Gå til innhold
Arkivverket

[#13139] Sogndal i Sogn; Maria Olsdtr Åberge, ca 1740-18xx


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Maria Olsdtr Åberge gifter seg 15.11.1770 m Sjur Hanssen Ølnæs. Det er ikke angitt alder på noen av disse ved vielse. Paret får flere barn, men kun Durdei, f 25.2.1776 (min ane) og Magdeli 1778 vokser opp.Ved folketellingen 1801 er de to vilkårsfolk på Ølnæss, og alder er angitt til 62 for han (indikerer fødselsår 1840) og 58 for henne (indikerer 1744). Sjur dør i 1809, og hans fødselsår angis da til 1742. Sjurs aner går an å følge noe bakover, men Marias opphav er i det dunkle for meg. Ved skifte etter Siur i1810 lever fortsatt hustruen (Mari Olsdatter).Jeg har ikke klart å finne når Maria dør, men kandidater kan være ei som dør i 1812 i Fjøra (f 1747) og ei som dør 1814 i Fjøra (f 1740).Som hovedkandidat til Marias opphav/fødsel har jeg: Maria (ue) f 11.6.1741 Far: Ola Person på Valeberg (eg. fra Kvåle) Mor: Ragnhild Jakobsdtr fra AmlaMen det kan sikkert være flere - bl.a. kan selvfølgelig Maria ha kommet utenbygds fra.Er det noen av dere som kjenner til denne personen eller har kilder om henne?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Sjeleregisteret for Sogndal 1776 sier at Sieur Hansen på Ølnes var 36, mens hans kone Mary Olsdatter var 30. De hadde en sønn Ole på 5 år, som var begynt i ABC-en. Det står dessverre ikke noe om fødesteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

21.3.1753 vart det halde skifte etter Ole Erikson på Åberge i Sogndal. Han let etter seg enkja Dortha Christiansdotter og fleire born, mellom anna ei dotter:* Maria Olsdotter, 7 år.Eg vil tru dette må vera den Maria du Jarleif er på leiting etter? Det er hòl i kyrkjebøkene for Sogndal mellom 1742 og 1747, so nærare eit fødselsår for Maria kjem du ikkje.26.10.1736 vart Ole Erikson Aaberge gift i Sogndal med Dortha Christiansdotter Ølnæs7.1.1709 vart Erik Aaberge's son Ole døypt i SogndalVonar dette kan vera til litt hjølp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.