Gå til innhold
Arkivverket

[#13149] Adr. til sjømannshjemmet i Bergen ca. 1960-1970


Gjest Lisa Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Det er vel eigentleg Sjøfarenes Aldershjem på Nordnes som vart og vert kalla sjømannshjemmet i Bergen. Dei hadde og har adresse Haugevn. 35a, 5005 Bergen. Bortsett frå at nummeret då var 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Takk for svaret. Det var eg. ikke noe aldershjem jeg mente. Her i Oslo var (er?) sjømannshjemmet ett sted hvor avmønstrede sjømenn kunne bo, mens de ventet på ny båt(hyre). Jeg trodde at det tilsvarende i Bergen skulle ligge omtrent ved hotell Neptun. Men jeg er ikke så kjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du er i nærleiken av sanninga, men truleg ikkje heilt. Her er noko av det som står i Bergen byleksikon om Hotell Neptun i Valkendorfsgt. 8:'Hotellet ble tatt i bruk 1952 ... eies av stiftelsen Hotell Neptun/Nye Sjømennenes Hjem, og var opprinnelig planlagt som sjømannshjem, til erstatning for det tidligere Sjømannshjemmet i Nordnesgaten 33, som ble ødelagt under den annen verdenskrig.'Eg veit Sjømannsforbundet hadde/(har?) kontorer bakom i same bygget. Men om der var nokon 'heim' for 'ventande' sjøfolk etter krigen, trur eg ikkje - ut over at sjøfolk eller reiarlag nytta hotellet som hotell. Det har jo alltid, i alle høve i min tid i Bergen (fram til 1981), vore knytta til det maritime - men eg har aldri høyrt at der var noko sjømannsheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.