Gå til innhold
Arkivverket

[#13154] Fjeld 1851: Ekteskap mlm Ole Askildsen og Birthe Oline Mathiasdatter Nordahl


Gjest Agnete Schjønsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnete Schjønsby

Ole og Birthe Oline giftet seg 6.7.1851 i Fjeld, Hordaland iflg Fam.search. De fikk mange barn i Fjeld (delvis Spjeld gård). Det er ikke vanskelig å finne ut hvem Birthe Oline er - hun kom fra Nordal i S&FJ til Spjeld i Fjeld sammen med foreldrene sine. Nøtten er Ole Askildsen. Jeg har funnet en ved det navnet i Hamre ft 1821 med foreldre Askild Olsen og Unna Andersdatter. Men er det nå sikkert at det er rette mann? Noen som har bygdebøker eller kunnskap om Hamre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

I 1865 folketellingen for Fjell finner jeg Ole Askildsen med oppgitt fødested Hosanger. Hosanger var eget prestegjeld fra 1749-1967, så jeg tror at opplysninger om hans opphav må søkes i kirkebøkene for Hosanger.Jeg finner ikke hverken Ole Askildsen eller Brithe Oline i folketellingen for 1875, heller ikke blant de døde. Vet du om de flyttet på seg?Er du i slekt med denne familien? Brithe Oline er bror til min tippoldefar, Nils Alstrup Nordahl, så jeg har endel informasjon om hans familie.Ta kontakt med meg hvis du er interessert: tore@merlin.ap.univie.ac.at

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I kyrkjeboka for Fjell 1851 skal det stå kva foreldra hette. Om du sender ein førespurnad til SAB, kan nok dei gje deg svaret når dei får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Veldig hyggelig å melde at jeg har funnet ut mye mer: Via FT 1875 for Bergen. Ole og Birthe Oline bodde nemlig der i 1875, og begge døde i Bergen (hhv 1907 og 1897). Her avsløres det at Ole Askildsen hette Heldal. Da var veien kort til gården Heldal i Hosanger, der jeg fant sannsynlige forfedre til Ole. Må selvsagt verifiseres i arkivene - men jeg er 95,8% sikker på at han er sønn av Askild Sævresen Heldal. Smil-smil hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Jeg tror du også skal se litt på denne kandidat Askild Sjursen Heldal, f. ca 1794 på Heldal som sønn av Sjur Askildsen Heldal 1761-1818 og Martha Olsdatter Eikanger 1766-1834.Mvh.Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Knepet i slurv. Jeg har kikket på din kandidat og vil nok si at disse to Askild Heldal er omtrent like sannsynlige. Hvis du ikke har tilleggsinformasjon? Askild Sjursen og kona Boel Rasmusdatter (gifte i 1816) hadde en sønn som het Ole ft 1824. Slik informasjon har jeg ikke funnet for 'min' kandidat. Jeg får nok benytte meg av de gode kreftene på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

I Hosangerboken under Heldal finner jeg selveier Askild Sjursen Heldal 1795 - ? gift 1816 med Boel Rasmusdtr. Totland, Hosanger 1791-1852. 4 barn nevnt: Sjur 1818-1863 bruker på Heldal Rasmus 1820 1893 bruker på Vassel i Hosanger Ole 1824- bosatt i Fjeld prestegld, (1851) Botilla 1829-1864, ugift, hjemmeværende.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.