Gå til innhold
Arkivverket

[#13159] Skogerboka igjen


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Are!Er det ikke så at det foreligger planer om å utgi denne boka i ny versjon? Og at du har en *finger* med i de planene? :-)Mener Arne T. nevnte noe om det en gang?!Mvh Anne M. (Grete)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Hei, Skoger Historielag syslet med tanken for noen år siden, men slik jeg forstår det har iniativet dødd ut, dels pga manglende økonomi til et nytt prosjekt og dels fordi primus motor har gått bort. mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Tore :-)Det var jo trist! Den boka kunne ha trengt å komme ut på nytt igjen! Den faller helt igjennom i forhold til Sandeboka i allfall, selv om det er en del mangler der også.mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her hiver jeg meg på! Har en av dere den gamle Skogerboka, og anledning til å gjøre et oppslag for meg?Jeg forsøker å finne opphavet til denne Andreas Petersen: LenkeAndreas ble gift med Dorthea Hansdtr. i Strømsø 1.6.1851. De hadde barna: Christiane Marie, Susanne Johanne, Hanna Petrea, Hans Andreas, Marcus, Dorthea, Karen, Adolph, Malie.Jeg har funnet en kandidat, Anders/Andreas døpt 15.10.1826, Strømmen (også reg. i Hurum).Foreldre Johanne Maria Andersdtr. og Peder/Peter Gulbrandsen. Paret gift 16.5.1826 (Hurum og Strømmen).Peder/Peter nevnt med etternavnet STRØM ved dåp i 1833.Hvis dette er riktig hadde Andreas søsknene Maren Bergitte f. 1828, Hans Hendrich f. 1831, Helene f. 1833, Gunnild Maria f. 1835, Johan f. 1839 og Ovida Pouline f. 1842.Har ikke lykkes å finne Andreas sine foreldre/søsken i 1865, ikke alder/opphav på Johanne og Peter, ei heller Andreas med åtte barn i emigrantprotokollene (han emigrerte rundt 1870).Dere har ikke tilfeldigvis kommet over en liknende familie i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan HeidiVeldig vanskelig når du ikke vet hvor de bodde i Skoger. Da kan det bli mye å bla igjennom!Har du sjekket folket. for 1865 i Skoger? Siden de giftet seg i 1851 må jo noen av barne være født da?mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, jeg må pliktskyldigst fortelle at jeg hadde en eldre melding på dette: 12942, som jeg faktisk akkurat fikk svar på! Jeg har nøstet og nøstet, og nå viser det seg at Andreas var født 6.9.1827 - Tangen, Drammen av foreldre Peder Larsen og Sara Mathiasdtr. Jeg vet ikke mer om dem, foreløpig. Men Andreas med familie bodde i Drammen 1865, og der står det at han var født i Skoger. Det eneste etternavnet jeg har sett brukt, er Strøm. Jeg vet ikke om Strøm er en gård, eller om det er Strømmen generelt, men skjønner at det lett kan bli mye å bla igjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis du har tid til å se på innlegg 12942, så legger jeg inn litt mer info der. Kanskje det hjelper i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Heidi.Det er gårder på Strømsø som heter Strøm, men jeg fant dessverre ikke familien du leter etter der.De kan jo ha jobbet der, og så tatt navnet etterpå?Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Anne M!Det jeg har lagt ut på det andre temaet, er følgende:Peter Larsen var født 1792, bor på Svelviken, Hurum 1801, døpt Strømmen registrert Hurum, av foreldre Lars Erichsen and Kirstine Jacobsdtr. Peter hadde søsknene Christopher 1788, Jacob 1794 og Anne Karine 1799.Sara Mathiasdtr. var født 1793, bor på Hedenrud Strømsø/Skoger 1801, døpt Tangen av foreldre Mathias Johannesen og Eli Andersdtr. Tror ikke hun hadde søsken.Hjelper dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

heisan HeidiDet hjalp nok ikke stort er jeg redd ..... Jeg fant som sagt ikke noen av de du leter etter under Strøm i Drammen :-(mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.