Gå til innhold
Arkivverket

[#13127] Elisabeth Justdatter Øverland, g 1845 i Aukra MR. Hvilken Just Justsen er faren?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Kirkeboken for Aukra 22.6.1845 forteller at Elisabet Justdatter, fødested oppgitt til Øverland, alder 26 år, gifter seg med plassmand Ole Olsen Oterhals. Brudens far er oppgitt til Just Justesen.Jeg finner ingen Elisabeth Justdatter født i 1819. Hennes alder må være feil oppgitt i kirkeboka. Jeg finner derimot Elisabeth Justdatter født i Bolsøy (Øverland ligger i Bolsøy) 17.nov. 1816 med foreldre Just Justesen Øverland og Ingeborg Knutsdatter, og går ut fra at det er henne.Jeg finner Just Justesen Sekkenæs og Ingeborg Knudsdatter Frostad gift i Veøy kirke i april 1811. De får sønnen Just 28.mai samme år. Jeg kan føye til at Sekkenes har tilknytning til Vestnes fra før.FT 1801 viser få aktuelle Justkandidater som Elisabeths far. En Just Justesen, 31 år tjenestedreng på Strømme i Veøy, må være den aktuelle kandidaten.Mitt spørsmål er om det er overveiende sansynlig at det er disse to, nevnt som pladsbrugerfolk, som flytter fra Veøy til Bølsø etter 1811, slår seg ned på Øverland og får en rekke barn; Just i Veøy i 1811, Elisabeth 1816, Knud 1819, Eli 1822, Anne 1828, Oline 1830? Hvilken Just kan jeg ha oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.