Gå til innhold
Arkivverket

[#13140] Skifte etter Ole Nielsen, død i Bergen 1838


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Er det kanskje mulig å finne skiftet etter 66 år g. 'Færgemand' Ole Nielsen, død 4.8.1838 i Sandvigen 2-88, self om informasjonen om dødsfallen er hentet fra kirkeboka ? (Begravde i Bergen Post 20819)Jeg håper å få bekreftet via hans etterlatte at han er samme person som 26 år g. 'Reebslager mester svænd' Ole Nielsen, 'Huusbonde leyer' i Sandviken 1ste Rode Gard 68 i FT 1801.I 1815 var han 'Fisker eller Sjømann' og bodde med familien sin som HUSEIER på S1-88.Kanskje adressen til den avdøde færgeman er feil. Det finnes ikke noen S2-88 hos DAs Overgang rode-gatenavn; jeg tror det må også være S1-88.Jeg er spesielt interessert i opplssningen om fødested (PRESTEGJELD) til Ole Nielsen. ( I sammenheng med barna hans er han oppført som Ole Nielsen Foss: Døypte i Bergen 1808 Post 18579 og 1811 Post 18979, Døde i Bergen 1809 Post 69568 ).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre ei lita opplysning når det gjeld 'Overgang rode til gatenamn': Det er over 60 år mellom det tidspunkt Ole Nilsen angiveleg døydde i 2-88 og det tidspunkt 'Overgangen' vart laga. Difor kan det i prinsippet ha vore eit hus 2-88 i 1838, sjølv om det ikkje var der i 1906. Det finst mange slike tilfelle når der gjeld hus i Bergen. Byen vart som kjend herja av brann frå tid til annan. Like fullt kan det framleis vere feil med 2-88.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Da har du selvsagt rett i; jeg hadde testet flere kilder, men velgte dessverre den dårligste. Jeg føyer til:FT 1815: Adressen S2 slutter med nr. 75Døde i Bergen 1668-1815: Ingen person døde på S2-88 (Sandviken 2-88 eller lignende)Begravde i Bergen: Det er bare denne færgemann som døde på S2-88Døypte i Bergen 1815-1894: Jeg finner ingen dåpsbarn på S2-88 (10 barn på S1-88)(Jeg gjennomførte alle søk via Inneheld 88)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ole Nielsen og sin søn Per Michael (f. 1800) er ikke oppført under Undersøkelseskommisjon 1804-5 Bergen - kanskje fordi han hadde borgerskap? [ Jeg pleier å klikke på Dokumentasjon - lenkene og er takknemlig for vedkommende informasjoner ;-) ]Databasene Borgerskap i Bergen 1600-1751 og Borgerbrev Bergen 1866-1916 ligger ute på nettet. Jeg trodde at noe kilder er tapt, men nå leser jeg i tema 11459 at det er også mulig å få opplysninger fra 'Bergens Borgerbok 1752-1865'. Er Ole Nielsen og sin fødested kanskje nevnt i denne boka?Forresten: O.N. giftet seg i Bergen DK med Anne Pedersd. 28.4.1799 (Post 5256). Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Barbara Lose

Jeg er litt usikker om jeg fortsatt skulle vente for svar til spørsmålene i mine innlegg 1 og 4. Kanskje det var urimelig å spørre om to kilder i samme tema? Jeg bare fikk idéen at det kunne være mer lovende og mindre tidkrevende å søke Ole Nielsen Foss i Bergens Borgerbok 1753-1865 enn i protokoller fra skifteretten. Da tar jeg vel feil? Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sandviken var Korskirken landsokn, men lå til jurisdiksjonen Nordhordland til 1877. Det er forklaringen på at folk i Sandviken IKKE er med i Undersøkelseskommisjonen 1803-1805. De står i rullene for Nordhordland.Ole Nilsen Foss synes ikke å stå i borgerboken for Bergen.Ole Nilsen Fosse eller Toppe står som eier av Sandviken 1-88, og ved skiftet etter Ole Nilsen får enken Anne Christine skjøte på huset. Skjøtet er datert 19. desember 1838, og tinglyst 8. februar 1839.Anne Christine Toppe solgte huset for 140 spd. til Ole Andreas Andersen 4. august 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette kan jo tyde på at Ole Nilsen hadde tilknyting til Toppe i Åsane eller Fosse i Meland (båe på den tida i Hamre prestegjeld). Men eg har diverre ikkje tilgang på kjelder derfrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk til dere begge for hjelp!Jeg hadde sett flere menn fra Sandviken i Undersøkelseskommisjonens lista: Ekstrasesjonens vedtegninger f.eks.: 'indført i Søelimit Rullen for Sandviken'. Derfor trodde jeg at folk fra S. ble registrert dobbelt.Forresten - Post 2119 Und.Komm.: Reebslager Mester Isach Lohman - Listens bemerkinger: Borgerskap (han ble ikke enrullert)I FT 1801 er Ole Nielsen betegnet som 'Reebslager mester svænd'. Hva var han da, mester eller svend - eller en svend som var på veien å få sitt mesterbrev?Borgerskap i Bergen 1600-1751: Det finnes 3 Rebslager (Men 'Fag' er jo sjelden oppgitt der.)Borgarbrev i Bergen 1866-1916: 9 RebslagerVi ser Ole Nielsen og kona hans som ivrig kommunikanter i Korskirken i 1800 og 1801, men dette er vel ikke veldig betydningsfull?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg gjengir alt jeg finner nå i DAs databaser fordi jeg vet jo at Lena Leganger fra Bergen er også interessert i Ole Nielsen (Brukerforum tema 13101)Om Anne Christine Toppe:Sjeleregister for Hamre fra 1775: Anna Monsd., 7 år, datter til Mons Daniels. og Cornilske Hans., bosatt på Søre Toppe, Aasene Sogn.Konfirmerte i Hamre 1750-1900: Anna Monsdatt. fra Toppe,Aasene, konf. 1784 Sønndag Qvasimodogeniti ved HammerOm Ole Nielsen:Konfirmerte i Hamre 1750-1900: 2x Ole Nielsen Fosse, konf. 1753 0g 1757, som er vel for gammel - 1x Ole Nielsen fra Indre Bragstad,af Mælands, konf. 1784 Sønndag Qvasimodogeniti ved Hamer - altså sammen med Anna Monsd. !!!I Sjeleregister for Hamre fra 1775 er Ole Nielsen 13 år gammel og bor på Yttre Bragstad. Kanskje han er søn til Nils Johannes. og Christie Olsd. som bor samtidlig (1775) på Fosse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg tror nok vi kan utelukke Anna Christine Toppe. Anna Monsdatter Toppe, døpt 18.03.1769 og døde alt i 1791. Anna ble gift 15.06.1788 med Berge Amundsen Fyllingen. De fikk kun 1 datter: Elisabeth Bergesdatter Toppe (1789-1876). Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Huff - jeg er takknemlig for denne henvisningen, glemte at kona til Ole Nielsen heter jo Anna Kirstine PEDERSDTR. Det var dumt! Det finnes dessverre ingen rimelig Anna(e) Pedersdtr / Persdtr etc under Konfirmerte i Hamre og ingen Peder fra Toppe ble vied i 17??, heller ikke noen Peder giftet seg med en brur fra Toppe i denne perioden. Vanskelig! - Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det finnes to garder Fosse i FT 1801 for Hammer: 1.) Fosse i Meland sogn - som Bjørn Davidsen pekte på - 2.) Fosse i Alversund SognI Fosse / Alversund bor der en 61 år g. Huusbonde Nils Andersen samt kone Marthe Christiansdtr