Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Hans Mathisen

[#13138] Hess og Hass: er det egentlig ett og det samme?

Recommended Posts

Guest Hans Mathisen

Har i min kones slekt mange med slektsnavnet Hess. Men så dukker det nå opp en hel del som kalles Hass, bl.a. Bing Hass, i en gren av Dreyer-slekten. Er det noen som vet om Hass virkelig er et eget slektsnavn, eller bare en 'skrivefeil' (selvvalgt eller ufrivillig) for Hess?

Guest Nina Møller Nordby

Hvor kommer det fra, Tyskland? Kan jo ha vært Häss som ble til Hass/Hess.Om ikke en skrivefeil så en avart av orginalen iallefall.

Guest Hans Mathisen

Navnet Hess er alminnelig antatt opprinnelig å beskrive en person fra Hessen. Mitt ønske er om mulig å få vite hvorvidt Hass faktisk er et eget slektsnavn, eller bare en 'gal' skrivemåte for Hess. Dersom det siste er sannsynlig, kan det også være interessant å lete etter mulige slektskap mellom personer med hver sin stavemåte. Dessuten har jeg støtt på en Jørgen Jensen Hess og en Jørgen Jensen Hass med sammenfallende fødsels- og dødsår, henholdvis 1710 og 1754. Da er det nærliggende å tro at det dreier seg om samme mann, ikke sant? Noen som har tanker omkring dette?

Guest Hans Mathisen

Takk til Knut Bryn for henvisningen! Her ser det ut til å være stoff til belysning av det spørsmålet jeg reiste.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.