Gå til innhold
Arkivverket

Anne Mathea Hansdatter f.1845 modum


Chantal Larre
 Del

Recommended Posts

Jeg leste for 1 uke siden et innlegg ang Anne Mathea Hansdatterfødt i 1845 i Modum ,gift med eilif Berg.

Jeg har fått vite at han het Eilif og ikke Ellev men han kan jo ha forandret det selv. Anne Mathea og Eilif er mine tippoldeforeldre.

Jeg finne ikke ut når han døde ,heller ikke graven hans. Finner heller ikke barna(graver,ekteskap etc) kun albert bernhard(min oldefar) og han ligger alene i grav på nordre gravlund.

Det var en Donna Berg Kulenkamp i usa som lette etter Ellef Berg.

 

Håper noen der ute kan hjelpe meg:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig leter etter? Alle kirkegårder er ikke registrert, så du kan ikke alltid finne de på gravminner.Litt mer detaljerte opplysninger om hva,hvem og hvor bostedet til den du søker var, vil gi deg flere svar fra oss her inne.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei takker og bukker:O)

Ja da het han ellef:O)

Var litt usikker på om Anne mathea berg var den samme som hansdatter men ser ifølge dåpsatesten til hans at det stemmer:O)

 

Da skal jeg lete videre etter han foreldre og søsken etc..:o))

 

Chantal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du beveger deg tilbake i tida før 1900 blir stavemåten på navn av liten betydning. Du kan ikke si at mannen «egentlig» het Ellef eller Eilif eller en annen skriveform - det ble oppfattet som samme navnet. Skriving av navn var basert på uttalen, og alle måter å skrive et navn på som resulterte i omtrent den samme uttalen ble ansett som likeverdige. I tillegg kommer at navnene oftest ble fordansket i dokumenter, da det var dansk som var skriftspråket vårt.

 

Farfaren min het vekselvis Christensen og Kristensen til etternavn. Faren min het Werner til fornavn og ville ikke ha «WC» som initialer. Derfor heter jeg Kristensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.