Gå til innhold
Arkivverket

[#13160] Ole Olsen Nordkvist, far til Margit, født 1906 i Kinn kommune, Eikefjord sokn


Gjest Harald Heier
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Heier

Hei, Skulle det være noen som har tid og anledning til å se på følgende, ville jeg sette stor pris på det. Jeg søker etter opplysninger om en person, som jeg i utgangspunktet vet lite om.Person : Ole Olsen Nordkvist.Bakgrunn : Ifølge 'familierykter' kom han fra en dal på østlandet og livnærte seg som fisker. Han skal visstnok ha omkommet under en drukningsulykke i 1906/07.Kilder : Jeg har ikke funnet han i digitalarkivet. (Det kan jo skyldes meg ! ). Han står oppført i kirkeboken for Eikefjord sokn i Kinn kommune. For barnet, Margit, døpt 9/9 1906, står han oppført som far. Ole og Elisa var ikke gift. Moren til Margit, Elisa Hatlesæt, finnes i folketelling fra 1900 med løpenr 931. Jeg har prøvd å lete i Digitalarkivet etter han, uten å ha lykkes. Kanskje er det andre kilder jeg burde benyttet ??På forhånd takk Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Har funnet en Ola Nordkvist i Ytre Rendal. En svensk tømmerhugger, gift i folketellingen i 1900. Står det noe mer i kirkeboken, for eks. hvor han var bosatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Takker så mye for innlegget ditt.Dessverre vet jeg ikke mer om han enn det som står i mitt første innlegg.(Går det an å finne ut noe mer rundt dødsfallet ? Siden det er drukningsulykke, hvor kan man lete ?? )Takknemlig hilsen fra Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Personen i folketellingen under Ytre Rendal het Ole Halvorsen Nordqvist, det opplyses ved barnedåpene (Rendal - Engerdal & Drevsjø - Mini 8 1898-910 1/2). Min egen tipp-oldefar het også Nordqvist (f.1809), han kom fra Linköping til Sør-Aurdal. Han hadde valgt feil yrke (skredder, en yrkesgruppe som fikk store problemer utover 1800-tallet i Sverige) og endte som husmann i Begndalen. Dengang jeg lette etter en av hans sønner, støtte jeg på flere Nordqvist/Nordkvist'er i Norge, dessverre er det eneste sikre bosted jeg husker Moss (1800-tallet, tør ikke tidfeste nærmere).Men navnet er ganske vanlig, i 1970 var det ca. 5.300 Nordqvist'er bosatt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.