Gå til innhold
Arkivverket

[#13133] Bagge - lensmann i Kvikne - Rolstad i Nord-Fron?


Gjest Tove Brendryen DePasquale
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Tillater meg å hive meg på med et spørsmål selv om det ikke har noe med middelalder-bagge-forskningen å gjøre. Jeg henger dessverre ikke helt med i den debatten.Jeg er interessert i opplysninger om den familien Tove startet debatten med. Har forsket en del på OLE CHRISTENSEN BAGGE f. ca. 1747, g. 1786 i Kongsberg m. Anne Kittilsdatter Bjørnsrud. Han var bergarbeider i Sølvverket på Kongsberg. Død 1803. Finner ikke hans røtter på Kongsberg eller i området rundt. Har en teori om at han kan ha kommet fra Kvikne pga. tilknytningen til bergarbeidet. Har funnet en Ole Christensen f. i Kvikne i nogenlunde passende tid. Skulle gjerne hatt flere opplysninger om Baggefamilier på Kvikne på 1700-tallet. Navn på Ola Bagges barn og barnebarn kunne vært interessant.Det sies at Baggenavnet gjerne ikke gikk i arv, men var et vanlig navn å henge på. Men det må da vel ha vært en eller anne grunn til at personen tok nettopp det navnet? Hva kan det være? (bortsett fra nordbagger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.