Gå til innhold
Arkivverket

[#13117] Dåret Hansdtr. fra Østnor, Sørli N-Tr.lag


Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Steinkjer

Søker etter opphavet til min 4-tipp oldemor Dåret Hansdtr.I flg. Snåsa Bygdebok var Jonas Einarsen bruker på Mollan søre/Snåsa (1759-1841) gift 1788 med Dåret Hansdtr.Dåret skal være fra Østnor i Sørli, nabo-kommune til Snåsa. Har ingen årstall for fødd/død på Dåret.Er det noen som har tips om hvor jeg kan finne frem til opphavet til Dåret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ut fra det jeg har funnet på nettet synes jeg fakta avviker en del. Velger å stole mere på DA enn bygdeboka.Molden, Sneeaasen eller Snåsa som det heter ligger i Nord Trøndelag. Gården Østnord ligger også på samme sted.Altså ikke i Sør-Trøndelag.------------Molden: Dorthe er 34 år i 1801 og mannen hennes Einar 42 år, hvilket tilsier at hun skulle være født ca. 1767.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11736&variabel=0&postnr=650&fulle=true&spraak=6>Lenke-----------Samtidig på gården Østnord bor det en Peder Hansen, husbonde, som meget mulig kan være Dorthes bror. På gården bor også hans gamle moder enke Elisabeth Jacobsdatter på 79 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Steinkjer

Nina, takk for bidrag.Gården Mollan ble nok (som du også skriver) kalt Molden i 1801.Lierne som i dag består av Nordli og Sørli, var nok den gang et sokn under Snåsa-prestegjeld; og vi er fortsatt i N-Trøndelag. Derfor er det også riktig at gården Østnor i dag ligger i Sørli.Ellers er det nok de rette personene du her har funnet.mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Stensen

Dordi/Dåret Hansdatter var datter til Hans Pedersen Østnor (død 1781) og Elisabet Jakobsdatter (død 1804), gårdbrukere på Østnor i Sørli.Hun var 15 år gammel i skiftet etter faren i 1782 og hadde tre eldre søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.