Gå til innhold
Arkivverket

[#13122] Kjerstine Nilsdtr. Skaaraas, Levanger


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Er det noen som har tid og anledning? Søker etter Kjerstine Nilsdtr.Skaaraas f.ca.1827 i Levanger. FT. 1865 er hun gift m. Edvard Anders. Hervig i Steinkjær, dette er hennes andre ekteskap.Hun fikk to døtre m. E.A.Hervig Hun har en sønn fra første ektskap, Martin Mortensen f.ca. 1854 i Levanger. Hvem var hun gift med i første ekteskap, hadde hun flere barn? Hadde hun en datter født før eller etter Martin? Håper på hjelp. Mvh. Allis-Elin hun På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Kjerstine vart gift 23. juni 1854 i Levanger kirke med Mortinus Olsen Bye 27 år født i Trondheim. Fedre Ole Bye og Nils Skaaraas. Mortinus døde alt 4. februar 1855. De hadde ein son Hans Martin født 29. desember 1853. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Thomas Berg.Tusen takk for opplysningene. Kanskje du har sett fra tidligere innlegg at jeg leter etter min oldemor.Maria Mortinusdtr.Oksur som fikk en datter 11/10 1874 i Stenkjær. Martine Kristine Henriksdtr. Barnefar var Henrik Ingebrigtsen Oksur.Døtrene til Edvard Hervig og Kjerstine Nielsdtr: Anna Mathilde og Eline Kristine Edvardsdtr.har vært fadre for nærsagt alle barna (8)til Martine Kristine. Hun ble gift i 1899 med Martin Rokkones og de bosatte seg i Trondheim.Det virker for meg som disse sto hverandre veldig nær. Kan det være en eller annen fam. forbindelse tro?I FT: 1865 står sønnen til Kjerstine Nielsdtr oppført som Martin Mortensen og som fadder for Martine Kristine står der også en Martin Mortensen eller Mortinusen fra Stenkjær. Har du noen forslag?Mvh og takk Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Eg var ikkje klar over alle innlegg om din oldemor. Eg har sett på dette og meiner løysinga må vera grei. Din oldemor meiner eg er Marie Nicoline Mortinusdt. Bye født 9.oktober 1852 i Trondheim og døpt 28. november 1852. Det er same foreldre her som dei som er foreldre til Hans Martin født 29. desember 1853 i Levanger. Far til Mortinus Olsen Bye var kjøpmann Ole Bye. Ser du i 1865-tellinga for Trondheim, person nr. 3760 finn du kjøpmann Ole Bye. Kona Johanna var frå Levanger. Der har du koplinga Trondheim Levanger. Det andre treng ein meire tid på, men det synes meg at du har løysinga på dette. Det at dei var faddrar for kvarandre kan tyde på at dei var i slekt. Når Martin også var fadder for Martine Kristine kan han vera onkelen hennes. For å få dette greit må ein sjå nærare i kyrkjeboka. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Thomas Berg.Beklager at jeg ikke fikk svart deg i går kveld. Jeg er helt stum, har prøvd i bortimot 2 år uten resultat. Det eneste jeg kan si deg er tusen,tusen takk. Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Lurer på om noen kan hjelpe meg med denne saken.Jeg klarer ikke å finne Marie Nicoline Mortinusdtr. Bye. Hun må jo ha vært i Nord-Trøndelag før hun fikk datteren i 1874 og kanskje etterpå også. Men hvor?Jeg må jo ha en bekreftelse på at det er den rette Marie. Kanskje noen har kjennskap til navnet gjennom sin egen forskning.Thomas Berg i Verdal nevner kjøpmann Ole Andreas Bye f. 1815, det kan være bror til Mortinus Olsen Bye pga. fødselsåret 1815 og 1825.Som et lite tillegg: Anna Mathilde Edvardsdtr. Hervig g. Pettersen, flyttet til Bergen i 1907. Nesten alle barna til Martine Kristine Rokkones (min farmor d.1915)flyttet også til Bergen. Jeg er født i 1942 og opp gjennom årene hørt om denne tanta Anna. Så det må være familie.På forhånd takk Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Allis-Elin Rokkones

