Gå til innhold
Arkivverket

[#13142] Skogerboken


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Jørgen Løwe

Den kom ut ca 1926 mener jeg å huske. Det er såvidt meg bekjent ikke trykt opp igjen, så det beste tipset må være et antikvariat. Forøvrig bør du være klar over at den ikke har noe godt rykte mht kvalitet.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei...Takk for svar.... Har du noen tips til antikvariat? Jeg har søkt på 'Bokloftet'...de hadde den ikke.... Når det gjelder rykte til boka så er jeg klar over at mange lignende bøker er tildels svært mangelfulle og med mye feil...noe som sikkert også gjelder denne. Grunnen til min interesse gjelder en bestemt gårds historie (Øvre Knive) og her kjenner jeg mye av historien så jeg regner med at jeg ser hva som evt. er feil. (Hvis noen andre har ytterligere info om denne gården så tar jeg gjerne imot opplysninger!) Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei..Tror det er ganske vanskelig å få tak i denne boka, vis du da ikke er heldig og kommer over den på loppemarked eller noe slikt.. Drammen bibliotek har den. i hvertfallVis du har e-mail, så kan jeg scanne inn de sidene som omhandler Øvre Knive og sende de til degMvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jeg fikk tak i den gjennom Drammen Antikvariat.E-post: dramant@online.no Tlf.: 32 83 27 65Jeg sto på venteliste en god stund før jeg fikk den :-)mvhAnne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Skogerboken ble i sin tid redigert av Anton B. Rustad og kom ut i 1931. Boken er meget konsentrert om bymiljøet ved og på Strømsø og Strømsgodset, og den er lite uttømmende når det gjelder de bondeslekter som levde i bygda.Du er inne på Øvre Knive. Jeg har endel om denne gården mht perioden 1500-1750. Er det denne perioden du er opptatt av?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei. Boka er i hvertfall trykt opp igjen en gang. Jeg kjøpe den i Skoger Sparebank, Drammen. Dette er noen år siden. Tror den kosten 100 kroner. Ps. Tror ikke Skoger Sparebank eksisterer lenger.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei....og takk for flere tips. Jeg får prøve å sjekke litt rundt.Are: Når det gjelder perioden jeg er mest interressert i så er nok det seinere enn den du nevnte. Min tippoldefars bror kjøpte Øvre Knive i 1840...så det er fra da og utover min interresse ligger.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Liv. Er det Hans Blichfeldt som er din tippoldefars bror? Jeg har Olaus Blichfeldt blant mine aner. Jeg kan sende deg kopier av det Skoger-boka har om Ø Knive hvis du ikke får det på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei....ja Hans Blichfeldt er min oldefars bror og Olaus Blichfeldt er min oldefar! Har du Olaus blandt dine aner, sier du?....er vi kanskje littegrann i slekt, da...eller? Du trenger ikke sende meg kopier av Skogerboken. Jeg har nettopp lånt den og kopiert både Øvre Knive og Lindum. ....men det hadde vært artig å se hvor du kommer inn i bildet...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Din oldemor Ingeborg Ambrosia Trulsdatter (gift med Olaus Blichfeldt) hadde en søster, Maren Regine, som er min oldemor, så jeg har masse slekt i Sande og Røyken (Grimsrud). Vi kan kanskje utveksle litt mer slektsstoff? Adressen min er ingjohelse@hotmail.com. .. Inger J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det var tidligere spørsmål om antikvariater. En meget god nettadresse er denne:http://www.antikvariat.net/Den dekker hele Norden. Fant dessverre hverken Skogerboken eller Sandeboka, men kunne få kjøpt Skiens historie 1184-1925 i tre bind for kr. 1885,- hos Cappelen i Oslo.Siden Blichfeldt er nevnt: Det er vel svigersønnen Arne Ramnæs som driver Øvre Knive i dag, om ikke neste generasjon har overtatt allerede. Jeg var på besøk der i mars 2000.Er det forresten noen som har brukbare oversiktsfotos av Solum, Øvre Knive, Nedre Knive og Lindum? Gjerne flyfoto eller henvisninger til hvor jeg kan finne slike.Når det gjelder Lindum har jeg akkurat skrevet en ca. 10-11 siders artikkel om denne gården (Skoger, gnr 38). Den blir å finne i Gjallarhorn nr. 31, som forhåpentligvis går i trykken denne uken.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.