Gå til innhold
Arkivverket

[#13125] Hedemark, Hof Solør, Casper Caspersen f. 1741-1750, Kontenus under søndre Sætre


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Prøver å finne foreldrene til min 3xtippoldefar Casper Caspersen født 1741-1750, men vet ikke hvor ?Har funnet:På Kontenus under Søndre Sætre, Hof Solør bor:Casper Caspersen ca.1741-1811 (men 52 år i 1801) var gift med Lisbeth Samuelsdatter født 1747, død etter 1801. De kom fra Kveset.Barn:1. Christian Caspersen f.1775 død 1862.2. Kari Caspersdatter f.1778 død 1779.3. Gjertrud Caspersdatter f. ? død 1779.4. Søren Caspersen f. 1781 og gift 1802 med Johanne Johannesdatter Kveste ( Bjertnesbakken ).Er det noen som kjenner til denne familien ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Jeg er på leting etter den samme. På min kones slekt finnes Henrik Samuelsen ca 1752-1802, husmann i Venberget. Jeg går ut fra at du har lest bygdebøkene for Hof, men siterer alikevel fra bind III: 'Han ble gift med Johanne Carspersdatter f ca. 1758, som var på Sætre. Hun var i live i 1801, men dødsår er ukjent. Farsnavnet til Johanne er ytterst sjeldent i Hof. Siden hun var på Sætre da hun giftet seg, er det nærliggende å se en sammenheng til familien i nordre Kontenus under søndre Sætre der husfaren var Casper Caspersen, kanskje en bror.'Casper var gift med Lisbeth Samuelsdatter, mens Johanne var gift med Henrik Samuelsen. En tilfeldighet?Ifølge FT 1801, er det på gården Graven i Åsnes, en Casper Christensen, 81 år, 'enkemand efter inderste'. Han var da født ca. 1720. Siden Casper er et uvanlig navn, kan det være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Takk for tipset !Tror det er en sammenheng her, for i dåpen til Søren Caspersen f.1781 sønn av Casper Caspersen, heter en av fadderne Johanne Caspersen.Jeg har funnet en Johanne Caspersen født 17 mars 1762 Hof Solør, med foreldre Casper Christensen og Johanne Jonasdatter.Jeg har også funnet en Eli Caspersdatter født 1749 Hof Solør, med foreldre Casper Christensen og Dorthe Olsdatter. Dette kan også mulig være en søster ?En annen tilfeldighet her er, faren til Lisbeth Samuelsdatter gift med Casper Caspersen, heter Samuel Henriksen. Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Her er det mye som stemmer. Far til Henrik Samuelsen er den samme som far til Lisbeth Samuelsdatter; Samuel Henriksen Turpeinen f ca. 1724 og gift 18.05.1750 med Ingebor Jensdatter. Samuel døde 1789 på Østre Venberget, Hof Finnskog.Fødseldato på Johanne Caspersdatter stemmer bra, jeg har henne født ca. 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Egil !Nå kommer jeg kun med en teori, og håper noen har noen meninger på dette ! Casper Christensen tror jeg kanskje er født i Danmark.Casper Christensen kommer til Norge, Hof i Solør der møter Casper, Dorthe Olsdatter født 3 mars 1729 som igjen er datter av Ole Sætre. Casper Christensen og Dorthe Olsdatter får barna Casper f. 1741-1750 og Eli f. 1749 , så dør Dorthe Olsdatter og Casper Christensen og barna får være på gården Sætre.Casper Christensen gifter seg på nytt 19 august 1753 med Kari Michelsdatter, de får barna Christen født 17 juni 1753, og barn som dør samme dag som det er født 21 desember 1755, og Ole født 15 november 1760. Så dør antageligvis Kari Michelsdatter også.Så gifter Casper Christensen seg antageligvis for 3 gang med Johanne Jonasdatter. og de får da Johanne Caspersdatter født 17 mars 1762.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei igjen Marie,Det var en interessant teori, som jeg dessverre ikke kan bekrefte eller avkrefte.Jeg har tidligere på familysearch lett etter Casper Christensen f ca 1720, uten å finne ham døpt i Norge. Men familysearch er ikke komplett, og ikke alltid å stole på. Jeg bruker den bare som 'stikkord'. Men jeg har funnet en Caspar Friedrich Christiansen døpt i Aabenraa 23.08.1722. Det er mulig det er den samme, men det må vel til ytterligere undersøkelser for å bekrefte/avkrefte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg skal få sjekket på Statsarkivet kirkeboka en gang til. Familisearch bruker jeg også, men kun som