Gå til innhold
Arkivverket

[#13125] Hedemark, Hof Solør, Casper Caspersen f. 1741-1750, Kontenus under søndre Sætre


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Til Arild !Fint at du vil ha Casper i bakhodet ! Jeg skal få sett på fogderegnskapene også, må prøve alt for å finne ut av dette!Til Berit !Det går litt fort noen ganger, jeg så også at jeg ikke skrev ekstraskatten og godt du fikk det med.Jeg har fått sjekket ut en av de Casper Caspersene og det er han fra Røros, han er det ikke.Jeg holder en knapp på teorien om at Casper Christensen er dansk, da både Casper Caspersen og Johanne Caspersen kaller sine sønner Søren. Men dette er jo bare en teori, men navnbruken ligner på Dansk ?? Noen som har meninger om dette ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei igjen Marie,Siden jeg også er interessert i Casper Christensen, tar jeg opp noen av ideene dine.Søren var et vanlig navn, ihvertfall i Odal og Nes (på Romerike) på 1700-tallet og utover.Det er to svensk/finske i Solør ved navn Christen i det aktuelle tidsrommet: - Christen Hendriksen f ca. 1683 i Hof - og - Christen Mattisen ell. Larsen Løvhaugen f ca. 1677 i Grue.Jeg har merket meg at Casper Christensen var på Bjørnstad første gangen han blir barnefar, og når han gifter seg med Kari Michelsdatter Huslegården. Sannsynligvis var han, som Arild skriver, i tjeneste. På den tiden var Christian Juel fra København (1679-1744) fogd i Solør og eier av Bjørnstad (fra 1720). Han ble etterfulgt av sin sønn Jens Juel (som ble slått konkurs i 1755).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild og Egil !Så innlegget om ekstraskatten 1762, hadde en teori om at Casper Christensen enten hadde giftet seg på nytt med Johanne Johansdatter, siden Johanne ble født 1762, og de da ville bo et annet sted, og kanskje barn da var nevnt. Men den gang ei.Men det finnes en Casper Christensen døpt i København 1720, han har jeg litt i kikkerten. Når du Egil nevner Christian Juel fra København, virker det ikke usannsynlig med landsemenn, er alle barna til Christian Juel registrert?Her blir det litt å finne ut av !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det er greitt å holde alle muligheter åpne, men jeg må si at så langt er det for meg ingenting som tilsier at Casper Christensen kommer fra Danmark. Navnet Søren ble som nevnt brukt i distriktet. Og Juel-familien er nok et blindspor. De brukte familienavnet Juel, og var nok ikke blant husmenn og inderster. De blir i tillegg titulert som Sr. (Seigneur)og Monsr. (Monsieur).Derimot er det en del indisier som peker mot finneslekt. 1. Det er klart at etterkommerne gifter seg med finner. 2. Navnet Søren også brukt blant finner. 3. Leste i kveld en sak i tingboka fra 1750 - Kari Mikkelsdatters far Mikkel Jonsen Huslegarden vitner i en sak som dreier seg om blant annet finnebosetting i Gravberget, Våler og Juberget, Åsnes. Av vitnene er det Mikkel Jonsen som har best greie på bosettinga på Juberget (bedre enn de som bor der). Det kan nesten ikke forstås på annen måte enn at han er av finneslekt eller må ha nær tilknytning. Isåfall Kari Mikkelsdatter av finneslekt. 4. Navnet Casper finner jeg på en finne i 1706/8 - Casper Vermunden på Åsnes Finnskog. Han går jevnlig til alters fra 1701-9. Det kan tyde på at han har dratt over til Sverige ca. 1709. Men jeg kjenner ikke mer til ham - om han f. eks. hadde en sønn ved navn Christen. Så langt jeg kan se var navnet Casper sjeldent blant finnene. Hvis det er noen på svensk side som kjenner mer til disse personene, kan etterlysning på Anbytarforum være en mulighet. Nettopp navnet kan gjøre det lett å få napp hvis noen veit noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg vil bare nevne at en Caspar Christensen nevnes i Vinger i 1746 som barnefar for Marte Amundsdatter Håkerud sitt uektefødte barn Anne, dpt. 17.04.1746. Om Caspar står det videre at han var dreng hos fenrik Bay. Dette har jeg fra Vinger kirkebok 1730-1751 (avskrift ved Kongsvinger, Vinger og Austmarka historielag 2000).