Kanskje jeg tyter mye om samme sak, men jeg tar sjansen.Det gjelder fremdeles Marie Nicoline Bye, hvor ble hun av etter 1874 når hun hadde fått sin datter: Martine Kristine Henriksdtr. f. 11 Okt. 1874 i Steinkjer.På forhånd takk.Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Hovdahl

Hei Du må ikke gi opp, for plutselig finner noen henne. Jeg har leita veldig lenge etter ei dame, hvor finner jeg henne, jo på Levanger. Du skal se at din dame er der også. Kanskje i Brogaden eller Kirkegaten. Bye gården i Kirkegaten 34.Har kikka litt på det Thomas Berg skrev. Han nevner en Ole Bye og kona Johanna. Jeg finner i folketelling 1865 Ole Andreas Bye Gate: Gjeldveiten i Trondheim Johanna er født i LevangerI 1875 står en Ole Andreas Bye i Gate: Mellemihlen 44. men der er Johanna født i Værdalen.Søkte så på Ole Andreas Bye på family search, finner da en Ole Andreas Larsen Bye, f: 1815 ( far Lars Bye) gift 26 aug 1841 med Johanna Hansdtr 30 år,i Domkirken Trondheim. Det er ikke sikkert det er rett Ole, men ...Kjerstine Nielsdtr ser jeg på RHD telling 1865 Bosted: Strand Gade i Sparbu kommune (1731), men senere kan jeg ikke finne dem.Marie Nicoline finner jeg på family search f 9.10.1852 døpt 28.11.1852 i Vår Frue kirke i Trondheim. Nils Skaaraas finner jeg ikke, men han dukker vel opp han også etterhvert tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Gerd! Tusen takk for at du svarte. Det gjør godt med litt oppbakking. Syns jeg har prøvd alt mulig i nesten to år, men gir nok ikke opp enda. En sta halvt bergenser og trønder, forresten en fin kombinasjon. Ha en fin kveld fortsatt Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Du skal få nokre data til som eg har om Kjerstine. Ho var født 21.02.1826, døpt 27.03. Hennes foreldre vart gift 20.06.1823 i Alstadhaug kyrkje i noverande Levanger kommune. Han var frå garden Wesche og namnet var ungkar og strandsitter Nils Pedersen 30 år. Brura var pike Ane Pedersdt. 24 år. Kjerstine vart konfirmert i Levanger 08.10.1843. Ho flytta til Trondheim 19.11.1847, 21 3/4 år og var der i teneste hos skipsførar Næss i Ila. Så møter ho Mortinus Bye og får med han Marie Nicoline født 09.10.1852. Ho bur da hos ei enke, namnet er noko vanskeleg å tyde, men barnet fødes der hos henne. Mortinus var ved fødselen snekker, og 09.05.1853, reiser snekker Mortinus Bye til Levanger, det må vera den same. Kjerstine og Mortinus gifter seg i Levanger 23.06.1854. Det står at Kjerstine er 27 år og født i Skogn, far er Nils Skaaraas. Mortinus Olsen Bye er 27 år og født i Trondheim, far Ole Bye. Barn nr. to Hans Martin var født 29.12.1853. Etter at Mortinus døde 04.02.1855 får ho i andre ekteskapet med Edvard, barna Anna Mathilde født 16.03.1863, døpt 05.07 og konfirmert i Steinkjer 01.10.1878, og Eline Kristine født 14.12.1864, døpt 13.08.1865 og konfirmert 10.10.1880. Alle handlingar er i Steinkjer. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God kveld Thomas!Takk for innlegget,har virkelig lurt på om jeg måtte legge dette på hyllen.Men nå er det jo bare å stå på, særlig når jeg får så god hjelp. tusen takk. Innlegget sist og i dag bekrefter at dette var familie. Anna Mathilde er jo 'Tante Anna' som min far snakket om i hele min oppvekst. En meget myndig dame som alle hadde stor respekt for. Hun var 'førstetjener' på en hurtigrute,når hun kom her til Bergen antar jeg hun var ansatt innen det Bergenske Dampskibsselskap som hadde hotell/pensjonat på Torvalmenningen. Hun hadde en leder stilling der frem til hun pensjonerte seg. Hun hadde en datter som også bosatte seg her i Bergen,jeg husker henne godt.Hun døde her i Bergen i 1940 årene, jeg er født i 1942 så jeg husker henne ikke. Det å kunne nøste opp min fars fam. betyr mye. Min far snakket lite om sin slekt, når moren døde da han var 7 år ble han sendt til Rissa og var der til han var konfirmert. Vel, vel et lite sidespor fra meg. Jeg er takknemlig for alt du har av opplysninger. Mvh, Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Gerd!Du fikk rett, det dukket nye opplysninger opp. Med din oppbakking og Thomas sine opplysninger, er det jo bare å stå på. Har kontaktet Statsarkivet i Trondheim (igjen), for å se hva de kan komme med av opplysninger foreks. fra 1875 tell. i Steinkjer. Ha en fin dag. Mvh. Allis-Elinps. Skulle ønske de kunne svare pr. mail som de gjør i Bergen (utålmodig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Til Allis-Elin.Fann følgjande giftarmål i Mære kyrkje, Sparbu, nu Steinkjer kommune den 17.10.1862:Ungkar Edvard Andersen Hervig 28 år født Steinkjer Enke Kjerstine Nilsdt. 35 år født Levanger. Hans far Anders Nilsen Hervig. Hennes far Nils Skaaraas. Merknad i margen,(Det forrige ekteskap ophørte ved døden). Dette skulle vise at det er rette personar som du er ute etter. Når borna også vart konfirmert i Steinkjer, har familien vore der i 1880. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