hjelpemiddel. Sjekker alltid kirkebøker og bygdebøker. Tror jeg må ha oversett eller rettere sagt, jeg klarer ikke alltid å få med meg hva som står i kirkeboka.Har du sjekket kirkebøkene Hof i Solør etter faren til Johanne Caspersen ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ser at Caspar Christensen og hustru Kari Micheaelsdatter er innerster på garden Kokkin i Åsnes i 1762. Ingen barn er nevnt. Det betyr helst at de ikke har barn hos seg over 12 år.Dette er fra ekstraskatten 1762. Det året er det også en Jon Caspersen på nordre Toverud i Åsnes, gift med Marit Knutsdatter som er vanfør. Videre er det også en Ole Caspersen på vestre Beitnes i Hof, gift med Sigri Johansdatter. De siste får et barn Christian i 1751. Jon og Ole er husmenn.Har ellers sett etter vielse for Casper Christensen før 1750 uten å finne noe.Tilknytning til Danmark er jo fullt mulig, og jeg vil ikke ødelegge det. Men noe skurrer. Selv om det blir ei generalisering, har jeg en oppfatning av at dansker som kom til Solør-Østerdalen helst hørte til det øverste skiktet i samfunnet. Det ser ikke ut til å gjelde disse.Det mest nærliggende må være å tenke på Sverige og finneslekt. Det er ihvertfall tydelig at det er en del gifting med finner blant disse personene som nevnes. Navnet Casper har jeg ihvertfall sett på en finne like etter 1700 - på Vermunden på Åsnes Finnskog, så navnet er inga hindring. Det kan også forklare at dåpen til Casper Caspersen ikke finnes. Forklaringa kan være så enkel som at han er døpt i Sverige. En del finner kunne veksle med å døpe barna i Norge og Sverige.Kontakt Solør Slektshistorielag ved Magne Ivar Mellem: mmellem@online.no, og hør om han har denne Casper Christensen i sin database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil og Arild !Til Egil !Tenkte meg også på Statsarkivet en av de nærmeste dagene. Til Arild !Takk for tipset !Gjør noen teorier, men jeg skal på Statsarkivet, så får jeg se hva jeg finner ut av. Skal også sende en e-mail til Magne.Takk igjen !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Til Egil !Om du leser dette, og vet at du ikke rekker Statsarkivet, så skal jeg dit imorgen, og kan gjøre de oppslagene i Hof kirkebok også for deg, har du noe mer på Hof så kan jeg se om jeg rekker det også. Om du skulle rekke Statsarkivet kan jeg gjøre oppslag for det. Fikk litt dårlig tid etter hvert på svarene mine i går, da jeg egentlig var veldig opptatt.Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har fått vært på Statsarkivet. Uekte barn av Casper Christensen Biørnebye Aasnes og Dorte Olsdatter (Huslegaarden?)Aasnes. Eli Caspersdatter døpt 5 mars 1749. Vielse 1753 i mai gifter Casper Christensen Biørnebye seg med Kari Michelsdatter Huslegaarden.Barn : 1. Christen Caspersen døpt 17 juni 1753. Casper Christensen Biørnebye. 2. Døfødt pige 21 desember. Casper Christensen Huslegaarden. 3. Ole Caspersen 15 november 1760. Casper Christensen Huslegaarden. 4. Johanne Caspersdatter 17 mars 1762. Uekte av : Casper Christensen Huslegaarden og Johanne Jonasdatter.Faddere : Halvor Baardesen Nelsnes---Baard Halvorsen---Tore Pedersdatter Nelsnes---Eli Michelsdatter Krag---Olea Olsdatter Skybak. Eneste Casper som jeg fant i Kirkeboka fra 1735-1780 var Casper Christensen og min Casper Caspersen.Den eldste sønnen til min Casper Caspersen blir døpt Christian og dette tyder vel også på samme far ? men han ser ikke ut til å være døpt i Hof.Det finnes to Casper Caspersen døpt i 1747, den ene i Bragernes og den andre i Røros, som jeg må få sjekket ut eller inn.