Gå til innhold
Arkivverket

[#13143] Margit Pedersen


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Min bestefar Christian Martinius Mikaelsen (Kristian Martinius Mikkelsen) f. 10.2.1867 i Waaler hadde en søster Karen Marie Mikaelsdtr. f. 2.4.1870 i Vestby og konfirmert 4.10.1885 i Vestby. Iflg. FT 1900 for Ås arbeidet ugift tjenestepike Karen Michalsdatter (f. 1870 i Vestby) i 1900 med huslige gjøremål på gården Halle i Ås.I kirkebok for Ås mener jeg å ha funnet at pige Karen Marie Mikalsen f. 1870 fødte en gutt Karl Ingvald Ellefsen f. 11.10.1891 (død 10.4.1892) og at tjenestepige Karen Micaelsen f. 1871 fødte en pike Margit Pedersen f. 7.7.1904. Margit Pedersen ble konfirmert i Ås 3.10.1920. Kan noen hjelpe med å få dette bekreftet, og i tilfelle hjelpe med å finne opplysninger om Margit Pedersen? Jeg har forsøkt folkeregisteret uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har også forsøkt prestekontoret uten å lykkes. Er spent på om det er noen i Ås i Akershus som kan kjenne til slektninger til Karen Marie Mikalsen f. 2.4.1870 i Vestby og Margit Mikalsen (eller Pedersen) f. 7.7.1904 og konfirmert 3.10.1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kjell Mo

Håper at noen nå kan hjelpe med opplysningene jeg leter etter. Far til Margit Pedersen var tjenestegutt Harald Pedersen f. 1878 bosatt på Tomter Land(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har nå funnet nye opplysninger om en bror av Karen Marie Mikalsen. Han het Hans Oscar Mikarlsen, og han og familien bodde i mange år i Horten. Det gjør at jeg igjen vil forsøke å få hjelp til å finne opplysninger om Margit Pedersen som var datter av Karen Marie. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Du som bor i Oslo kan jo dra til Riksarkivet, der har de det meste av opplysninger,bare du vet hva du leiter etter.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har lett etter de spor jeg tror kan være relevante, men uten å lykkes. Håper at noen med lokalkunnskap i Ås i Akershus skal kunne vite noe om Margit f. Pedersen som ble konfirmert i Ås i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har ennå ikke funnet de opplysningene jeg søker om Karen Marie og datteren Margit. Jeg har også lagt ut etterlysningen på DIS-Norge, Slektsforum, uten resultat.Det er nå bare Karen Marie og hennes etterslekt jeg mangler opplysninger om av en søskenflokk på seks. Det kan være at Margit fikk navnet Pehrsen. Kanskje noen med kjennskap til Ås i Akershus kan ha kunnskap om Margit fra skoletiden eller som konfirmant.Da moren til Karen Marie, Anne Marie Mikalsen, døde 19.2.1922 i Ås, står det i lensmannens dødsfallsprotokoll at Karen Mikalsen (51 år) hadde adresse Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes klokkerbøker helt opp til 1940 for Ås så du burde vel kunne finne noe i dem. Riksark. i Oslo er stengt, men du kan gå på Deichmann bibliotek i Oslo sentrum. Der vil du finne filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kjell Mo

Jeg har på ny fått hjelp av prestekontoret i Ås med å søke etter opplysninger i kirkebøker som ikke ligger på arkivet. Men også denne gang uten resultat.Kanskje Margit og hennes mor flyttet til annen kommune fordi de giftet seg eller fikk seg arbeid, f.eks. til Ski eller Frogn. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Dersom det er en mulighet for att de har flyttet så skal de være innført i politets/lensmennenes flytteprotokollerKanskje verdt å undersøke disse ?Bosted Berg kan vel være en gård,eller de bodde i tidligere Berg Kommune,nå HaldenTror det skal finnes en oversikt over gårder i kommuner i Østfold på DeichmanMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.