Gå til innhold
Arkivverket

[#13138] Hess og Hass: er det egentlig ett og det samme?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Har i min kones slekt mange med slektsnavnet Hess. Men så dukker det nå opp en hel del som kalles Hass, bl.a. Bing Hass, i en gren av Dreyer-slekten. Er det noen som vet om Hass virkelig er et eget slektsnavn, eller bare en 'skrivefeil' (selvvalgt eller ufrivillig) for Hess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor kommer det fra, Tyskland? Kan jo ha vært Häss som ble til Hass/Hess.Om ikke en skrivefeil så en avart av orginalen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Navnet Hess er alminnelig antatt opprinnelig å beskrive en person fra Hessen. Mitt ønske er om mulig å få vite hvorvidt Hass faktisk er et eget slektsnavn, eller bare en 'gal' skrivemåte for Hess. Dersom det siste er sannsynlig, kan det også være interessant å lete etter mulige slektskap mellom personer med hver sin stavemåte. Dessuten har jeg støtt på en Jørgen Jensen Hess og en Jørgen Jensen Hass med sammenfallende fødsels- og dødsår, henholdvis 1710 og 1754. Da er det nærliggende å tro at det dreier seg om samme mann, ikke sant? Noen som har tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.