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Jeg var en kort tur på Statsarkivet om morgenen og fant det samme: at Johanne Caspersdatter var født utenfor ekteskap.Moren Johanne Jonasdatter kan være fra Kjeldmyren og enke etter Ole Andersen Bakåsen, død 1755.Når det gjelder Casper Christensen, så kan kanskje hans første gårdsnavn Biørnebye være en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vil bare tilføye at Bjørneby var fogdegard rundt 1750, og en heller større gard med mange tjenere. Casper Christensen må vel ha vært en del av tjenerstaben. En fogdegard var på et vis et slags sentrum, og fogden kunne vel 'plukke' tjenere fra hele fogderiet Solør-Østerdalen. Noe tidligere enn 1750 var en av mine aner på Bjørnebye, og hun kom fra Åmot prestegjeld.Med andre ord er Bjørneby et vanskelig utgangspunkt siden folk som er ført med Bjørneby som bosted, ofte ikke hadde noen tilknytning til Bjørneby bakover.En annen mulighet er det faktum at folk ofte ble ført med Bjørneby som bosted når de var på en husmannsplass under garden.Forøvrig skal det mye til om ikke Casper Christensen på Graven 1801 er den rette. Både p. g. a. alder, navnet og at han holder seg i samme strøket. Fødselsår ca. 1720 skulle derfor være ganske pålitelig om en tar høyde for pluss/minus et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Takk for info.Fint å få vite hvilke gårder de forskjellige husmannsplassene tilhører. Om jeg ikke oppfattet feil i går ettermiddag da jeg var på Statsarkivet, så lå Huslegården under Knappum.Jeg så også på Graven, men hadde dårlig tid, og fant ikke Casper Christensen nevnt der. Jeg tror også dette er rette mann, men jeg tenkte kanskje det kunne finnes et skifte, men det gjør det vel ikke om han ikke eide noe? Dette skal bli morsomt å fortsette på.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Skifte kunne bli holdt selv om de ikke eide så mye. Den kanskje viktigste grunnen for skifte var at avdøde etterlot seg umyndige barn. Dette blir da ikke aktuelt for Casper, men hva med Kari?Du har antydet et ekteskap etter Kari, men er dette bare en teori eller fakta? Hvis Kari er død rundt 1762, er det meget stor sjanse for et skifte.Johanne født utenfor ekteskap mars 1762. Er Casper da nevnt som gift mann? Hvis ekstraskatten fra oktober 1762 er oppdatert var Casper gift med Kari på det tidspunktet og følgelig gift mann. Er det tilfelle fikk han nok en rettsak på nakken.Kari må være datter av Mikkel Huslegarden og er nok den Kari som ble døpt 1717. Fadderen Eli Mikkelsdatter er hennes søster - født 1714. Mikkel Jonsen Huslegarden og Kjersti (Kiste) Huslegarden ble viet 11. post Trinitatis 1713 i Våler kirke. Ved trolovelse er Huslegarden ført som bosted på Kjersti og ved vielse er Huslegarden ført som bosted for Mikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Det at Casper giftet seg en gang til var en teori før jeg fikk sjekket på Statsarkivet. Casper giftet seg ikke med Johanne Jonasdatter så vidt jeg kunne finne ut av kirkeboka. Jeg så dessverre ikke etter Kari Michelsdatter død. Jeg så veldig nøye etter på navn så jeg burde kanskje ha registrert navnet om Kari døde før Johanne f.1762 ble døpt ??Jeg har sett på alderen Casper Caspersen oppgir i FT 1801 (52 år), og pluss minus, så kan faktisk Casper Caspersen være født imellom den første Eli f.1749 og Christen f.1753. Det var noen sider som var ødelagt av vannskade så det ut for meg, jeg mener dette var i 1750 og 1751. Jeg fikk ikke tid til å sjekke om det fantes en klokkerbok, da de skulle stenge. Men orginalbøkene ligger vel på Hamar ? i tanke på Casper Caspersen dåp finnes i det ødelagte matrialet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kirkeboka har en del skader i 1752, der en del er blitt borte. I tillegg er nesten første halvår av 1751 (tar det etter hukommelse, men jeg tror det var 1751)borte eller ikke ført. Det er klart en viss sjanse for at Casper er blitt 'borte' her.Men hvem skulle være mora? Casper kan i teorien være et barn utenfor ekteskap med Kari. Men mest sannsynlig ikke fra noe ekteskap? Hadde det vært ekteskap kunne du ha sjekket om du fant en introduksjon på mora (som kunne være kommet med selv om dåpen mangler i kirkeboka). Men er det et barn utenfor ekteskap tror jeg ikke det var introduksjon på mora. Det bør nå sjekkes uansett i perioden 1750-53.De ødelagte delene av kirkeboka skal visstnok være bedre på film enn i originalen, siden den har vært gjenstand for slitasje etter boka ble filmet i 1950-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er første halvår av 1750 som mangler i kirkeboka for Hof. Med 52 år 1801, er det en viss sjanse for at Casper kunne vært døpt i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Jeg tror også sånn som det ser ut, at Casper Caspersen er født utenfor ekteskap. Ellers må han være en av de som er født i Bragernes eller Røros, og det har dukket opp en fra Moss også, men de virker lite sansynlige, men de skal jeg få sjekket.Det ser ut til at jeg skal få en god jobb å gjøre i Hof, da min oldemor Anne Sofie Christensdatter f.1859 i Hof, og hennes forfedre er fra distriktet i flere generasjoner bakover, ser det ut som.Det gjelder Oppåsen, Åstjørnholen, Rolla, Guldsrkuven, Skruven osv.