Gå til innhold
Arkivverket

[#13176] Albert Pedersen Fra S Trøndelag til (Ham Lake) MN


Gjest Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På min komode står foto av min oldemor Randi Bersvendsdatter f 1838 i Horg og hennes barnebarn Roy Denne Roy skal vistnok være søn av Albert Pedersen,gutten er ca 4 år på fotoet som er tatt i MN usa mellom 1906 og 1917. Albert har jeg ikke funnet noe sted men han må være født fra 1860 til 1881 et sted omkring Støren Horg Orkdal Strinda Trondheim. Er det mulig å finne denne Albert i folketelling i USA eller i kirkebøker? se tema 6353.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvor er bildet tatt i MN? Navnet på fotografen hadde vært fint å vite dersom du ikke kjenner til stedet.Har du sjekket fødte i kirkeboka etter Àlbert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har spolet kilometer med film fra halve Trøndelag og ikke funnet denne Albert- men han må ha reist tidlig til usa og giftet seg der,har hørt at han hadde to sønner. Står ikke noe på fotoet,heller ikke på et av Albert som min kusine har. Det var i området Anoka-Ham Lake -kansje Hennepin de slo seg ned. Randi skal være gravlagt 1917 i Ham Lake TWP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Finnes det noe skifte etter Peder som kan fortelle om Albert? Kan jo være interessant dersom Albert allerede var fløyet ut fra redet.Hva finnes av papirer etter Randi? Skifte/obits? Kanskje Albert nevnes der. De kan jo ikke ha bodd så fryktelig langt fra hverandre dersom hun er avbildet med Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Alle navn er mulig,han kan ha brukt et gårdsnavn fra Trøndelag,trolig var han bortsatt tidlig eller som tjenestegutt på en gård. Hans far var Peder Estensen f 1840 på en husmannsplass Spjeldet under prestegården i Støren ST. Finner ikke noen passende Albert i utvandrerlistene eller på Ellis. I ft 1875 er foreldrene i Strinda,Peder Estensen dør i 1881 på et 'Skjænkehus i Kjøpmannsgaten' (appoplexi). Jeg vet heller ikke hvilket # i rekken av barn Albert var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1930 fant jeg 2 stk Roy i området du nevner, men jeg kommer ikke inn på imaget. Kan se ut som om de var i slekt, og begge het Roy:-------Peterson, Roy CView Image OnlineAge: 4 6.12 Year: 1930Birthplace: Roll: T626_1078 Race: Page: 4AState: Minnesota ED: 18County: Anoka Image: 0743Township: Ham LakeRelationship: Son--------Peterson, Roy M View Image OnlineAge: 28 Year: 1930Birthplace: Roll: T626_1078Race: Page: 5BState: Minnesota ED: 18County: Anoka Image: 0746Township: Ham LakeRelationship: BrotherDenne Roy er da født ca. 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Skifte etter Peder ,ja det må jeg sandelig få fatt på-.Har ikke obits etter Randi da min skriveferdighet på Engelsk er lik 0. Jeg tror de bodde nær hverandre i MN alle søskena 5 stk + Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er veldig utydelig, men jeg gjør et forsøk:--------Peterson, Carl - head - farmerEst.... - wife...rnold B - son (Kan være Arnold)Roy C. - son...ldrid E - daughterHarold .. - son---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

District 18------------Roy den eldre, 28 år, bor i en husstand bestående av 5 personer.- 'Head' er hans bror på 34 år, mulig Edwin Peterson.- Så Roy på 28 år - begge brødrene er født i Minnesota av norsk far og svensk mor.- 26 år av svenske foreldre- ...Bernh ... 21 år - svensk far og norsk morNederst Scott Harold på 18 år----------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Oj her manglet det noe, men jeg ser at det var disse klammene igjen som gjorde det. Øverst skulle det stå: 1930 -Minnesota - Anoka - Ham Lake - District 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror du har funnet datter til Alberts bror Bernhardt gift med Mary,de hadde 12 barn og den ene dattera EsterBertina f 23 sept18?? gift23 sept 1920 med Carl Carleson Peterson. Deres barn Arnold f 25 april 192? Mildred Eleanor, Roy Carl f 20 nov, Harold Olav, + noen født etter 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