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det er vel en mulighet for at fogden besov en av tjenestejentene, men muligheten er vel marginal. Da hadde Casper neppe kunnet være på Bjørnstad.Jeg forstår at Marie kan tenke på Danmark pga navnene Casper og Christen, men Arvid har vist til en finsk Casper på Vermunden i Åsnes. Christen lyder også dansk, men finnemanntallet forteller om to Christen. De kan være navnet etter fogden Christen Jensen.En Casper Christensen som barnefar i Vinger i 1746 var en interessant opplysning. Hvis det ikke er flere spor etter CC i Vinger, kan det være den samme som har flyttet til Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tenkte egentlig ikke på Christian Juel som far, men ingen dum tanke. Kanskje det viser seg at Casper Christensen er far til Anne f.1746 Vinger også, og da må nok jeg prøve å få lett i alle kirkebøkene rundt i distriktet. For da kan det se ut som om Casper Christensen er en driftig kar. Det blir født en Arne Caspersen i 1760 Grue med far Casper Caspersen Biørnstad ??? Jeg vet at min Casper Caspersen får et barn utenfor ekteskap i 1773 i Hof, ved navn Anders. Uansett om Casper Christensen er min eller ikke synes jeg dette er morsomt å nøste opp i. Når det gjelder Anbytarforumet er ikke jeg flink med dette, men kan gjøre et forsøk allikevel. Har sendt en forespørsel til Mellem, men har ikke hørt noe ennå, men han har sikkert mer enn nok å gjøre så det kommer vel ! Nå får jeg snart en eske full av bygdebøker fra området inn døra, så får jeg håpe kanskje jeg finner noe der som kan gi nye ledetråder.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Etter hva jeg kan se i Åsnes bygdebok bind 2 side 190, har Christian Juel fått to barn 1706 og 1708, og neste er med andre kone 1723. Nå vet ikke jeg når første kone døde, men skal ikke se bort fra at det er noen år her som Christian Juel kan ha fått barn utenfor ekteskap??? Så her må nok kirkeboka frem !! Men er det en mulighet for at en fogd`s barn født utenfor ekteskap eventuelt ikke ble ført i kirkeboka ??? av hensyn til Fogdens rykte ??? Ikke vet jeg, det er bare noen tanker, og kanskje noen har vært borte i dette fra andre steder ??? Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Man kan alltids spekulere. Mye er jo mulig, men dette tror jeg som før sagt er et blindspor.Hadde fogden et barn utenfor ekteskap, er det vel stor sjanse for at han betalte noen for å ta på seg farskapet. Men det er bare spekulasjoner, og et barn ville i så fall fått et annet farsnavn, og vi ville ikke vite om det.Fogden fikk forresten barn 1703,7,8 og 10. i første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Er enig i det blir bare spekulasjoner, det var bare en tanke, og for å lære litt mer om kanskje hvordan det ble praktisert på den tiden. Skal få sjekket kirkebøkene i området å se om det blir født en Casper Christensen omkring 1720, om de finnes da eller leselige?? Har sett på fler at ikke alle barnene er skrevet i bygdeboka, men det er heller ikke å forvente, for det er litt av en jobb de har gjort de som lager bygdebøkene !! Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, kirkeboka bør undersøkes. Jeg har oversikten t. m. 1719. En Christen Biørneby døper disse barna: Mari - 1. juni 1710, Marte - Feria 3 Natalis 1713, Olia - 6. post Trinitatis 1717.Denne kan ikke forveksles med fogden Christian Juel. Det må være to forskjellige siden også fogden får døpt et barn i 1710.Hvem denne Christen Bjørneby er, får vi komme tilbake til. Du får først se om du finner en sønn Casper av ham. Kirkeboka fra 1720 er litt treg å arbeide med fordi alle handlingene er ført fortløpende, men du trenger egentlig ikke sjekke mer enn 1720,21,22? Og heng deg ikke for mye opp i Bjørneby, han kan være på et annet sted da Casper blir døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Jeg skal på Statsarkivet en tur i morgen, og jeg vil sjekke 1720,21,22 og vil kanskje også se litt på Vinger med mer, om jeg får tid. Det kan jo være at jeg har oversett Casper Caspersen i tidsrommet 1741-50, vil også dobbelsjekke dette.Fint at du hadde oversikten til og med 1719.Håper letingen gir et lite resultat i morgen!