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen Arild !Satt og skrev da ditt svar kom.Takk for at du sjekket hvilket tidspunkt som manglet.Det er en stor mulighet for at Casper Caspersn er døpt i dette tidsrommet. Eli ble døpt 5 mars 1749. Har sett på flere i FT 1801, at de gjerne er 1 år yngre en det som står, da passer det enda bedre. Om Casper Caspersen er døpt i dette tidsrommet, skal det vel bli vanskelig å finne ut av? Men skal prøve alt for det !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Siden det kan se ut som Casper er født utenfor ekteskap, skal jeg være litt oppmerksom ved lesing av tingbøkene. Eventuelle leiermålsbøter kan være nevnt der. Men dette er ei tung kilde det tar tid med, men jeg skal prøve å ha det i bakhodet.En god mulighet for deg kan være å se på fogderegnskapene for Solør-Østerdsalen - Hof prestegjeld. For å få med første leiermål kan du se fra 1749 og litt framover. Normalt er dette lite og fort gjort å gå gjennom når du først har fått tak i materialet. En del av fogderegnskapene er såkalt Sakefall der de som må bøte for leiermål blir nevnt.En foreløpig hypotese ser ut til å være at Casper har fått barn utenfor ekteskap med Kari Mikkelsdatter, og som en følge av det har de giftet seg. Det ble også rimeligere bøter da.Du vil nok ikke finne navnet på barnet, men finner du at Casper og Kari må bøte i 1751, er det fordi de har fått barn sammen. Selv om du da ikke har bevis for at det er Casper, er det vel det nærmeste du kan komme et bevis.Uansett vil dette si lite om hvor Casper Christensen kommer fra, men du får ta det skritt for skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Nå er kirkeboka tråklet enda en gang og nesten klart å lese alt det uleselige. Fant ikke Casper Caspersen født. Med hjelp fra Berit Knudsen er Skattelistene for Hof, Grue og Odalen 1763 til og med 1767 er gjennomgått uten å finne annet enn 1 Johan Caspersen.Det første barnet Casper Christensen får med Dorthe Olsdatter som døpes 5 mars 1749 Eli, kan se ut som er den Dorthe Olsdatter 18 år som er død første søndag etter påske. På Huslegården Åsnes er Casper Christen nevnt som gift med Kari Michelsdatter, på Graven Åsnes er Casper Christensen nevn sammen med en annen familie, og født 1720. Henrik Samuelsen Turpeinen er nevnt i bygdeboka, gift med Johanne Caspersdatter som mulig søster av Casper Caspersen, noe som jeg tror er riktig, nettopp fordi Johanne Caspersen blir brukt som fadder når Casper Caspersen døper sine barn. Så skulle det vise seg at Casper Caspersen`s svigerdatter Johanne Johansdatter er Oldebarnet til Prestfinnen Matias Kavalainen. Morsomt !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg anbefaler fremdeles fogderegnskapene - Sakefall - fra 1749 og framover. Det kan se ut som det har vært 3 leiermål på Casper Christensen. Det vil være merkelig om ikke et av dem er nevnt i regnskapene - eller i tingbøkene. I skattelistene vil du ikke finne noe om dette.Jeg arbeider for tida med tingbøkene for 1750 og arbeider meg framover. Men dette er et stort arbeid som tar tid. Som nevnt skal jeg prøve å ha dette i bakhodet om jeg kommer over noe. Navnet er heldigvis såpass sjeldent at det er håp om at jeg husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Problemet er at det finnes ingen Casper Christensen i ekstraskatten. Jeg fant bare en Casper Johansen (Marie du har byttet om på navnene). Om han bodde i Hoff eller i nærliggende distrikt i 1766 burde han vel stå selv om han skulle være en fattig husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.