Gå til innhold
Arkivverket

[#13129] Butikk i Markvn.33, Kristiania , rundt1900.


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg lurer på om noen kjenner til at det en gang var en butikk i Markveien 33 i Kristiania. Den ble antagelig drevet av to ugifte søstre fra Fredrikshald, nemlig Albertine Marie Hansen og Helga Sofie Hansen. Det jeg har hørt er at det var en kortevareforretning. Kortevare = vare som ikke blir veid el. målt, men selges stykkevis el. dusinvis f. eks. knapper (ifølge oppslag i Lexi).Hvor lenge de drev butikken vet jeg ikke, men de drev den nok fra noe før forrige århundreskiftet. De var ved FT 1900 bosatt i gården med sin far Sven Hansen som da var enkemann. Faren Sven, hans kone og Helga og en søster til flyttet fra Fredtikshald til Kristiania i 1891.Jeg finner ikke noe om Markvn. 33 i den nyeste utgaven av Oslo Byleksikon og da jeg prøvde og finne bygningen fant jeg den ikke, så den er vel revet. Jeg har funnet seks branntakster for gården ved søk i byarkivets database, gårdsnr. 228, bruksnr.177. Jeg har ikke fått undersøkt disse enda da jeg for tiden er lite 'mobil'.Har noen opplysninger om denne butikken eller om gården i Markv. 33 er jeg takknemlig for svar.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Og vi som synes vi så godt etter gården, men vi får lete til sommeren igjen. Jeg skal prøve en skriftlig forespørsel til Byarkivet Laila. Har noen opplysninger er jeg fremdeles takknemlig for det.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Etter henvendelse til byarkivet har jeg nå fått opplysninger som sier at i allefall den ene av søstrene, Helga Sofie Hansen, nok både bodde og drev butikk i Markvn.33. Ifølge adressebok fra 1900 står hun oppført som Kortevarehandlende, mens i adressebok fra 1915 står hun oppført med stentøiforretning.Ifølge branntakster ble gården oppført i 1878 av snekkerne N. Hansen og O. Nielsen. I 1892 sto Christiania Seildugsfabriks Sygekasse som eier og fra 1904 og i allefall til 1927 var eier Christiania Seildugsfabriks Pensionskasse. Disse to eiere er kanskje en og samme som bare har byttet litt på navnet.Jeg lurer fremdeles på om noen har noen opplysninger om denne butikken eller andre opplysninger som kan være av interesse. I så fall tas de imot med takk. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg flytter innlegget oppover igjen. Er fremdeles interessert i om noen har noen opplysninger om denne kortevare/ stentøyforretningen i Markveien 33 eller om de to søstrene, Albertine Marie Hansen og Helga Sofie Hansen, som drev den. Alle opplysninger mottas med takk.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.