God kveld Thomas!Kan jo ikke annet enn å takke igjen. På Slekt.no har de jo lagt ut gamle adressebøker fra 1888-1900. Har gått igjennom disse.1890 Sjauer Edvard Hervig Øvre Møllenberg 8 1892 ' ' ' Øvre Møllenberg 42 a 1893 ' ' ' Øvre Baklandet 30 1894 ' ' ' ' ' 30 1895 ' ' ' ' ' 30 1896 ' ' ' ' ' 30 1897 ' ' ' ' ' 30 Min farmor Martine Kristine Henriksen bodde på samme adr. i 1897 som E. Hervig. Hun fikk sin første dtr. med Martin Rokkones.1898 Sjauer Edvard Hervig Øvre Baklandet 30 1899 ' ' ' Kirkegt. 53 Anna Edvardsdtr. Pettersen (enkeca.1894) og dtr. Elvine Konstanse Berg f. 1884 Kirkegt. 53 Martin Rokkonæs/Kristine Henriksen gifter seg dette året, og bor i Kirkegt. 53 1900 Anna Pettersen og dtr Elvine K. Berg Edvard Hervig Martin og Kristine Rokkonæs Alle disse bor i Biskop Grimkjellsgt 6 FT. 1900 Eline Kristine Edvardsdt. Hervig har giftet seg med Paul Arthur Amdahl og bor i Mellomilen 11 Om Kjerstine er død vet jeg ikke, men jeg fant henne ikke i Adr. bøkene. Pga. god hjelp fra deg, har jeg fått satt sammen en god del av puslesp. Som du sier må de ha oppholdt seg i Steinkjer på 1880 tallet. Hva skjedde med Maria og Hans-Martin? Kanskje Statsark. har noe på lur. Igjen takk og ha en fin lørdagskveld Mvh. Allis-Elin ps. Håper du forstår hva jeg har skrevet, det ble ikke helt det samme når jeg fikk innlegget på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.