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Hvis du ikke har reist til Hamar allerede, har jeg noen data for Vinger:Piken Marte Amundsdatter Håkerud som fikk barn i 1746 med Caspar Christensen, sto kirketukt kort tid etter dåpen. Hun ble senere gift på en gård eid av fenrik Bay. CC sto ikke kirketukt i Vinger. Det kan tyde på at han var soldat. Soldater slapp straff ved første leiermål.I Eidskog kirke 23 november 1748 døpes Maren. 'Moderen Marte Amundsd. Øymoen blev i tieneste hos H.Oberste Helm besvangret efter udleggelse af sergiant Christen Godager under H. Capitain Rumelhofs compagnie'. Barnedåp i Vinger kirke 12.5.1748, døpt Ole: Johan Caspar på Magnor, tjener for fogden Juel (!) og Maren Jakobsd. Kalvberget. 23 november 1748 ble pigen Maren Jakobsdatter Kalvberget stilt for kirketukten i Vinger for leiermål med Johan Caspar Kristensen Godager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Nå har jeg fått sjekket årene 1720,21,22 i Hof, mer rakk jeg faktisk ikke, da jeg hadde store problemer med å lese hva som egentlig sto i kirkeboka. Jeg må innrømme at så godt trenet til å lese den skriften som står, er jeg ikke. Dermed fant jeg heller ingen Casper Christensen. Har ikke holdt på så lenge enda, så hva gjør jeg da ???Jeg prøvde å se om det var født en Johan Caspar Kristensen også.Kan det være sånn at Casper kan ha brukt et av fornavnene sine og heter faktisk Johan Caspar ??? Det virker veldig interressant med Johan Caspar på Magnor, for her er det også endel sammentreff ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har funnet noe interessant i mine tingboknotater fra 1721. Dette vil jeg sjekke mot kirkeboka. Siden du melder om problemer med lesing, skal jeg gå gjennom kirkeboka, og kommer med tilbakemelding seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Hjertelig takk for at du leser kirkeboka, jeg lærer vel å tyde etter hvert som jeg leser, men det vil vel ta sin tid !!Må si jeg ble ordentlig nysgjerrig, så det blir spennende å høre etter hvert !Takk igjen !!!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har nå sett gjennom kirkeboka (litt raskt), og fant ikke det jeg håpet.Fra Tingboka for Solør-Østerdalen 1721 fol. 233a, har jeg notert: Christen Thorstensen Biørnebye stevnet for leiermål med Anne Povelsdaatter Biørnebye. De møtte ikke.På tinget 14. juli 1721 blir de stevnet på nytt, men møter heller ikke nå. Men de blir dømt til å bøte - Christen 24 lodd sølv (12 rd.) og Anne 12 lodd sølv (6 rd.).Dette kan være sterke kandidater som foreldre til Casper. Men i kirkeboka finner jeg ingen dåp, heller ikke er offentlig skrifte nevnt i kirkeboka. Men det er ikke nytt at kirkeboka er ufullstendig i denne perioden.Når man ikke får navnet på barnet, er det vanskelig å si noe sikkert.I kirkeboka må Kari Telle stå offentlig skrifte 4. s. e. Trinitatis 1722. Hun har utlagt som barnefar Christian Biørnebye. Mi erfaring er at de ser ut til å skille ganske bra mellom Christen og Christian.Har en sterk mistanke om at Christen og Anne er foreldrene til Casper, men hvordan man skal finne ut av dette når dåpen ikke er ført vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Kanskje din mistanke til Christen Thorstensen og Anne Povelsdatter kan vise seg å være riktig, og det skal jeg prøve så godt jeg kan å finne ut av. Jeg mener bestemt at jeg et eller annet sted har sett på denne familien, og bitt meg merke i et eller annet, men jeg husker ikke hvor. Men det skal jeg lete opp igjen. Det kan hende jeg husker feil, men jeg vil gå igjennom bøkene en gang til. Jeg begynner å bli mer og mer sikker på at Casper Christensen er far til Casper Caspersen også. Da jeg ikke har funnet andre Casper. Jeg vil nok kanskje aldri finne hans mor, men man skal aldri si aldri. Uansett så er det morsomt å finne ut av disse Casper`ne.Jeg er veldig glad for den hjelpen jeg har fått, for å finne ut av dette!!!!!!