Gå til innhold
Arkivverket

[#13128] Maria Larsdatter Engdal, f. 1786, og alle henne ektemenn...


Gjest Kari Engdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Engdal

Noen som kan hjelpe meg litt her...? Jeg fikk noen opplysninger om denne Maria via slektninger. De mente at hun var første gang gift med en Nils Nilsson Engdal i 1810 og andre gang gift med en Kristoffer Hallvardson Stokke i 1813 (bosatt på Stokke i Valsøyfjord).Nå har jeg funnet enda en, som lyder navnet Johannes Erichsen Storsannes. Dette fant jeg i FamilySearch. Noen som kan finne ut om det er noe feil her, eller om hun virkelig var gift 3 ganger? Driftig dame, må jeg si... :) Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Hei, det er to Maria Larsdtr. Engdal i denne tiden. Den første konfirmeres i 1801 og den andre i 1803.Jeg har skrevet av konfirmantene i Aure i den første kirkeboken (1772-1818) men har ikke hatt tid til å lese korrektur ennå. Derfor er den ikke sendt til DA.Jeg skal sjekke i kirkeboka hva det står der om giftermålene du har funnet, men får ikke tid før senere i uka. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei, Tore! Så fint at du sjekker for meg! Tusen takk! Jeg har tid til å vente jeg, vettu. Har hatt så mye trøbbel med å finne noe om denne damen, at jeg mer enn gjerne kan vente litt til...:) Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei. :-) Ja du skal ikke se bort fra at det er noe slektskap langt ute. Det kan være skrivemåten som er blitt forandret i tidens løp. Du vet, det er mange av mine slektninger som skriver etternavnet med h.... Da blir ikke forskjellen så stor. Vet du noe om du har slekt fra Nordmøre/Hemne? Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei, Solvår. Moren het Maria Christensdatter Bjørknes (ev. Kristensdatter Bjerknes), født i 1759 i Vinje. Faren het Lars Erikson Engdal. Jeg har ikke mer om ham, annet enn at Maria og Lars ble gift i 1784, og at han døde i 1790. Hun ble 2.gang gift med min 3xtippoldefar Hovlich Andersen Engdal. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Kari. Når det gjelder de to bokstavene som er forskjellen i vår etternavn. H betyr igrun ikke så mye, er muligens etterlatenskaper fra dansketiden??. Når det gjelder e Engdal/Engedal så vil jeg mene det betyr adskillig mer. Mitt navn har opprinnelse fra gården Engedalen ved Kongsberg. Det er vel kanskje en gård et eller annet sted som heter Engdal også? I slekten så kjenner jeg til skrivemåtene Engedalen, Engedal og Engedahl. Jeg kjenner ikke til noe slekt fra Nordmøre/Hemne. Hm kanskje jeg skulle legge inn en forespørsel her om det er noen flere her ute med opphav på Engedæln :-)) Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Engdal

Hei, Jan. Ja det ser nok sånn ut at jeg tok fullstendig feil her ja. Mine aner stammer fra en gård/et sted som heter Engdal på Nordmøre. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg har sett i kirkeboka etter giftemålene til Maria Larsdtr i 1807, 1810 og 1813:pag 513 Copuleret den 1ste Novbr (1813) Eb (? Enke? skjønner ikke hva b’en står for. ) Christoffer Halvorsen Stokke og Eb Maria Larsd. Engda(l) resten av navnet forsvant utenfor boksida. pag 512 17die Sønd eft. Trinit. 10de Octobr (1813) Tillysning for Emd. Christoffer Halvorsen Stokke og ?? Maria Larsd. Engdal. Test. Hovlik Andersen Engdal, Halvor Olsen Leervig.pag 478 (1810) 10d Januar Copuleret Ungek. Niels Nielssen Engdal og P. Maria Larsd. Engdal. Fant ikke tillysningen i kirkeboka. Men noe mangler, bl.a. har ikke presten notert navnene på konfirmantene i 1809, bare at det var ”18 Drenger, 27 Piger tils 45”.Fant ikke noe giftermål i 1807, men dette var rett etter at prost Sodeman døde, og det var mange prester som vikarierte i Aure. Derfor mangler det noe. Konfirmantene 1807-1810 mangler bl.a. Det kan også være at de har giftet seg i en nabokirke.I Aure kirkebok 1772-1819 fant jeg følgende opplysninger: pag 223 Festo Paschat 1790: Begravet Lars Erichsen Engdahl, gaml. 41 Aar, 3 Maaned.Enka gifter seg på nytt i 1792: pag 256 Fer 2. Pentec.: Troelovet 1. Ungek. Hovlich Anders. Olmoe med Enken Maria Christensd. Engdal. Forl. Knud Gaarvig og Knud Vollan. Pag 258 Dom 3 p. Trinit: Copuleret 1.Ungek. Hovlich Anders. Olmoe med Enken Maria Christensd. Engdal.Marias dåp i 1786. Pag 170 Dom 3. Advent Døbte 2. Lars Erichsen Engdal B. N. Maria. Mod. Maria Christensd. Peder Hovdes qd. Kari Erichsd. bar Barnet. Ane Erichsd. Engdal gik hos. Fadd.: Knud Birchnes, Friderich Engdal og Guri Nilsd. Engdal. pag 172: Dom 2p. Epiph. 1787 Introduc 3. Lars Erichsen Engdals qvinde.Lette etter giftermålet til Lars Eriksen og Maria Christensdtr. 1784-1876 men fant det ikke.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hennes andre ekteskap som du allerede vet om ,men i følge bygdeboka:...'Kristoffer Halvardson,vart først gift med Marit Eilivsdotter Leirvik.Bryllupet stod i 1798.Marit døydde i 1813,og same året vart Kristoffer oppatgift med enka Maria Larsdotter Engdal.Iførste ekteskapet sitt hadde Kristoffer 4 born...' Det ser ut til at ekteparet etterhvert fikk kår på gården.Det står ingenting om felles barn. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Under Storsandnes fant jeg en som kunne passe med den du lurer på om kunne være hennes tredje ektemann.Fra bygdeboka:'..I 1796 døydde Erik frå kona Marit(Johannesdatter Høgset),frå sønene Ola og JOHANNES og dottera Gjertrud,alle små då dei vart farlause.Mora blei oppatgift med grenader Anders Nilsen Hakstad.Ein veit ikkje grunnen, men Anders Nilsen selde i 1803 sin part av Storsandnes,frå seg,frå kona og frå dei to stesønene Ola og Johannes....Marit Johannesdotter flytta frå Sandnes til Fager-Hamna,der ho døydde i 1836..'Jeg finner ingenting om hverken Marit eller sønnene under det som står skrevet om Fager-Hamna i bygdeboka. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.