Gå til innhold
Arkivverket

[#13125] Hedemark, Hof Solør, Casper Caspersen f. 1741-1750, Kontenus under søndre Sætre


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Synd ingenting er nevnt i sakefallet.Ved en tilfeldighet ser jeg at det er mer tilknytning til Solør. Adolph Carl Helmen/Helm 1685-1754 som må være morbror til Johan Casper var oberst og ble gravlagt i Brandval kirke i 1754. Han ble gravlagt under kirkegolvet.Det er en artikkel om ham i tidsskriftet Solør-Odal nr. 1/1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Skal få gått igjennom resten av årene til 1762.Det jeg glemte å nevne, Adolph Carl Helm var regiment leder i fogde embetet. Han hadde skrevet under papirer i 1749. Kan dette ha betydning og en hjelp for Johan Caspar Christensen ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Adolph hadde nok innflytelse hvis han ønsket, men om han brukte den er jo håpløst å si noe sikkert om. Han hadde nok gode kontakter med prestene. Sammen med Kolbjørn Stemsrud kjøpte Adolph i 1723 Brandval kirke med noen eiendommer. De reparerte kirka og ga den tilbake til menigheten.At jeg ikke fant noen dom over Dorte Olsdatter for hennes 3. leiermål er merkelig. Andre som har 3 leiermål på denne tida får dom på 8 års arbeid i tukthuset i Christiania. (Tror forresten det finnes oversikt over de som var på tukthuset - du kunne jo sjekke ved anledning). Men saken mot Dorte kan ha kommet seinere enn 1752/53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tok med meg en del kopier fra Statsarkivet sist jeg var der, fra bøkene om familien Bay og div. Har gått igjennom dette, men finner ikke noe som bekrefter eller avkrefter noe.Skal gå igjennom resten av Sakefallene ved neste besøk på Statsarkivet. Skal ta med meg ekstraskatten å få sjekket en gang til denne Casper Johansen og hvilken gård.Finner jeg ikke noe da, tar jeg en liten pause fra Casper og har han i bakhodet, og leter videre på resten av slekten i Solør. Er jeg heldig, dukker det kanskje opp noe i den forbindelse. (finner jeg noe skriver jeg det i innlegget med en gang)Da vil jeg takke så mye for hjelpen med Casper !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Fra Hof kirkebok 18. september 1740: Offentlig skrifte på Kari Michelsdaatter Huslegaarden - utlagt Friderich Christian Schültz på Biørneby.13.01.1741 blir barnet Christian døpt - foreldre Friderich Christian Schultz og Kari Michelsdaatter Huslegaarden.Jeg finner ikke barnet i ekstraskatten 1762, så han må nesten være død før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Takker for svar !!Har sett i kirkebøker for Grue og Hof uten at det dukker opp flere Casper. Berit Knudsen kom over Casper Johansen som gifter seg i Vinger 1744 og Berit sjekket ut den Casper Johansen, som sansyneligvis er den Casper Johansen som ble funnet i ekstraskatten i Solør 1766. Denne Casper fikk mange barn, men ingen med navnet Casper. Så da er denne Casper sjekket ut. Så da nærmer det seg (Johan) Casper Christensen.Fikk informasjon om barn under 17 år ikke ble nevnt i ekstraskatten, og de fleste som er over 17 er som regel ute og arbeider andre steder, har jeg fått inntrykk av. Så da kan det vel hende det blir vanskelig å finne barn i ekstraskatten.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

