Gå til innhold
Arkivverket

[#13150] Hvem var Elias Bryngelsson død 15.mars 1915 i Vassbotten, Naverstads,Sverige?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Det er alt jeg har fått av opplysninger, samt at han haddde en sønnedatter som døde for vel 6 år siden. Hun var da ca. 90 år.Elias oppgis å være norsk, men Bryngel klinger unorskt i mine 'svenske' ører. Kan jo selvsagt være en forsvensket Brynjulf ......Laila, har du døde i Naverstad 1915? Jeg har funnet en Bryngel som giftet seg 1841 i Naverstad, men da må han ha vært veldig gammel dersom dette er den Bryngel jeg er på jakt etter.Han er arrendator og sikkert gammel i gamet...tror jeg dropper ham først som sist.Det står heller ingenting om Vassbotten der.---------I 1853 under Naverstad finner jeg: En dødfødt gosse i Wassbotten av foreldre Bryngel Eliasson og Lisa Olsdotter.I 1855 end dødfødt pike av Elias Br. og Elisa Olsdotter.I 1857 en dødfødt gosse av samme foreldreI 1858 en dødfødt gosse. Nå blir jeg snart sentimental her ........ Skal de ikke lykkes snart da? Kanskje hun døde og Bryngel fikk seg en ny kone? Antakelig er hun identisk med Lisa som dør 1860-01-23 i Wassbotten,35 år 8 mån 6 dgr-----------Er dette samme Bryngel? Foreldrene gifter seg iallefall den 1861-01-19 i Naverstad, og begge med adresse Vassbotten.I 1861 fødes det en gutt av Elias Bryngelsson og Anna Maja Andreasdotter, Wassbotten.I 1863 en goss til av samme foreldreI 1865 en pikeI 1868 enda en pikeI 1870 en gutt-----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryngel, Brynjel - dialektala former av Brynolf, som går tillbaka på fornsvenska Brynjulf. Även Brynte - smekform. (Källa: Otterbjörk) Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dialektforma 'Brynjel' og skriftformene 'Bryngiel/Bryngjel' av Brynjulf/Brynjolf er ikkje så uvanleg på Vestlandet, til dømes då i Nordhordland eller på Voss - sjølvsagt utan at eg har sagt noko som helst om kvar denne Elias Bryngelsson i Vassbotten eigentleg kjem frå.Men dersom vi no tenkjer oss at det budde ein Brynjulf Eliasson på eksempelvis garden Lien ein stad i Nordhordland, så ville han nok i daglegtale bli kalla 'Brynjel i Liæ' og i offisielle samanhenger gjerne bli skriven som 'Bryngiel Eliassen, opsitter til (evt. paa) Lien'.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Elias Bryngelson døde 20. mars 1915, f.d. hemmansegare på Wassbotten. Han døde av alderdomssvaghet. Han var f. 28.12.23 (som jeg regner med var 1823)Dette fra Utdrag dødboken Naverstad CK6530 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk Lila, Bryngel er norsk. Jeg finner ham ikke i sin første vigsel (dersom det er rett Bryngel, og lurer på hvor han kom fra.Kan hende det står i vigselsboka for hans 2.vigsel hvor han var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I husforhør står det Norge. Ser ut faktisk som om det står Marker!Trenger du kopi? Jeg prøver med digitalkamera og evt. oversender i aften... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det står ingenting spennende ved vigsle-innføringa som ikke står hos släktdata. Ikke engang fedre eller forrige vigsel på han. (han inngikk ekteskap nr. 2) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er ikke mye som minner om Norge så langt. Og jeg synes jeg hadde sett navnet før. Du skal se jeg er i slekt med den jeg forsker for.---------ELIAS BRYNGELSSON og Lisa OlsdotterMarriage: About 04 JUL 1851 Lur, Goteborg Och Bohus.Det viser seg at han står oppført fra Vassbotten og hun fra Biörnim. Forhåpentligvis avslører vigselsboka noe mere. Eller husforhørslengdene i Vassbotten.---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Husforhør Naverstad AI:10 s. 425 1857-1862 Wassbotten Elias Bryngelson f. 28.12.1823 Enningdal H: Lisa Olsd. f. 17.5.1824 (overstrøket) d 23.1.1860 H: Anna Maja Andersd. f. 11.6.1840? 'midt emot'Barna står selvsagt og, men jeg får nakkesleng av å lese. Tar bilde. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

øhhhh, nåkom jeg akkurat hjem etter noen timer med nesa dypt begraved i diverse kirkebøker, og jeg fant akkurat det samme. Han var også født den 28/12 - 1823 som du allerede har kommet frem til.Drengen Elias Bryngelson kom vandrende over grensa fra Enningdalen i 1850. Kort tid etterpå må han altså ha truffet Lisa fra Lur.I husforhørslengden etter vigsel er navnet Bryngel Jensson strøket over og det står notert Nässlebacka i margen. Da jeg går dit finnes det to Bryngler, den ene er strøket over og nesten jevngammel med Elias. Den andre Bryngle Jensson er f. 16.2 1887, og hans kone Johanna Mattisdotter er f. i 1801. Jeg finner ellers ingenting som knytter Elias og gamle Bryngel sammen.Familien sier at de mener å ha hørt at han 'kunne' komme fra Telemark ....... det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Alle hans barn i første ektenskap ser ut til å ha dødd navnløse. Kan noen av navnene matche hans norske familie? I hans 2. ekteskap med Anna Maja Andreasdotterheter het barna.------1861-11-04 Johan Alfred1863-10-24 Karl Magnus1865-10-12 Hilma Justina1868-04-11 Amalia Bernhardina 1870-01-05 Julius Bernhard------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har ingen tro på at denne Elias er identisk med Elias Brynildsen døpt 6.april 1823 i Aremark. Innflytterprotokollen sier klart at han ble født den 28.12.1823, likedan dødboka.LAILA: Hvilket år i husforhørslengden mener du at det kan stå Marker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina, æsj, jeg noterte det men har det på kontoret, får ikke sjekka det før mandag....Det var etter at den første frua var død, altså etter den jeg ref. til 1857-1862. Men, som sagt, må dblt. sjekke... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk. Selv sjekket jeg kun den første lengden etter at han giftet seg første gangen. Enningdalen er lagt død dersom han ikke kom fra selve Halden sentrum da. MArker...tja, men du...kanskje det kan være noe i ryktene om TelMARK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det sto Marker...Hemmansegare Elias Bryngelson, f. 28.12.1823 i Marker, Norge (nå er Marker litt klinete, så...)Husforhør A1:1 1871-1881 50951 kort 5/6 side 369 Wassbotten, NaverstadMen, er det ikke en fyr som har skrevet av alle Husforhørene for Naverstad? Det skal stå kopi av dette på et bibliotek, var det Ørstad eller noe det heter der?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk! Når fyren kommer over fra Enningdalen er det mer trolig at han kommer fra Marker enn Telemark. Jeg skal ta en titt i senere husforhørslengder for å se hva det står der.Er det noen som har kirkebøkene for Marker/Aremark, og som kan gjøre oppslag på fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.