og deres barn Christian (24) og Britha (20). Jeg lurer på om Nils og Marthe evtl. hadde en søn til på navn Ole, født ca 1775 (26 år g. i FT 1801 for Bergen). Vi ser Nils og Martha allerede som ektepar uten barn på Yttre Fosse/Alversund i 1775 (Sjeleregister).Er det kanskje mulig å få opplysninger fra kirkeboka eller bygdeboka om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Store Sandviken var gard nummer 64 i Arna skipreide i rullene til innrulleringssjefen i Bergen. Av hovedrullen for årene 1778-1785 ser vi at Anders Nielsen Fosse, født 1770, og Ole Nielsen Fosse, født 1776, begge ble innført i Store Sandviken i 1785. I seinere ruller står det at Ole Nielsen Fosse var født i Sandviken, men det stemmer altså ikke. Han kom dit som 9-åring. Jeg antar at Anders og Ole var brødre.Ungdommene i Store Sandviken skulle konfirmeres i Korskirken. Vi finner to Anders Nielsen, født ca. 1770, konfirmert der. Den ene i 1786, fødested Hamre, den andre i 1787, fødested Voss. Jeg finner grunn til å regne med at den ene av disse to kan være 'Anders Nielsen Fosse' fra hovedrullen 1778-1785. Man ville ha trodd at foreldrene var flyttet til Store Sandviken sammen med sine sønner, men jeg kan ikke se at det nyinnføres noen Niels (Fosse) i 1785.I kirkebok for Hamre finner vi at Anders, sønn av Niels Larsen Erstad, ble døpt 4. november 1770. I samme kirkebok finner vi at Ole, sønn av Nils Holm, ble døpt 1. oktober 1776.Jeg antar at barnefaren Niels Larsen Erstad i 1770 kan være brudgommen Nils Larsen Sætre, Ungkarl, gift med enken Brithe Andersdtr. Erstad 1. november 1765.Men jeg finner (foreløpig) ikke noe som kan bekrefte at Niels Larsen Erstad er identisk med Nils Holm, eller at de har bodde på Fosse eller Toppe på veien til Sandviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange hjertelig takk for hjelpen!Det ser dessverre ikke ut som om Niels Larsen Erstad er identisk med Nils Holm .En Nils Lars. Holme ble konfirmert 1772. Han giftet seg med Martha Arnesdtr (enke fra Moldeklev) 8.6.1778 - altså etter 1776. (Hun giftet seg 4. gang i 1785, ergo døde Nils L. H. mellom 1778 og 1785.)Ole, søn av Nils Holm, døpt 1.10.1776, ble konfirmert i Hamre 1793. Han er vel søn av Nils Michelsen, bosatt 1775 på Holme, som hadde giftet seg 23.5.1774 2. gang med Kari Olsdtr. ERSTAD.Man kan evtl. forestille seg at Anders Nielsen, dåpt 1770, søn av Nils Larsen ERSTAD og Ole Nielsen, søn av Nils Michelsen Holme og Kari Olsdtr. ERSTAD, flyttet saammen til Sandviken i 1785, men hvorfor ble Ole da konfirmert i Hamre 1893?Dessuten - I 1801 bor denne Ole Nielsen fortsatt på Holme: 25 år gammel, ugift, stifsøn av enken Martha Andersdtr, som var Nils Michelsens 3. kone.Er det mulig at Ole Nielsen ble registrert dobbelt i FT 1801 ?????'Min' Ole Nielsen bodde 1801 i Sandviken 1. Rode Gard 68, sammen med kona si Anne Kirstina Peersdtr og sønnen Peer Michael Olsen (2 år). Det er derfor at jeg alltid hadde ulykket Ole Nielsen Holme som kandidat.Alt er svært uforklarlig!Ha fortsatt en god helg! Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Glemte å sjekke Vigde i Hamre: Ole Nielsen Holme giftet seg med Ingerie Torgiersdtr. Siurdal 27.6.1802. Da er han definitivt ekskludert. Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.