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når det gjelder Casper født rundt 1751, vil jeg gjenta at Sakefallet under fogderegnskapene ikke må overses, det er store sjanser for at et mulig leiermål med Kari? nevnes der.Ellers skal jeg fortsatt prøve å ha dette i bakhodet, men det var forbasket at ikke dåpen til Kristen og Annes barn er ført 1721.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg skal prøve å komme meg til Statsarkivet mandag eller tirsdag, da skal Sakefallet under fogderegnskapene være første prioritet, om det er leselige for meg. Nå har jeg kjøpt meg et lite kurs i skrifttydning, så får vi se om hjelper.Skal prøve å få gått gjennom bygdebøkene igjen i helgen, å se hva jeg eventuelt finner !!Marie Stephensen !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Sender du meg di e-postadresse, kan jeg sende deg en del rundt Kristen Torsteinsen som er døpt 17. post Trinitatis 1701 som sønn av Tosten Saxerud. Noe om anene i Hof Bygdebok 1 s.14.Det kan være verdt å ta vare på i tilfelle det er rett mann. Mi adresse er: kompelie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har sett nærmere på de opplysningene jeg fikk fra Finn Sollien på Kongsvinger. Med tanke på at CC på Vinger er den samme som CC på Åsnes, prøver jeg en annen innfallsvinkel:- Casper Christensen, dreng hos fenrik (senere løytnant) Bay, får i 1746 en datter utenfor ekteskap på Vinger.- Johan Casper Christensen Godager, tjener hos fogd Juel, får i 1748 en sønn utenfor ekteskap på Vinger.Videre: - Christen Christensen Godager får i 1745 en datter utenfor ekteskap i Grue.- Christen Godager, sersjant, får i 1748 et barn utenfor ekteskap i Eidskog.Hvem var de produktive brødrene Godager? Christen Christensen Godager ble f.ca. 1722 på Hadeland og Johan Casper Christensen Godager ble f 1724 samme sted. Foreldre til begge: Christen Godager og Maren Christensdatter.Godager er ikke et Hadeland-navn - Christen Godager må ha vært 'innflytter'. Kanskje var han en dansk befalingsmann?Opplysningene om Godager-familien er hentet fra 'familysearch', og bør tas med 'en klype salt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild og Egil !!Tusen takk for at du vil sende det du har på Christen Thorsetensen. E-mailadressen er: ruhalvo3@online.no.Om jeg ikke leste feil i bygdeboka, så var det vel sånn at ikke alle ble ført i kirkeboka rundt 1720. Men når neste prest kom (husker ikke navnet) ble det virkelig ført ordentlig ??Her blir det litt å finne ut av, må også finne ut hvem denne Godager er, prøve å få sjekke ut eller inn !Egil , har du sjekket alle barna som Johanne Caspersen og Henrik Samuelsen døper, hvem som er faddere der ???Om du ikke har gjort det, vet du eventuelt hvor mange barn de får, og eventuelt når ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Kirkeboka for Hof blir mer fullstendig fra ca. 1730.Godager er en gard i Stange. Men om disse personene har tilknytning dit vet jeg ikke.Var Johan Casper Godager som opererer i Vinger-området identisk med han som er i Åsnes og gift med Kari Mikkelsdatter?Det er så mange likhetstrekk at en kan tro det, men samtidig rimer ikke dette helt. Av det vesle som er kommet fram her virker det som Godagerne i det minste regner seg å være av bedre familie enn den vanlige bondebefolkningen. Det kan ikke sies om Casper Kristensen som var gift med Kari. Av det som er kommet fram her virker det som han aldri bruker navnet Godager. Rart om han skulle bruke det i Vinger, men ikke i Åsnes der han ei tid var på selve fogdegarden. Født 1724 passer heller ikke med alder 1801. Alder 1801 er kanskje ikke så pålitelig, men det er lite trolig han ville oppgi 81 år hvis han ikke hadde passert 80.Kanskje kan disse Godagerne lett identifiseres, slik at en kan få bekreftet/avkreftet om de kan knyttes til Åsnes. Ei etterlysning her på Digitalarkivet etter Johan Casper Christensen Godager f. 1724, kan muligens gi resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.