Gå til innhold
Arkivverket

[#13131] Kristian Hansen født 18-5-1841 på plassen Harefallet i Aurskog?


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg har spørsmål rundt min tippoldefar Kristian Hansen som jeg mener er født på husmannsplassen Harefallet nedre i Aurskog.Hans Halvorsen Harefallet født 1813, død 5-4-1894 giftet seg i 1837 med Anne Engebretsdatter Harefallet født 22-4-1814, død 2-4-1901. De fikk ifølge bygdeboken for Aurskog og Blaker følgende barn: Engebret Hansen født 26-12-1837, Halvor Hansen født 13-9-1844, Anne Mathea Hansdatter født 29-3-1848, Andreas Hansen født 9-3-1851 (ble neste bruker), Karen Dorthea Hansdatter født 11-8-1853 og Bolette Hansdatter født 27-12-1858.Men ifølge mine opplysninger og kirkebokinnførsel i Mini I 6 1829-1853 for Aurskog, kort 3/17 er min tippoldefar Kristian Hansen født 18-5-1841 og døpt som nr. 54 i 1841 (mangler dato)Foreldre var også her Hans Halvorsen Harefallet og Anne Engebretsdatter. Faddere hans var: Berte Ingebretsdtr., Dorte Ingebretsdtr., Harefaldet, Ingebrigt Johanssen,?, Johan Johans. Klevjer?, Ole Ingebrigtsen Nordby. Konfirmasjonen hans var ifølge kirkebok Aurskog nr. 7 1854-1877 s. 128 (mangler her også av en eller annen grunn dato). Det er de samme foreldre som er oppført her og.Han flyttet til Kristiania rundt 1860, gikk i skredderlære, giftet seg med Karoline Johanne Christiansdtr. i Trefoldighet kirke 26-1-1863. Samme far oppført ved giftemålet. Bosatt i Rusløkbakken 2 med kone to sønner ved FT 1865 for Kristiania. Nå vet jeg ikke så mye om ham og familien før jeg finner ham med kone og tre døtre i Liabroveien 12 også i Kristiania ved FT 1900.Kristians eldste sønn Karl er oppført hos sine besteforeldre på Harefallet nedre ved FT 1875 for Aurskog. Ved konfirmasjonen til denne sønnen, Karl, er foreldrenes, altså Kristian og Karoline Johanne, adr. Harefallet under Norby.Jeg regner altså med at det medfører riktighet at min tippoldefar Kristian også er sønn av Hans Halvorsen Harefallet og Anne Engebretsdtr. Harefallet. Jeg tar gjerne imot opplysninger omkring familien hans og eventuelle komentarer til det jeg mener er riktig. På forhånd takk.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Bare en liten tilføyelse. Eldste sønn til Kristian som het Karl ble konfirmert 13-10-1878 i Aurskog.Jeg glemte og skrive disse opplysningene. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke se at det står Harefallet ved fødselen.Christian 18/5-27/6 1841. Foreldre: Hans Halvorsen Borger/Børger? Ane Ingebrigtsd. Berger under? Haneberg mellom.Boka: Bergerud u/Haneberg mellom, Hans Halvorsen var der en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Takk for kommentar, Berit. Nå ser jeg at overskriften min nok ble noe misvisende i forhold til innholdet. Jeg tenkte egentlig ikke så mye på selve bostedet ved Kristians fødsel, men mer på hvem som er foreldre i og med at han ikke er nevnt i bygdeboken. (Aurskog og Blaker av Eyvind Lillevold)De opplysninger du henviser til om Kristians fødsel og dåp er de tatt fra den boken du nevner? Jeg tar gjerne imot eventuelle opplysninger og kommentarer med takk. Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Takk for dåpsdato, Berit. Jeg tillater meg å flytte innlegget litt oppover igjen. Jeg lurer på om noen har noe kjennskap til denne familien og kan bidra med noen opplysninger. Jeg anser jo min Kristian Hansen som sønn i denne familien selv om han er utelatt i bygdeboken. Foreldre er jo til alle barna Hans Halvorsen(Harefallet) og Anne Engebretsdatter/Ingebrigtsdatter(Harefallet) På forhånd takk for eventuell hjelp.Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.