39 år skal vistnok denne Edwin være hvilket isåfall betyr at han må være født i 1881. Er Albert født tidlig så er det en mulighet, men bare en liten en.Scott, HaroldBirthplace: MichiganState: Minnesota ED: 18County: Anoka Image: 0746Township: Ham LakeRelationship: Lodger-------Så en Albert 1920 U.S. Census - Minnesota 1920 U.S. Census • Minnesota • Hennepin • Minneapolis • ED# 177Han er 65 år og fikk stasborgerskap i i 1890. kona Henriette er 45 år og fra Norge. Ellers har de en leieboer, ingen barn er bosatt på adressen.---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Astrid.Ja, kansje det. Har altid ment at min bestefar Peder Andreas Pedersen f 1876 var yngst-kansje Albert var yngst og derfor jeg ikke har funnet han. Broren Esten Pedersen Grindvik reiste 12.11 1902.Og mora Randi Peders 03.10.1907. Noen av søskenene bodde i Strandveien 6 Trondheim. Bernhard Pedersen Gylland reiste 19.04 1893. Finner ikke Randi i FT 1900,der er jo mangler i tellinga for Trondheim. Dødsfallprotokollen og skifteprotokollen er aktuelle steder å lete etter barna til Peder Estensen som døde sommeren 1881,tror neppe der var noe å skifte. Den eldste bror Peder bodde vel i Nissensgt og han var håntverksmester på Tugthuset før han reiste til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hva med denne da?? Kan det være Albert du leter etter? da vil han i såfall være det siste barnet i flokken, født tett oppunder sin fars død. Det kan jo stemme med at det kanskje var et senere barn, eller hva sier du? Ehhhhh sover dere sa du??------1920 U.S. Census • Minnesota • Hennepin • Minneapolis • ED# 111------Pederson Albert, head,41, citizenship 1905?Mary, wife, 39,Roy, son, 7, født i Minnesota------Vet ikke om linken fungerer, men vi prøver:http://www.ancestry.com/search/io/fullview.asp?vw=994&vh=660&c=3&state=Minnesota&county=&township=&ed=111&roll=T625_834&STAbrv=MN&startimg=972&endimg=1005&rp=1000&client=ℑ=&l=0.000600&t=0.099122&r=0.397741&b=0.454669&w=993&h=660&option=Pan&hash=352273961&width=2501&height=1857&levels=5&colorspace=Grayscale&x=977&y=318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Albert Matinius som reiser fra Trondhjem kan kanskje være en kandidat til Albert, Mary og Roy?Billetten var betalt i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Sigbjørn! Den Albert som reiser i 1902 er helt klart 'din'.På Ellis Island (søk etter Albert Petersen) fortelles det at hans billett var betalt av Brother, og Brother, jo det var Bernhard Pedersen i Minneapolis.Dette kan jo også stemme med den Albert Pederson m/fam. som ble funnet av den flinkeste norske piken i Sverige, altså at Albert var 41 i 1920 og 23 i 1902.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Flinke piker! Dette er nok den rette. Der var også en søster som hette Ingeborg Marian Pedersen gift Evjen,f 7 des 1870.Også hun til MN USA-tror det var 14.05.1890 hun reiste. Ved farens død står det at lese:1 aug 1881 kl 12 begr fra sygehusligstuen Sjauer Peter Gylland-gift -død 25 juli på et skjænkehus i Krambogaten af Apoplexia,fra Horig 42 5/12 år gammel. (Fylleslag)?min bemerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

.....Ehh..... har dere stått opp nå da?Er du helt sikker på at dette er den rette?Jeg gløttet så vidt på 1930 og fant en Roy som var 17 boende med moren MArie ... på 51 år ....mulig at dette er den lille familien som har blitt enda mindre ......, men hvor ble isåfall det andre barnet av om det stemmer?Men som sag t det var bare et lite gløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg er sikker på at den Marie og Roy du fant i 1930 er de samme som i 1920, Nina.Hvor er det nevnt at de hadde ett barn til? Laila (som ikke kan lese :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sigbjørn, dette er det som er indexert på Carl og Ester Peterson:Peterson, Carl View Image Online Age: 38 Year: 1930 Birthplace: Minnesota Roll: T626_1078 Race: White Page: 4A State: Minnesota ED: 18 County: Anoka Image: 0743 Township: Ham Lake Relationship: Head-------------------------------------------------------------------------------- Peterson, Ester V View Image Online Age: 30 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1078 Race: Page: 4A State: Minnesota ED: 18 County: Anoka Image: 0743 Township: Ham Lake Relationship: Wife-------------------------------------------------------------------------------- Peterson, Arnold B View Image Online Age: 8 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1078 Race: Page: 4A State: Minnesota ED: 18 County: Anoka Image: 0743 Township: Ham Lake Relationship: Son-------------------------------------------------------------------------------- Peterson, Mildred E View Image Online Age: 6 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1078 Race: Page: 4A State: Minnesota ED: 18 County: Anoka Image: 0743 Township: Ham Lake Relationship: Daughter-------------------------------------------------------------------------------- Peterson, Roy C View Image Online Age: 4 6.12 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1078 Race: Page: 4A State: Minnesota ED: 18 County: Anoka Image: 0743 Township: Ham Lake Relationship: Son-------------------------------------------------------------------------------- Peterson, Harold O View Image Online Age: 1 11.12 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1078 Race: Page: 4A State: Minnesota ED: 18 County: Anoka Image: 0743 Township: Ham Lake Relationship: Son

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Hva skulle jeg gjordt uten slike jenter til å hjelpe! Ester er helt sikkert datter til min bestefars bror Bernhard og hans kone Mary = på Norsk Marie Torstensen Treekren Straumsnes Møre- Mary reiste 15 april 1896,giftet seg og fikk 12 barn! Har nå mailet arkivet i Trondheim etter oppslag i skifteprotokollen og dødsfallsprotokollen. Klem til flinke jenter- Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.