For ekstraskatten 1762 er barn over 12 år med. Skulle tro de fulgte samme prinsippet i de andre ekstraskattene.Selv om han er andre steder på arbeid, er det stor sjanse for han tjener i Hof prestegjeld. Bare det å finne en Casper Caspersen vil på grunn av navnet gi gode odds for at det er rette person.Når det gjelder Dorte Oldatters andre leiermål, er det merkelig at det ikke nevnes i kirkeboka, tingboka eller futeregnskapene. En mulighet kan selvfølgelig være at andre leiermål ikke skjedde i Hof. Men det er såpass tett mellom første og tredje leiermål at det virker lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Takker så mye for svar !Er enig i at det virker merkelig at ikke Dorte Olsdatters leiemål er nevnt noen steder. Jeg synes det kan virke som om den godeste Johan Casper Christensen får litt hjelp, men det blir jo spekulasjoner.Skal på Statsarkivet mandag eller tirsdag, regner jeg med. Prøve å gå gjennom resten da.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg hadde håpet å finne mer om Dorte Olsdatter. Saken mot henne og Peder Sjønnesen Saaset ble stadig utsatt av mangel på attest fra presten.Siste forsøk er 3. juni 1755. Ingen attest er kommet fra presten, og retten beslutter - 'Og som Sagen nu har staaet her ved Rætten mod 4 Aar, uden noget lovformelig Forfølgning eller Saggivelse, Saa bliver den nu afviist'Det var jo heldig for Dorte som kunne vente seg 8 år på tukthus for sine 3 leiermål. Det var synd for oss, siden en med hell kunne fått alle 3 leiermålene ramset opp dersom det hadde blitt sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tusen takk Arild !Ja det er synd at saken blir avvist mot Dorte Olsdatter. Det er jo også litt merkelig at det ikke kommer attest fra presten, kanskje det har noe med at sider i kirkeboka 1749 og 1750 er borte, nå vet ikke jeg når de ble borte.Jeg kom til å tenke på, kan det være ført noen protokoll for betaling av bidrag til Dorte på denne tiden, eller var praksisen en annen. Jeg har sett at det finnes oppfostringsprotokoller, men dette er inn på 1800.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Arild Kompelien har vært så snill å funnet ut at Casper Christensen er Johan Caspar Christensen Godager, nå er dette bekreftet.Til Egil (om du ser dette)!Ut ifra det jeg har funnet, heter moren til Lisbeth Samuelsdatter, Gjertrud Steffensdatter. Stemmer det med det du har funnet ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Jeg har funnet Samuel Henriksen (Turpeinen) gift i Hof 18 mai 1750 med Ingebor Jensdatter. Det stemmer bra med at Henrik Samuelsen (bror til Lisbeth) skal være f.ca 1752. Men Samuel kan ha vært gift to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Samuel Henriksen Dulpetorpet gift 1 gang 1732 med Gjertrud Stephensdatter og gift 2 gang 1750 med Ingeborg Jensdatter. Denne Samuel Henriksen Dulpetorpet ( Hof bygdebok bind 3 side 766 ) er født ca 1701 + 1757 og skifte etter han blir holdt i 1758. Så dette er nok din mann også Egil ?Far til Samuel Henriksen er Henrik Samuelsen ca født 1681 + 1771 og kanskje gift 1 gang med Lisbeth Olsdatter ca født 1673 + 1751.Henrik Samuelsen giftet seg 2 gang 1752 med Anne Johannesdatter fra Konntorpet.Kan se ut som familien kan ha en forbindelse til Peistorpet ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Den Samuel Henriksen Turpeinen jeg har notert er f ca. 1724 og dør på Østre Venberget, Hof Finnskog i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg tror kanskje dette er samme mann, da det står i bygdeboka at Samuel Henriksen Dulpetorpet gifter seg 1750 med Ingeborg Jensdatter.Det kan hende at Samuel Henriksen var en stund på gården Turpeinen sammen med sin far, og har blitt ført der også ?Jeg tror også det er en del forvekslinger mellom de forskjellige med navnene Samuel Henriksen og Henrik Samuelsen og fødselsdatoer. Har funnet det ved noen anledninger, det har stått med mange års forskjell på fødselsdatoer. Jeg skal prøve etter å ha få klarlagt mer rundt Casper å ta fatt i dette ordentlig i kirkeboka. Kanskje du allerede har fått bekreftet Turpeinen i kirkeboka ? Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Det virker som den Christen Caspersen Huslegården som du skriver ble født i 1753, må være den samme Christen Caspersen Huslegården fra Hof som ble halshugget i 1786 for mord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Takker så mye for svar !Her har jeg ikke funnet mer, og far til Casper Caspersen f. ca 1751 er ennå ikke dokumentert Johan Casper Christensen Godager ( som er den mistenkte far ).Nå får jeg ikke tid til å lete opp mer før om en par tre uker, holder på med oppussing, men denne tror jeg kan bli vanskelig å få dokumentert ?Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.