MaybrittEt lite tips først:Dersom det går noen dager uten noe nytt i saka, så vil dette temaet (nr 13113) forsvinne nedover i køen. Da bør du hente det fram igjen med søkemenyen øverst i Brukarforumet (enten Vis neste 50, eller Gå til nr 13113). Så kan du løfte det til topps igjen med å skrive noen få nye ord som 'Lag nytt innlegg'. (Ikkje bruk 'Legg inn nytt tema').Da kan leserane ha oversikt over alle bidrag under samme temanummer, og du slipper å skrive inn all informasjonen om igjen. For eg trur dette er ei slekt du vil kunne få ein god del hjelp til. Det er ganske mye å finne pr internett. Det kan bli ganske mange navn etter kvart.Eg har funne ein god del på Familysearch, men må sortere det litt. Eg kjem tilbake igjen - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Hei, May Britt. Jeg fant dette i Fantefortegnelsen 1845 om denne familien: Skebinder Johannes Nielsen Lindberg Flintian 78 år, formann for dette følge. Skal være født i Sannikedal. Datteren Maren Johanne Johannesdatter Flintian med mannen Lars Olsen Alting 44 år, og barna: Johannes,Ole,Karen,Anniken,Anne.Lars Olsen Alting er av taterslekt han og, en meget stor slekt.Datteren Oline Marie reiser med Jørgen Fredrik Johannesen. Sønnen Fredrik Johannesen Flintian 48 år og konen Gunhild Larsdatter 47 år. Deres barn er: Johannes Fredriksen,Lars,David,Johan,Pernille,og ElisabethHåper det kan være til hjelp. mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har kikka i LOR's 1862 og 1845 register og i Digitalarkivet. Så er Familysearch fint å søke i, for der kan ein finne søskenflokkar som er spredt over fleire kirkesogn.Her er mange navn å sortere i:Johannes Johannesen og Petrea Larsdatter, gift 25/12 1876, var søskenbarn. Dei var begge barnebarn til Fredrik Johannesen Linberg Flintian (1803-1880) frå Hylestad i Setesdalen. Det er feil årstall for Fredrik, ellers ein fin oversikt i slektstavla til Jan Vidar Pedersen. Fredrik Johannesen er nr 48, og foreldrene er da 96 og 97:[url="http://home.no.net/janvidar/anetre/kstekst.htm#BM6>http://home.no.net/janvidar/anetre/kstekst.htm#BM6Johannes Johannesen blei født 1855:JOHANNES JOHANSEN Christening: 26 NOV 1855 Bygland, Aust-Agder Father: JOHANNES FREDRIKSEN Mother: GUNHILD JOHANNESDRFaren var eldst i denne søskenflokken:JOHANES LIMBERG FREDRIKSEN Birth: 01 DEC 1822 Vegusdal (Evje), Aust-Agder ANIKKEN FREDRIKSEN Christening: 02 MAY 1824 Gjerstad, Aust-AgderLARS FREDRIKSEN Christening: 18 JAN 1830 Drangedal, TelemarkPERNILLE FREDRIKSEN Christening: 01 NOV 1835 Sannidal, TelemarkLISBETH FREDRIKSEN Birth: 02 JAN 1838 Evje, Aust-AgderDAVID FREDRIKSEN FLINTAIN Christening: 05 JUL 1840 Vegaarshei, Aust-AgderJOHAN FREDERIK FREDRIKSEN Birth: 10 FEB 1843 Evje, Aust-Agder Father: FREDERIK JOHANNESEN LINDEBERG Mother: GUNHILD LARSDRLISABETH FREDRIKSEN Christening: 10 AUG 1845 Drangedal, Telemark Fredrik Johannesen Lindberg var født på Hylestad (Valle)FRIDRICH JOHANSEN Christening: 20 NOV 1803 Valle, Aust-Agder Father: JOHANNES NIELSEN Mother: ANNISIE FRIDRICHSDRJohannes Nilsen Lindberg var kanskje av svensk slekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei Harald Ja-ha.Da er Johannes Johannessen, ikke J .J fra Lande sogn som jeg har funnet.Det oppklarer jo litt.Da har jeg mer å bygge på. Står det noen plass at han igjen har en sønn ved navn Lars Martinius johannessen. Finner bare Lars % Johannessen i folketellingen for 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det beste er å få gjort et oppsalg i kirkebøkene for Holt på Statsarkivet (Kr.sand eller Oslo): LenkeDet er godt mulig at Lars Martinius er den Lars % Anne%, f. 1888, i folketellinga. % betyr at noe er overstreka i original-dokumentet. Kanskje det også var utydelig skreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

hei igjen Harald! En kan ikke søke/finne det ut via nettet eller ? Gikk inn der du har koblingen, Det står - til innhold, med røde bokstaver. Men når jeg trykker skjer det ingen ting???. Jeg er sikker 100% på at Lars Martinius er Lars %Anne%.Dette ut fra navn opplysningen om hans søsken stemmer, med hva jeg er blitt fortalt av familien . Da er han også av Taterslekt ? Hilsen MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.